El-installasjon: hva er mulig med 2 12mm K-rør?
18
1
Hei,
jeg har flyttet inn i et gammelt hus, hvor sikringskapet er plassert på andre etasje.
Derfra går 2 12mm K-rør ned til kjelleren:
Nr. 1 er brukt (10A kurs til lys og VVB)
Nr. 2 er ledig
Jeg har 3 prosjekter:
1) Varmepumpe - krever 16A kurs dvs. 2 leder + jord. Vil gjerne føre det via kjelleren
2) Elbil ladeboks - ønsker 3-fase 16A, dvs. 3 leder + jord
3) VVB (senere, men vil tilrettelegge en ny kurs sammen med 1) og 2). Trenger vel 16A kurs her også. Tanken er å erstatte kursen nå, slik at VVBen kan erstattes når som helst.
Nå er det ikke mye å gå på med 2 12mm rør.
1) og 3) tenkte jeg å trekke 2 PR kabler (2,5mm2) og føre dem videre uten rør. Tror jeg skal få det gjennom.
2) Ladeboks:
Det går an å trekke 4 leder gjennom det ledige røret (har testet det) --> her var ideen å bare går ned til kjelleren, inn i en koblingsboks, og føre videre til garasjen gjennom PFXP kabel.
Noen som har tanker, erfaringer eller bedre ideer?
Takk
jeg har flyttet inn i et gammelt hus, hvor sikringskapet er plassert på andre etasje.
Derfra går 2 12mm K-rør ned til kjelleren:
Nr. 1 er brukt (10A kurs til lys og VVB)
Nr. 2 er ledig
Jeg har 3 prosjekter:
1) Varmepumpe - krever 16A kurs dvs. 2 leder + jord. Vil gjerne føre det via kjelleren
2) Elbil ladeboks - ønsker 3-fase 16A, dvs. 3 leder + jord
3) VVB (senere, men vil tilrettelegge en ny kurs sammen med 1) og 2). Trenger vel 16A kurs her også. Tanken er å erstatte kursen nå, slik at VVBen kan erstattes når som helst.
Nå er det ikke mye å gå på med 2 12mm rør.
1) og 3) tenkte jeg å trekke 2 PR kabler (2,5mm2) og føre dem videre uten rør. Tror jeg skal få det gjennom.
2) Ladeboks:
Det går an å trekke 4 leder gjennom det ledige røret (har testet det) --> her var ideen å bare går ned til kjelleren, inn i en koblingsboks, og føre videre til garasjen gjennom PFXP kabel.
Noen som har tanker, erfaringer eller bedre ideer?
Takk
I tillegg så er det ikke så enkelt heller - måtte føre en kabel rundt hele huset...
Dagens kurs på 10 A bør holde til vvb på 2 kW pluss lys. Trenger du mer, kan en trekke om til 3*16A og få ut teoretisk 6,4 kW.
For elbillading bør en sjekke om bilen kan lades i trekant eller åpen trekant. Ikke alle kan det.
Dersom en bruker PR, mener jeg at denne kan skrelles for yttermantel i plast og aluminiumskjerm inne i trekkerøret. Da blir det lettere å få gjennom.
Stemmer med 230V IT.
Bilen kan lades i 3-fase IT nett, ja. Så det skal vel funke.
Godt poeng med VVB, kanskje ikke noe å gjøre der.
Det du sier om PR, at den kan skrelles - kan man da også bruke enkle ledere, koble alt sammen i kjelleren, og så føre videre med kabler?
Men det spørs uansett, hvordan jeg kan ha 3 kurs ned til kjelleren i kun 2 rør.
1) 10A 2 leder +jord (eksisterende)
2) 16A 2 leder + jord
3) 16A 3 leder + jord
Med å skrelle PR mente jeg at om du starter nede med PR i åpent anlegg. Fører denne si 10 cm inn i røret. Herfra videre opp er yttermantelen skrellet av inne i røret.
i rør nr 2 kan du trekke 3x4mm2 + 1,5 Jord, da kan du ha en 3fase 20A kurs til elbil lader
der hvor rørene kommer ned i kjeller, settes to koblingsbokser, også går du med kabel videre derfra
dette skal i teorien være mulig
Se https://byggebolig.no/el-installasjon-teknisk-installasjon/to-kurser-med-stor-belastning-i-samme-ror-farlig
Har faktisk ikke tenkt på 3-fase men det høres jo fornuftig ut!
Ja, innvendig
Tenker du da sånn:
* Hovedsikring -> L1-L2-L3 via 16A 3-fase jordfeilautomat -> ned til kjeller/koblingsboks
* L1-L2 --> til VVB
* L3-L2 -->til VP
* Evtl. L2-L3 eller L2-L1 --> lys/stikk