392    17    1  

32A 3-fas elbil-lader på 40A hovedsikring?

 45     0
Hei,

Vi skal sette opp en elbil-lader, og kan velge 32A 3-fas. Han jeg snakket med på tlf mente at det kunne bli høyt for vår hovedsikring, som jeg leste av til å være 40A. Synes det var leit, da vi har et nytt hus fra 2020, og det virker rart å måtte slite med grenser på slikt da.

Da vi overtok huset hadde vi 63A hovedsikring, men eltilsyn var innom og vår elektriker nedgraderte til 40A etter marknader. Det ble poengtert at 4x63A ikke var greit med 10 kvadrat tilførsel. Kan det være at vi ble lurt her?

Går det an å se hva huset er søkt om/godkjent for?
Stemmer det at 32A 3-fas kan bli for mye?

HSt
   #1
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Dere må jo kunne bruke litt strøm ellers i huset så ja 32A høres mye ut

Men har dere 400V eller 230V anlegg det er like viktig som størrelse på hovedsikring er det 400V og bil takler 3-fas vil mange være godt fornøyd med 20-25A
   #2
 24,032     Akershus     1
Det er i første rekke laderen, som sitter innmontert i bilen, som bestemmer hvor mye effekt det er mulig å lade med. Ikke alle biler har 22kW lader ombord. Kostbart blir det også og de færreste har behov for så kraftig hjemmelading.
Gitt at huset har 230/400V TN-nett, så vil en med 3*16A kunne lade med ca 11 kW, selv der er voksent.
Med enfase 10A lader du ca 8-10 mil på en natt, har du 2*5 mil til jobben?
Signatur
HSt
   #3
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Det er lade etter retur fra hyttetur e.l og en skal videre neste dag at en kanskje ønsker litt ekstra futt i uttaket
   #4
 24,032     Akershus     0
Selvfølgelig, skjer dette ofte er det et poeng, skjer det én gang i året kan en jo vurdere å stikke innom en hurtiglader.
Poenget mitt er at en ofte lader mindre enn en tror.
Signatur
   #5
 857     Bærum     0
Med høy effekt på billader øker man lett effektpåslaget for nettleien. De fleste har vel trinn på 5-10-15 kWh/h. Differansen mellom trinnene er fort flere hundre kroner.
Signatur
HSt
   #6
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Hos deg og alle Elvia kunder er påslaget nå akkurat kr 100 pr 5kwh trinn, men ja en kan se på også dette når en velger el-bil lading. Ser jeg har ca 6 dager over 5kW i mars hos meg men bare enkle timer så kanskje går det å dra seg under med litt styring.

Det var litt større før nyttår tror jeg
   #7
 4,190     0
Jeg tror det er fornuftig å dimensjonere ladeopplegget slik at man kan fullade bilen over natta. Da kan man komme hjem fra langtur på kvelden og fortsatt ha fleksibilitet til å bruke bilen akkurat som man vil dagen etter.

For min bil med 100kwh batteri så er da 10A for lite, men trenger heller ikke 32A 400V. I forhold til effekt-tariff så har vi uansett topper over 5kw-trinnet, ergo greit å ha en løsning som greier å utnytte kapasiteten opp til 10kw-effekt.

   #8
 4,130     0
Dimensjoner skikkelig opplegget til ladeboksen. Kanskje du en gang i framtida ønsker høyere ladeeffekt enn den du tror i dag.

Noen ladebokser kan kjenne på hvor stor ladestrøm som hovedsikringen tåler og demper ladinga hvis du bruker mye i resten av anlegget og guffer på att når du har ledig effekt.
Da greier du deg ofte med liten hovedsikring.
TSt
   #9
 13,730     0
Men det er ikke alltid det er lurt å starte for høyt. Noen har trinn av maks som innstilling så jeg benytter bilens fuksjoner også for å redusere effekten et sted for å unngå å trigge effekttrinn i nettleien.
  (trådstarter)
   #10
 45     0
Mange gode poeng her, takker! Huset er 400V, så alternativet blir 11kW lading.
Sjekket også bilen nå, den tar kun 11kW så vidt jeg kan se.

Sant dette med effekttopper også.

Men uansett er det vel fornuftig å velge 32A lader, da kan vi kanskje en gang i fremtiden bruke det? Smile