#11
 24,032     Akershus     0
Hei

Hva jeg vil er å ha en 32A, 7,4kW lader i garasjen. Og så er spm om hva jeg har mulighet for med det anlegget jeg har. Nå vet jeg ikke helt det, men det er vel bare to muligheter:

  • 1-fas 230V 50A

  • 3-fas 400V 50A



Laderen står i bilen. På veggen står en stikkontakt med litt kontrollogikk.

Dersom det i bilen står en énspenningslader, så er denne på 230V uansett nett.
I et IT-nett kobles den mellom to faseledere.
I et TN-nett kobles den mellom én faseleder og N-leder.

Dersom bilen har en flerfaselader, så kan det være sammensatt av to eller tre enspenningsladere. Dette kan alltid kobles til TN med N og 1-3 faseledere.

I IT kan enkelte biler som eGolf og Tesla nyttiggjøre seg 2 linjespenninger. En kan mao oppnå noe bedre utjevning.
Signatur

  (trådstarter)
   #12
 15     0
Tusen takk for utfyllende og oppklarende svar. Har lest litt rundt andre steder og tror det begynner å synke inn.

Laderen i min nåværende bil er en 7,3kW, 32A 1-fas lader. Men denne bilen skal jeg ikke ha i all evighet, så derfor ønsker jeg et fleksibelt oppsett for fremtiden.

Men uansett så få jeg ikke mer enn 20A sikring i henhold til Hafslund. Så da er det vel å finne en veggboks som fleksibel på hva den kan levere, 1 og 3 fas og kable i henhold til det(3-fas kabling), men bare koble opp en fase i sikringskapet? IT 3-fas lading er det vel få biler som har uansett, og ikke alle ladebokser som kan ta inn. 

Med 20A og 1-fas så vil jeg få 4.6kW, det får da holde i denne omgang
   #13
 24,032     Akershus     0
3-fase IT kan eGolf og Tesla nyttiggjøre seg i åpen trekant-kobling. Dvs de utnytter 2 spenninger.

Tenk over hva for ladeuttak du velger. I våre dager spøker effekttariffen i horisonten. Da kan det være greit med et ladeuttak hvor det er enkelt å justere ladestrøm. Andre trenger elektrikker for endring.
Andre (Zappi) har kobling til hovedsikringene og justerer ladingen opp eller ned etter som det er ledig effekt inn til huset.

En skikkelig jungel. Sjekk ev elbilforum.no
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 15     0
Ja, det er en slik boks jeg har sett for meg. Har lest litt på det forumet ang hva slags bokser som finnes som har slik funksjonalitet, men det er en jungel.
   #15
 3,210     Vestlandet     0
Jeg har også kikka litt på ladestasjoner i det siste. Ser OPCC 1.6 blir nevnt av og til. Det er en kommunikasjonsprotokoll som gjør det mulig med lastbalansering mellom flere ladestasjoner eller andre laster i huset. Fordelen med denne protokollen er at den brukes av flere produsenter, slik at en ikke er låst til en produsent og feks må kjøpe ladestasjon nr to fra samme produsent. Hvis jeg har forstått det riktig!

Dette er noe jeg kommer til å se etter.
  (trådstarter)
   #16
 15     0
Ja, det er det jeg ser etter og. Tror jeg kommer til å lande på EVOBox sin Elvi, den har mye funksjonalitet og de kommer med en strømsensor i Q1 2019 som man kobler rett på de nye automatiske strømmålerene. Den er rimelig, modulær og er fra en større produsent. Tibber Easee boksen er også interessant men den er ikke levert enda.
Ebe
   #17
 4,452     Vestlandet     0
Den elviladeren har fast kabel, har den ikke? Kjipt om du bytter til en bil med en annen ladekontakt... Smile
Signatur

   #18
 1,355     0
Ang. IT/TN så er det bare å ta en titt i byggstrømskapet (om huset er påbegynt da). Rødt støpsel på 3-fase uttak = TN, blått = IT.