Feil i koblingsskjemaet
4,057
Sørlandet
0
Hei godtfolk:)
Holder på å koble ei kanalvifte og stusser litt på konlingsskjemaet som jeg tolker at spenning skal inn på brun og svart. Mens blå skal stå uten. Det ser også ut som kondensatoren skal være mellom brun og blå mens den i virkeligheten (fra fabrikk) er koblet mellom brun og svart.
Jeg har flyttet koblingene over fra sukkerbiten til wago men slik er det fra leverandør.
Har ødelagt ei annen vifte så er litt skeptisk til alt nå egentlig😄
Legger ved bilde av koblingskjemaet. Og koblingsboksen fra fabrikk. Denne har ingen atøpsel og planen er å koble den inn på en xcomfort aktuator så jeg kan sette den i ON fra kjøkkenbenken 1 etasje lenger ned.
Link til kanalvifta
https://www.varmeshop.no/products/fr-160-df-kanalvifte
Holder på å koble ei kanalvifte og stusser litt på konlingsskjemaet som jeg tolker at spenning skal inn på brun og svart. Mens blå skal stå uten. Det ser også ut som kondensatoren skal være mellom brun og blå mens den i virkeligheten (fra fabrikk) er koblet mellom brun og svart.
Jeg har flyttet koblingene over fra sukkerbiten til wago men slik er det fra leverandør.
Har ødelagt ei annen vifte så er litt skeptisk til alt nå egentlig😄
Legger ved bilde av koblingskjemaet. Og koblingsboksen fra fabrikk. Denne har ingen atøpsel og planen er å koble den inn på en xcomfort aktuator så jeg kan sette den i ON fra kjøkkenbenken 1 etasje lenger ned.
Link til kanalvifta
https://www.varmeshop.no/products/fr-160-df-kanalvifte
Det er en 3 fas motor og kondensatoren er kun for å gi siste fasen på motor spenning. Som utgangspunkt spiller det ingen rolle om du kobler på svart eller brun(i forhold til bilde).
Dette er hva enkelte kaller en tofasemotor, andre en enfasemotor, tyskerne kaller det en kondensatormotor. Kanskje er en to-viklingsmotor det beste uttrykket?
Spenningen fra nettet kommer inn påbrun/svart. Da bidrar ikke kondensator mellom brun/svart til motoens gange, men kan gi fasekompensering mot nettet for motorens induktivitet.
Ser en på skjemaet øverst på blå bunn, så ser det for meg ut til at 230 V ska kobles mellom brun og svart,
Kondensatoren er uklar. Blått skjema sier at den kobles mellom brun og blå, mens den er levert koblet mellom brun og svart.
Om en ser på det skjemaet jeg la inn. Først bør en sjekke hvor fellespunktet mellom viklingene er. Dette kan testes med et ohmmeter og litt prøving. Kanske er svart felles?
Deretter måle om de to viklingene er like.
Trolig er det ikke noen ekstra kondensator gjemt inne i motoren (been there).
Si at bå og brun er hver sin vikling og at viklingene er like. Da kan en koble etter skjema på blå bunn. Dersom de ikke er like er jeg usikker. Da er den ene viklingen kjørevikling og den andre en helpevikling for å danne et roterende felt.
Min første tanke også. Og som regel er jo alltid blå med, men så er det motstridene info på skjema vs virkeligheten.
Sist jeg gjettet, men da på en trefas motor , så ødela jeg den…
Gjør meg ikke noe å prøve men kjedelig om det går i filler.
Min første tanke også. Og som regel er jo alltid blå med, men så er det motstridene info på skjema vs virkeligheten.
Sist jeg gjettet, men da på en trefas motor , så ødela jeg den…
Gjør meg ikke noe å prøve men kjedelig om det går i filler.
Det var 6 ledere på denne. Egentlig beregnet på triac styring. Ligger en tråd ute med den og men den druknet i forumfeil og annet følte jeg… den er uansett historie:D
Men hvordan kobler jeg den aktuelle motoren? Eller må jeg måle viklingene? Bare måle motstanden da? Også få tilnærmet samme? Uten kondensatoren koblet på.
Elektrikeren på jobb var usikker men så var han relativt fersk og…