32A 3-fas elbil-lader på 40A hovedsikring?
45
0
Hei,
Vi skal sette opp en elbil-lader, og kan velge 32A 3-fas. Han jeg snakket med på tlf mente at det kunne bli høyt for vår hovedsikring, som jeg leste av til å være 40A. Synes det var leit, da vi har et nytt hus fra 2020, og det virker rart å måtte slite med grenser på slikt da.
Da vi overtok huset hadde vi 63A hovedsikring, men eltilsyn var innom og vår elektriker nedgraderte til 40A etter marknader. Det ble poengtert at 4x63A ikke var greit med 10 kvadrat tilførsel. Kan det være at vi ble lurt her?
Går det an å se hva huset er søkt om/godkjent for?
Stemmer det at 32A 3-fas kan bli for mye?
Vi skal sette opp en elbil-lader, og kan velge 32A 3-fas. Han jeg snakket med på tlf mente at det kunne bli høyt for vår hovedsikring, som jeg leste av til å være 40A. Synes det var leit, da vi har et nytt hus fra 2020, og det virker rart å måtte slite med grenser på slikt da.
Da vi overtok huset hadde vi 63A hovedsikring, men eltilsyn var innom og vår elektriker nedgraderte til 40A etter marknader. Det ble poengtert at 4x63A ikke var greit med 10 kvadrat tilførsel. Kan det være at vi ble lurt her?
Går det an å se hva huset er søkt om/godkjent for?
Stemmer det at 32A 3-fas kan bli for mye?
Men har dere 400V eller 230V anlegg det er like viktig som størrelse på hovedsikring er det 400V og bil takler 3-fas vil mange være godt fornøyd med 20-25A
Gitt at huset har 230/400V TN-nett, så vil en med 3*16A kunne lade med ca 11 kW, selv der er voksent.
Med enfase 10A lader du ca 8-10 mil på en natt, har du 2*5 mil til jobben?
Poenget mitt er at en ofte lader mindre enn en tror.
Når du gjør noe du ikke kan, gjør det skikkelig!
Det var litt større før nyttår tror jeg
For min bil med 100kwh batteri så er da 10A for lite, men trenger heller ikke 32A 400V. I forhold til effekt-tariff så har vi uansett topper over 5kw-trinnet, ergo greit å ha en løsning som greier å utnytte kapasiteten opp til 10kw-effekt.
Noen ladebokser kan kjenne på hvor stor ladestrøm som hovedsikringen tåler og demper ladinga hvis du bruker mye i resten av anlegget og guffer på att når du har ledig effekt.
Da greier du deg ofte med liten hovedsikring.
Sjekket også bilen nå, den tar kun 11kW så vidt jeg kan se.
Sant dette med effekttopper også.
Men uansett er det vel fornuftig å velge 32A lader, da kan vi kanskje en gang i fremtiden bruke det?