1,086
16
2
Kan jeg bruke 400V 3-fas verktøy?
5,111
Sørnorge
0
Det har dukket opp en auksjon hvor det står følgende om en vedmaskin
Kan jeg bruke den på mitt anlegg?
I sikringskapet er det 3x16A til "uthus (frakoblet)". Frakoblet fordi låven snart faller ned, men kabel er strukket frem i forbindelse med grunnarbeider rundt og oppussing av hovedhus. Hva må evt til av oppgradering for at en slik maskin kan brukes? Hva omtrentlig vil en slik oppgradering koste?
2 motorer 400 volt: kjedesag 3000 watt, kløyer 4000 watt
Krever 16 A sikringer
Kan jeg bruke den på mitt anlegg?
I sikringskapet er det 3x16A til "uthus (frakoblet)". Frakoblet fordi låven snart faller ned, men kabel er strukket frem i forbindelse med grunnarbeider rundt og oppussing av hovedhus. Hva må evt til av oppgradering for at en slik maskin kan brukes? Hva omtrentlig vil en slik oppgradering koste?
Trolig har du 230V IT. Dersom dette er 3-faseutstyr som ikke kan laskes om til 230V drift, så må du til med transformator. Slik transformator kan også være aktuell for lading av enkelte el-biler.
Det kan si noe om det kan laskes om til 230v.
oppussing av atriumrekkehus-Solgt
Elektriker/Service Ingeniør
Hvis transformator må til, sliter den vel med å kjøre på 3x16A sikring? Hva koster en slik transformator? 1-, 5-, 10- eller 20-tusen?
Jeg måler 148V og 144V mellom jord og to av fasene. 251V mellom fasene. (Vet ikke om noen kontakter uten målepinnesikring som har den siste fasen.) Det utelukker vel andre nett enn 230V IT?
Du har nok IT. Eldre bebyggelse fra før 1995, ellers kan du se det i skapet. Nyere TN har 4 moduls hovedsikring. Er normalt merket med rødt skilt 400 og en ser det gjerne på måleren. De målte spenningene dine antyder også IT.
I skapet kan du måle mellom utgangen på hovedsikringene, men pass fingrene!
Med behov for investering i transformator lot jeg denne maskinen gå. Det virket mer fornuftig å finne en som går på bensin eller 230V.
Forøvrig, 251V mellom fasene var litt mer enn jeg har sett andre steder.
Vær obs på at endel utstyr kan laskes om. 5 min jobb. Det kan innebære at motorvernbryter må byttes eller kobles mellom faseleder og N-leder. Videre at strømmen på vernet stilles ned når spennigen stilles opp.
Undrer meg om det kanskje kunne hatt noe for seg å ha en generator på hjul som kunne bli tatt med dit man trenger strøm. Den kan være mer praktisk enn mange bensinmotorer og batteripakker.
Dog, begge deler har sine fordeler.