Koble elbillader til aggregat i nødstilfelle - mulig?
189
Møre og Romsdal
0
Er det noen her som har prøvd seg på lading av elbil med aggregat koblet til en elbillader? Jeg er helt avhengig av elbilen min i hverdagen (må lade hver dag), og har reflektert litt rundt hva jeg skal gjøre dersom det skulle bli problemer med at strømmen blir borte over litt lengre perioder.
Jeg har komboen på bildet nedenfor, Gebe PM5500 aggregat og Schneider EV-link 1~ 32A/16A elbillader. Aggregatet klarer maks 5,5 kW, og burde kunne levere nok strøm til å kunne lade med 16A. Jeg er inneforstått med at elbilladeren må kobles direkte, og ikke via schukostikkene.
Siden dette ikke et inverteraggregat, og ikke lager strøm med ren sinuskurve er jeg veldig usikker på om ladestasjonen vil tåle såpass "uren" strøm. Et overspenningsvern burde vel kunne ta unna overspenninger, men er dette nok?
PS. Løfter problemstillingen for å høre om noen har erfaringer eller refleksjoner rundt om dette kan fungere som en nødløsning hvis verden går enda litt mer åt skogen, ikke om dette er innafor dagen NEK.
Jeg har komboen på bildet nedenfor, Gebe PM5500 aggregat og Schneider EV-link 1~ 32A/16A elbillader. Aggregatet klarer maks 5,5 kW, og burde kunne levere nok strøm til å kunne lade med 16A. Jeg er inneforstått med at elbilladeren må kobles direkte, og ikke via schukostikkene.
Siden dette ikke et inverteraggregat, og ikke lager strøm med ren sinuskurve er jeg veldig usikker på om ladestasjonen vil tåle såpass "uren" strøm. Et overspenningsvern burde vel kunne ta unna overspenninger, men er dette nok?
PS. Løfter problemstillingen for å høre om noen har erfaringer eller refleksjoner rundt om dette kan fungere som en nødløsning hvis verden går enda litt mer åt skogen, ikke om dette er innafor dagen NEK.
Et oversoennningsvern glatter ikke ut spenning nevneverdig
Ikke utenkelig at bilen bare kobler av, Tesla er i allefall kjent for å koble fra når noe rart skjer på inngangen
Er eneste løsning for å få til dette å selge aggregatet, og kjøpe et mye dyrere inverteraggregat?
Reservelverk 2015 (energimyndigheten.se)
https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/reservelverk-2015/?productTypeVersionId=1765
Men det lader jo relativt sakte så dette blir abslutt ikke noen effektiv måte å lade på. Via nødlader tar det jo typisk mer enn 30 timer å lade opp et av dagens store batterier.
Det tror jeg ikke er lurt - om strømmen blir borte over lang tid så vil typisk naboen ha bensinbilen sin selv.
Det vil være litt støy i nabolaget om strømmen er borte flere dager...
Behovet for å reise på butikken vil bli mindre, når kasser og frysere ikke fungerer.
Om strømmen blir borte i et lite område vil gjerne kraftlaget sette opp et aggregat for å forsyne området som er berørt av utfallet. Men, gjelder det store områder vil ikke det være gjennomførbart.
Bensin og diesel biler biler bil også ha utfordringer uten strøm, bensin pumper bruker strøm for å pumpe opp fra tanken på bensinstasjonen.