801    20    0  

Ny elektrisk installasjon i leilighet.

 34     0
Driver med rehabilitering av en leilighet, og skal ha inn nytt elektrisk anlegg. Dette er en sokkelleilighet for utleie. Lurer litt på hva som er fornuftig med tanke på kurser. Har laget en skisse over leiligheten slik den er tenkt:
-Gang med varmekabler
-Bad med varmekabel
-Åpen stue/kjøkken med varmefolie under parkett.
-Soverom
Har også satt opp hva jeg tenker sikringsskapet bør inneholde. Hva tenker dere?
For ordens skyld: Det er en elektriker som skal utføre jobben, men får bestilt skap fra en annen og trenger derfor å vite hva som er mest fornuftig. 
Ny elektrisk installasjon i leilighet. - Skjermbilde 2018-12-11 kl. 12.36.46.png - soldeide
Ny elektrisk installasjon i leilighet. - Skjermbilde 2018-12-25 kl. 22.35.46.png - soldeide

   #1
 4,190     0
Tipper at komfyr bør deles i platetopp og stekeovn - i så fall 25 + 16A. Skal du legge nytt så hadde jeg også gått for mer enn 10A til elbil, i alle fall økt tversnitt og vurdert trefas.

16A er ikke så vanlig lenger, de fleste produsenter leverer 15A som maks på 2.5mm2 tilpasset reglene i NEK.
   #2
 4,190     0
Står forresten ikke noe om antall m2 eller effekt, hvis gang og stue er relativt små kan du kanskje slå sammen disse? Tenk også på at du bør kunne kjøre støvsuger eller annet relativt effektkrevende sammen med full varme - mulig du bør slå sammen varmesoner på en kurs og lys/stikk på en annen av den grunn?
  (trådstarter)
   #3
 34     0
Takk for svar. Har justert etter tilbakemelding og tror det ser fornuftig ut. Ble fortalt at 10A (kar B ) er største tillate sikring dersom elbiler skal lades i stikk. Har ikke tenkt til å montere ladestasjon til denne leiligheten. Kanskje legge opp 20mm k-rør slik at det blir muligheter for større tverrsnitt senere om ladestasjon skal monteres og større tverrsnitt på kabler skal trekkes?
Ny elektrisk installasjon i leilighet. - Skjermbilde 2018-12-30 kl. 12.11.13.png - soldeide
   #4
 1,052     Trøndelag     0
Hvis kursen for elbillading skal være i henhold til kravene så må du ha jordfeilvern type B (DC jordfeilvern, må ikke forveksles med B-karakteristikk).
   #5
 24,032     Akershus     0
Ad elbil, så kan det være aktuelt med en ladestasjon med innebygget type B. Blir gjerne billigere. Videre bør det legges ekstra rør fra ladestasjon tilbake til sikringsskapet. Mange ladestasjoner kommuniserer med sensorer på hovedsikringen, trådløst eller med kabel. Ekstra rør til ladestasjon til ruter kan også være greit om det er kurrant å etablere. Videre bør en vurdere litt kraftigere kabling til elbil. De fleste kan lades med 3,6 kW/16A eller 7,4kW/32A. En klarer seg som oftest med 10-16A. Dette bestemmes av gjennomsnittlig kjøring pr døgn. 10A = ca 1,5 mil/h.

Om en kan bruke C-karakteristikk er avhengig av kortslutningsstrømmen på stedet.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 34     0
Der lærte jeg noe nytt😊 og ser at om det skal etableres et jordfeilvern type B blir kostnaden oppimot en ladestasjon. Hadde misforstått og trodde det var krav til B-kar. Da legger jeg klart rør tenker jeg, så kan det enkelt monteres ladestasjon senere. Takk for gode tilbakemeldinger.

   #7
 24,032     Akershus     0
Type B og B-kar er gjentatt grunnlag for forvirring. De burde funnet andre betegnelser.

Ved feil i ladelikerettere kan en likeretter begynne å trekke strøm bare i annenhver sinusbue. Dette kan ekvivaleres med en likestrøm. Likestrøm i type A, den vanlige, kan blinde denne og den løser ikke ut som den skal. Ladestasjoner kan ha innebygget type B, eller en DC-RMC som er en likestrømsdetektor. Ved detektert likestrømsfeil kobles bilen (feilen) fra vha kontaktoren i ladestasjonen.

Vær også obs på at 3-fase til elbillading kan være en fordel, men det er veldig bilavhengig hvilke som kan utnytte 3-fase
Signatur

   #8
 3,737     Asker     0
I mitt tilfelle trengte jeg en ladestasjon (Dvs faktisk to per idag). Leier nå mens vi bygger. Jeg som leieboer bekostet ladestasjon, men tar den med meg. Du kan evt sette et krav om at de betaler deler av ladestasjon. Skal jeg leie ut skal jeg definitivt ikke tillate lading uten stasjon. Det er helt uaktuelt. Samt den skal kobles sammen med de andre for last balansering.
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 34     0
Takk @KjellG for utfyllende og god info. Har lært masse jeg nå Smile Er selv en av de som lader elbil på stikk, og skjønner at jeg skal installere ladestasjon ASAP.
Tenker det samme som deg @Børhaug. Klargjør med k-rør til skap, så kan jeg gjøre en avtale med leieboer ang montering av ladestasjon om det er ønskelig.
   #10
 24,032     Akershus     0
Sjekk elbilforum.no for mer info om elbillading og ladestasjoner
Signatur