Ting som er levert av et firma skal fungere ut reklamasjonstiden. På en komfyrvakt bør den være 5 år. Hvis feilen er på monteringen og ikke vakten så er elektrikeren din ansvarlig for å rette opp i monteringen. Hvis feilen er i selve vakten så er selger av produktet ansvarlig for å få byttet vakten, uten at kunden skal få flere utgifter med omlevering og selve byttingen. Dette har vi (firmaet jeg er ansatt i) sjekket med Nelfo advokaten, og jeg sjekket med Forbrukerrådet. http://www.byggebolig.no/belysning/dimmer-kutter-lyset/50
Reklamer til selger og sjekk gjerne med Forbrukerrådet. Lykke til.
Det er noen komfyrvakter som tolker standby forbruk til betjeningspanel feil.
Jeg kontaktet importør for en bekjent og fikk en lang sekvens (slå av/på ta sikringen, vente 10sekunder osv) for hvordan lure enheten over i riktig modus. Når den først hadde tatt riktig modus var den snillere.
Ta direkte kontakt med produsent/importør kan derfor være lurt. Men forhandleransvaret er som beskrevet over her.
Oppdatering - elektriker fikk demontert enheten og byttet med en ny tilsvarende på Elektroimportøren. Den nye virker helt perfekt - det ser nå ut til at vi slipper å slå av og på sikringen for hver gang vi bruker platetoppen fra nå av - pur lykke!
Elektriker syntes så synd på meg at jobben med demontering, kjøre og bytte - samt komme tilbake og montere og programmere den - tok han på seg uten fakturering 😀.
@Funkisfrue: fint du oppdaterte saken din... Da er altså årsaken bare feil med enheten dere fikk første gang, og man kan vurdere kjøp derfra likevel........
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Jeg vil tro at det er mulig at dette er samme feil som jeg beskrev over, ved 1. gangs påslag skal enheten prøve å finne ut om det er en elektronisk koketopp med standby forbruk, eller om det ikke skal gå strøm til enheten overhode når den ikke er i bruk. Når den feiler på dette valget så blir det bare tull. Men det kan jo ha vært en produksjonsfeil også.
@Funkisfrue: fint du oppdaterte saken din... Da er altså årsaken bare feil med enheten dere fikk første gang, og man kan vurdere kjøp derfra likevel........
Tenk godt igjennom det i forhold til elektrikerens tid om noe går galt. Så lenge du står for innkjøpet er ikke dette elektrikerens problem....og det var mitt dillemma....umulig for meg å vite hvor feilen ligger og trenger uansett en elektriker til å fikse opp i det.
Han som til slutt ordnet opp var ikke han som monterte i første omgang.
Jeg vil tro at det er mulig at dette er samme feil som jeg beskrev over, ved 1. gangs påslag skal enheten prøve å finne ut om det er en elektronisk koketopp med standby forbruk, eller om det ikke skal gå strøm til enheten overhode når den ikke er i bruk. Når den feiler på dette valget så blir det bare tull. Men det kan jo ha vært en produksjonsfeil også.
Da denne ble installert hadde vi ikke koketoppen tilgjengelig, men vi har prøvd mange prosedyrer i etterkant for å få dette på stell uten at noe hjalp.
Denne komfyrvakten skal være intelligent og fange opp bruksmønster, og tilpasse seg dette. Den skal visstnok omtrent ikke programmeres.
Et annet problem som ble nevt var om man hadde Miele koketopp - det var visst ingen god match. Vi har Witt, så dette var heller ikke problemet.
Jeg holdet en knapp på produksjonsfeil siden enhet nummer 2 fungerer som en drøm (etter 36 timers bruk i alle fall....).
Ok, men da har du egentlig dokumentert feilen tror jeg. Mange komfyrvakter tror jeg ikke må spenningsettes uten at den korrekte platetoppen er koblet til. Den oppskriften jeg fikk for min bekjente den finner en aldri på på egenhånd, han var helt svett av å løpe mellom koketopp og sikringsskap for å følge oppskriften for å lokke komfyrvakten til å foreta en ny kalibrering om det var elektronisk koketopp eller ikke. Men, selfølgelig det kan ha vært feil også. Mht til bruksmønsteret så er de forhåpentligvis mer inteligente nå en for noen år siden. Du kan kanskje oppdatere oss om dere er venner med enheten også om en måned eller 2 (må jo ha en slik på hytta så problemet dukker opp også for meg).
Oppdatering - nå har den elendige komfyrvakten begynt å slå av platetoppen ved matlaging de siste dagene - så idyllen er brutt..... På'n igjen!! Det er jo for ille - at man skal være nødt til å installere sikkerhet man ikke trenger - som koster masse penger - og gir masse problemer!!
Har det vært strømbrudd hjemme ? Ofte ser en det ved at klokke på stekovn eller mikrobølgeovn blinker 00:00? Det var ved strømbrudd min bekjent fikk problemer jeg lurer på om noen design er følsomme for hvor lenge strømmen er borte. Pratet nettopp med denne personen om komfyrvakten og på 3 år så har han resatt denne 2 ganger, hytte området så jeg tror de har litt større utfallfrekvens enn normalt. Søk opp importøren på Google og ring eller be Elektroimportøren skaffe denne resettingsbeskrivelse jeg nevner over.
Dette har vi (firmaet jeg er ansatt i) sjekket med Nelfo advokaten, og jeg sjekket med Forbrukerrådet. http://www.byggebolig.no/belysning/dimmer-kutter-lyset/50
Reklamer til selger og sjekk gjerne med Forbrukerrådet.
Lykke til.
Jeg kontaktet importør for en bekjent og fikk en lang sekvens (slå av/på ta sikringen, vente 10sekunder osv) for hvordan lure enheten over i riktig modus. Når den først hadde tatt riktig modus var den snillere.
Ta direkte kontakt med produsent/importør kan derfor være lurt. Men forhandleransvaret er som beskrevet over her.
Elektriker syntes så synd på meg at jobben med demontering, kjøre og bytte - samt komme tilbake og montere og programmere den - tok han på seg uten fakturering 😀.
Da er altså årsaken bare feil med enheten dere fikk første gang, og man kan vurdere kjøp derfra likevel........
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Tenk godt igjennom det i forhold til elektrikerens tid om noe går galt. Så lenge du står for innkjøpet er ikke dette elektrikerens problem....og det var mitt dillemma....umulig for meg å vite hvor feilen ligger og trenger uansett en elektriker til å fikse opp i det.
Han som til slutt ordnet opp var ikke han som monterte i første omgang.
Da denne ble installert hadde vi ikke koketoppen tilgjengelig, men vi har prøvd mange prosedyrer i etterkant for å få dette på stell uten at noe hjalp.
Denne komfyrvakten skal være intelligent og fange opp bruksmønster, og tilpasse seg dette. Den skal visstnok omtrent ikke programmeres.
Et annet problem som ble nevt var om man hadde Miele koketopp - det var visst ingen god match. Vi har Witt, så dette var heller ikke problemet.
Jeg holdet en knapp på produksjonsfeil siden enhet nummer 2 fungerer som en drøm (etter 36 timers bruk i alle fall....).
Det er jo for ille - at man skal være nødt til å installere sikkerhet man ikke trenger - som koster masse penger - og gir masse problemer!!