Du må jo ha flere spor for å få litt bredde, hva skjer da med asfalten? Uten isolasjon under så vil du vel bokstavelig fyre for kråkene?Uten å klare å tine isen?
Har samme problemstilling selv: 8 høydemeter på 30m vei, 21% stigning på den bratteste meteren. 90 grader sving i bunnen, 2,3-2,7m veibredde, med autovern/elv midt imot når man skal ned. Erfaringen så langt er at på de glatteste dagene jeg var på kjøretur trengtes diffsperrer både senter og bak med piggdekk, etter måking. Det var glattere dager, men da var jeg ikke på tur.
Har vurdert flere løsninger selv: varmekabler, ha kjetting forankret øverst i bakken som kan legges ut i hjulsporene, grave seg til en lenger/slakere bakke, støpe over med mønstret betong. Mønstret betong tenker jeg å lage i fiskebeinsmønster slik at vann skal renne ut til siden, ikke følge veien nedover. Og håpet er at mønsteret blir dypt nok til at toppene tørker fort nok til å ikke bli is. Problemet med å grave slakere bakke er at nabohuset står helt inntil veien. Utgraving kan gjøre at man havner under husets grunnmur, og det partiet som nabon har som flat gårdsplass ovenfor huset plutselig må bli veldig skrå.
Har vokst opp i hus med bakke og sving hvor vi måtte rygge ned på veien. Måke godt er første kravet. Andre er å lære seg at en må hjelpe til med håndbrekk når en rygger ellers tverrvender bilen plutselig og så har en for liten bremseeffekt totalt sett (når forhjul begynner å skli). Piggdekk er selvsagt. Alt annet er akebrett. Med dette har det alltid gått bra men de har av og til gjester som ikke mestrer dette, ser litt spor i kantene.
Håndbrekket er avgjørende for at jeg ikke kan kjøpe ny bil. (Også da jeg bodde på flatmark.) Så vidt meg bekjent er det fortsatt ingen biler som har abs som virker baklengs i krabbefart. Litt usikker på om noen av bilene med hill descent control har noe som funker baklengs. Minner meg på at jeg glemte å teste hvordan bremsepedal virket med diffsperrer innkoblet. Sperrene burde jo sørge for at alle hjul går like fort også ved bremsing.
ESP på primera med nokian piggfri imponerer imidlertid. Det kom seg opp omtrent like bra som pajero på piggdekk med senter diffsperre innkoblet. Jeg tror det kan forklares med at ESP gjør at begge framhjul klarer å dra, uavhengig av hvilket som har dårligst grep. Mens senter diffsperre på pajero gjør at det hjulet med dårligst grep på hver aksling blir avgjørende for fremdriften. Dermed er begge løsninger i praksis tohjulsdrift. (Vanlig 2wd uten eps/sperre er jo ethjulsdrift på glatta.)
Nokiandekka er fra 2010, kjørt 40.000km. Den andre primeraen hadde nesten nye good year piggfri (ca 3000km) og var ikke i nærhet av å klare det samme.
Altså. Jeg spurte ikke om råd ang brenkslædd og salting. Jeg har sklidd ned et par ganger og det er jævlig skummelt. Abs osv hjelper ikke når det tar løs i krabbefart. Opp går det greit med mine biler.
Det er asfaltert 3 ganger så ja det er 10cm. Står i første post
Det er heller ikke dyrt å fyre med slik jeg har tenkt. Det er noe det er vekslende vær problemet oppstår. Veien ligger i sola og det smelter ofte av seg selv. Men noen ganger når det er mildvær så trengs det litt hjelp med tining. Sannsynlig drift under 100 timer i året og da er det snakk om 300kr...
TS ønsker varme i 10m lengde, 2x50cm bredde gir 10m2 areal. 300w/m2 skulle gi 3 kW og 100 timer blir da 300 kWh. Strøm for 300,- er et godt anslag synes jeg.
Til snø smelt må du regne ca 300-400 w/m2, blir nok mer enn 300kr for 100t drift....
Jeg er klar over effektbehovet per m2 og det normale er 250-300 w/m2 i de anlegga jeg har vært borti. Det er snakk om 10 meter vei. 2 hjulspor 50cm bredde skulle bli 10m2. 10x300=3Kw. Det blir da ca 300kr for 100 timer. Om jeg legger det dobbelt av effekt så er det fortsatt ikke snakk om store summer....
Og før noen kommenterer det. Ja jeg er elektriker. Spørsmålet mitt var om utstyr som kan slisse dette uten alt for mye jobb. Ser noen gode forslag og tar en tlf rundt utleiesjappene.
Uten isolasjon under så vil du vel bokstavelig fyre for kråkene?Uten å klare å tine isen?
Erfaringen så langt er at på de glatteste dagene jeg var på kjøretur trengtes diffsperrer både senter og bak med piggdekk, etter måking. Det var glattere dager, men da var jeg ikke på tur.
Har vurdert flere løsninger selv: varmekabler, ha kjetting forankret øverst i bakken som kan legges ut i hjulsporene, grave seg til en lenger/slakere bakke, støpe over med mønstret betong. Mønstret betong tenker jeg å lage i fiskebeinsmønster slik at vann skal renne ut til siden, ikke følge veien nedover. Og håpet er at mønsteret blir dypt nok til at toppene tørker fort nok til å ikke bli is.
Problemet med å grave slakere bakke er at nabohuset står helt inntil veien. Utgraving kan gjøre at man havner under husets grunnmur, og det partiet som nabon har som flat gårdsplass ovenfor huset plutselig må bli veldig skrå.
ESP på primera med nokian piggfri imponerer imidlertid. Det kom seg opp omtrent like bra som pajero på piggdekk med senter diffsperre innkoblet. Jeg tror det kan forklares med at ESP gjør at begge framhjul klarer å dra, uavhengig av hvilket som har dårligst grep. Mens senter diffsperre på pajero gjør at det hjulet med dårligst grep på hver aksling blir avgjørende for fremdriften. Dermed er begge løsninger i praksis tohjulsdrift. (Vanlig 2wd uten eps/sperre er jo ethjulsdrift på glatta.)
Nokiandekka er fra 2010, kjørt 40.000km. Den andre primeraen hadde nesten nye good year piggfri (ca 3000km) og var ikke i nærhet av å klare det samme.
Det er asfaltert 3 ganger så ja det er 10cm. Står i første post
Det er heller ikke dyrt å fyre med slik jeg har tenkt. Det er noe det er vekslende vær problemet oppstår. Veien ligger i sola og det smelter ofte av seg selv. Men noen ganger når det er mildvær så trengs det litt hjelp med tining.
Sannsynlig drift under 100 timer i året og da er det snakk om 300kr...
Jeg er klar over effektbehovet per m2 og det normale er 250-300 w/m2 i de anlegga jeg har vært borti.
Det er snakk om 10 meter vei. 2 hjulspor 50cm bredde skulle bli 10m2. 10x300=3Kw. Det blir da ca 300kr for 100 timer. Om jeg legger det dobbelt av effekt så er det fortsatt ikke snakk om store summer....
Og før noen kommenterer det. Ja jeg er elektriker.
Spørsmålet mitt var om utstyr som kan slisse dette uten alt for mye jobb. Ser noen gode forslag og tar en tlf rundt utleiesjappene.