#12
 24,032     Akershus     0
Får se mer på det der, men tråden du lenker til er svært uryddig, her påstås at en har 230V TN-nett, noe jeg aldri har hørt om, det nevnes at strømforbruket på IT er høyt, det beskrives åpen delta osv.

En mulighet er at Tesla har tre ladere. Disse er koblet i stjerne for 3-fasetilkobling til TN. Dersom en slik kobles til i V-kobling på IT, vil to ladere fæ strøm, den siste ikke. Tesla kan ha lagt inn et sammenkoblingsrelé slik at om bilen får to spenninger inn i V-kobling, så kobles den siste laderen i parallell med en av de andre. En får da 3 forskjellige faselederstrømmer og lasten er ganske usymmetrisk. En må over 32A i sikring.

Kort sagt, dette betviles.

Edit: Teknisk er det mulig for bilen å rekonfigurere 3 ladere fra stjerne til trekant. En kan også tenke seg at laderne er alt-etende og fungerer dels med 132V (uten N) og 230V (med N)  i stjerne. Om spec tillater slike løsninger vet jeg ikke. 
Signatur
   #13
 5,608     0
Det er målt med tangampermeter, så det stemmer nok.
Tesla har 3 ladere ja.
Har Telsa på andre året og har lada med kvasikobling masse så eg har lest heile tråden.
   #14
 24,032     Akershus     1
Høres bra ut. Tesla har hatt kvasitrefase på model S. eGolf FL har det, trolig ved en feilfra VW. Denne «feilen  har de visstnok fjernet på eTron, dessverre.

Her er en link som hevder at model 3 støtter symmetrisk 3-fase, IT https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-tesla-model-3
Signatur
   #15
 1,355     0
Tesla Model 3 kobler om fra stjerne (TN) til delta (IT) ved behov. Den klarer 11kW fra en 3x32A 230V kurs og 6,2kW fra en 3x16A 230V kurs. Fra en 3x16A 400V (TN) kurs klarer den også 11kW.

Det fungerer dog ikke med alle ladestasjoner, bl.a får man ikke full effekt om man bruker Tesla sin egen Wall Connector. EcoLite som jeg selger er testet av flere til å gi full hastighet på 230V 3-fase til Model 3.
   #17
 24,032     Akershus     0
Litt artig. Jeg foreslo dette enten her eller på elbilforum for flere år siden og ble ledd ut: «Vil aldri skje! Ingen bryr seg om strømnettet i lille Norge og Albania . Nå er det visst slik at Albania ikke bruker IT, mens Japan er i nærheten.

Egentlig er ikke IT sååå sært, se bort på første høyspentoverføring. Du ser ikke mye N-leder der.



Signatur

   #18
 1,355     0
Litt artig. Jeg foreslo dette enten her eller på elbilforum for flere år siden og ble ledd ut: «Vil aldri skje! Ingen bryr seg om strømnettet i lille Norge og Albania . Nå er det visst slik at Albania ikke bruker IT, mens Japan er i nærheten.

Egentlig er ikke IT sååå sært, se bort på første høyspentoverføring. Du ser ikke mye N-leder der.



Ingen bryr seg, bortsett fra Tesla Wink De er jo definitivt den produsenten som hører mest på kundene sine, hvilke andre toppsjefer svarer på feature requests via twitter? Wink

Norge er også et ganske stort marked for Tesla. Å legge inn en kontaktor ekstra koster ikke all verdens, egentlig tror jeg de har gått til en modulær arkitektur der alle faseledere inn kan kobles til alle innganger på de tre del-laderne. Da er det bare software som skal til for å støtte 230V IT 3-fase.