Sikre kabel ut til garasje
16
0
Hei.
Jeg har gravd ned en 3x16/16 PFSP kobberkabel ut til garasjen, brukte 16mm2 for å ha mulighet for oppgradering senere. Har i dag 3 fas 63 Amp. overbelastningsvern i skapet inne i huset.
Burde jeg bruke et overbelastningsvern inne i huset foran den nye kabelen og så en lastbryter ute i skapet i garasjen. Litt usikker hvor mange kurser jeg trenger der enda men det er i allefall 3 rom. Neste år skal det fordeles videre fra garasjen til enda en bygning som skal ha belysning og noen få stikk på 16A.
Hva mener dere er den beste løsningen?
Jeg tenkte jeg skulle finne ut av hva jeg trenger nå i disse virus tider så jeg får handlet inn alt elektrikeren min trenger. Det er vel sveiseapparatet som krever mest av det utsyret jeg har per i dag. Jeg skal IKKE ha noen lader til elbil.
Jeg har gravd ned en 3x16/16 PFSP kobberkabel ut til garasjen, brukte 16mm2 for å ha mulighet for oppgradering senere. Har i dag 3 fas 63 Amp. overbelastningsvern i skapet inne i huset.
Burde jeg bruke et overbelastningsvern inne i huset foran den nye kabelen og så en lastbryter ute i skapet i garasjen. Litt usikker hvor mange kurser jeg trenger der enda men det er i allefall 3 rom. Neste år skal det fordeles videre fra garasjen til enda en bygning som skal ha belysning og noen få stikk på 16A.
Hva mener dere er den beste løsningen?
Jeg tenkte jeg skulle finne ut av hva jeg trenger nå i disse virus tider så jeg får handlet inn alt elektrikeren min trenger. Det er vel sveiseapparatet som krever mest av det utsyret jeg har per i dag. Jeg skal IKKE ha noen lader til elbil.
Har eksakt samme "opplegg" både hjemme og på hytta;
Hjemme:
- 32A 3-fas til ladeautomat
- 16A (2 stk) til varme og annet
- 10A til lys (gammelt nett).
Hytta:
- 32A 3-fas til ladeautomat
- 16 A (2 stk) til motorvarmer "fossil-bil" og lys/annet.
Har lagt 16 mm2 mellom begge hovedskap og respektive underskap. Hjemme og på hytta er det Easee lader med Pulse installert for å regulere max ladestrøm iht hovedsikringer.
Alt godkjent og fungerer 100 %.
Ja det stemmer her er det planlagt 3 fas, glemte å si at det er 230V IT nett her. Tenkte på 32 A OV i skapet inne, men finner ikke annet en 63A 3 pol lastbryter til skapet ute, men det har har vel ikke noe å si. Ser ut som det blir ganske likt med ditt oppsett bortsett fra lader. Her i gården er det kun diesel
Lastbryteren skal minimum kunne bryte max last (kjenner ikke reglene detaljert), både hytta og hjemme har 63A bryter (for å kunne bryte 40A).
Her går i bensin OG el..., blanding av moro og fornuft...
Ellers er det mange sveise-aggregat som skal ha 3-fas...
Har et stort sveiseapparat som er 3 faset, ellers går det i batteri og luftverktøy. Da satser jeg på en 63A lastbryter og 32A OV.
Derfor er det "tabbe" å gå for pfsp i slike installasjoner, da får du behov for jordfeilbryter i serie siden alle forbrukskurser skal sikres seperat mot jordfeil.
Litt mindre krise når du ikke skal ha elbil og type b, men anbefaler å legge dobbeltisolert kabel for evt andre som skal gjøre samme.
Da bruker jeg med andre ord en jordfeilautomat på 32A i stedet for et OV på 32A i skapet inne i huset og så en lastbryter i skapet i garasjen før jordfeilautomatene. Siden kabelen ligger i bakken allerede vil jeg ikke grave den opp igjen, legge rør for så å skaffe en feks. PFXP.
Et lite spørsmål. Gir en jordfeilautomat bedre sikkerhet i forhold til et overbelastningsvern? Har tenkt litt på dette siden i går og vurderer kanskje å bytte ut kabelen alikevel. Jeg vil går for den beste/sikreste løsningen.
Tror ikke dobbeltisolert kabel blir noe sikrere, men godt mulig det blir billigere gitt at du ellers trenger litt kompliserte jfb.
Er forresten ikke sikker på at du trenger OV på underfordelingen din, mulig det holder med lastbryter gitt 16mm2 kabel og litt gunstig forlenging - men det sjekker du jo i tabellene?
Hmm, blir noe betenkt og lurer...
Har pfsp "i bakken" både til uthus på hytte og til garasjen hjemme (pfsp ble benytte for å slippe unna trekke-rør). Alle "forbruker-kurser" i alle skap har jordfeil-automater og det er jordfeilbryter på inntakene i hovedskapene. (Begge el-bil kurser har lader med innebygget B-vern). Det er mao ingen "forbrukerkurser" som ikke er sikret med jordfeilvern. Skapene med underfordelere er ikke "forbrukere" på samme måte.
Er 2 forskjellige elektrikerfirma som står ansvarlig for begge mine installasjoner og respektive lokale tilsyn (DLE) har befart og godkjent (i 2019) begge installasjoner uten anmerkninger
Bør jeg innrapportere feilaktige installasjoner og i tilfelle hvilke beskrivelser i NEK 2018 skal jeg så referere til ?!
Installasjonene er i henhold til forskriftene slik du beskriver dem, gitt at elbilkursene er sikret med DC-jordfeilvern og ikke type B. Type B skal ikke stå etter i type A vern (som kreves i hovedfordelingen ved bruk av PFSP).
Bruk av PFSP er ingen krise, men det blir litt mindre fleksibelt ved valg av ladeutstyr for elbil.