1,145
21
1
Elbillader i garasjen.
9
0
Hei ! Jeg planlegger elbillader i garasjen, Skal trekke ny kabel fra sikringsskap. Er detter 220 V 3 Fase eller mer ? vet ikke er det IT , TT eller TN nett ? Hvor mye ladehastighet kan jeg få. Hva anbefaler dere TFXP MR Flex eller PFXP 4G6mm² eller 4G10mm².
Min fokus er en bra ladestasjon som skal fungere på alle biler. Tenker å kjøpe Easee Home.
Min fokus er en bra ladestasjon som skal fungere på alle biler. Tenker å kjøpe Easee Home.

For å bestemme hva for nettsystem du har, legg ut foto av måler, hovedsikring og kursoversikt. Omtrent når er huset bygget?
Jeg gjetter på 3-fase IT-nett.
TS kan ta bilde av kursfortegnelsen
Det er kun Tesla 3 som utbytter 3 fase 230V så vidt jeg vet så du trenger da normalt minst 1-fase 32A, jeg skal bestille 3 fas 32A på
Easee. Noen tråder har lager usikkerhet rundt om en egentlig skal ha 3x40A for å mate en vegglader på 3x32A så jeg skal spørre litt før jeg bestiller
Vet det, det er derfor det står litt avansert..
Veggboksen inneholder ingen lader. Den gir beskjed til laderen i bilen hvor mye bilen får trekke. Den sjekker om tilkoblingen er ok, så åpner den for strømmen. Mange inneholder en RCM-modul, noe som kan åpne for at en kanskje ikke trenger jordfdeilbryter type B på kursen.
eGolf og eTron kan lades fra 230V i åpen delta (nyere Golf) om eTron lader i full delta husker jeg ikke. Kanskje er det flere. Åpen delta gir noe bedre mulighet for å balansere lasten. Er også en fordel om hovedsikringene er snaue.