#121
 22,342     Akershus     0

I praksis så følges vel ikke hjelpearbeidere alltid så tett opp som regelverket tilsier.
Det er vel litt uklart hva regelverket sier.
Hjelpearbeidere kan gjøre en masse bra arbeid og mange har god kunnskap til regelverk og elektro. Dette er en akseptert måte å jobbe på i elektro bransjen.
Derfor er det i praksis opp til installatør å avgjøre hvor tett oppfølgingen skal være. Inst er også ansvarlig for montørene og skal følge opp dem også
Men hvis noen har montert et utestikk på boden sin selv, ja da er helvete løs fordi arbeidet ikke er gjort av en fagmann.
Fordi inst. ikke er involvert.
Å utstede samsvarserklæring er for de fleste installatører da uaktuelt.
Fordi de ikke har gjort jobben og ikke vil påta seg ansvar for andres potensielt dårlige arbeid.
Dette er i mine øyne helt klart et resultat av firkantet tolkning av regelverk i sin egen favør.
Stem FrP, kanskje de vil myke opp.
Det er her jeg mener mange elektrikere er fanatikere og ikke evner å bruke sunn fornuft.
Mange følger lovverket. Isåfall må lovverket endres.

   #122
 741     Det glade Sørland!     0
Du henviser til at lovverket må følges.

Lovverket sier at hver gang før du setter deg i bilen så skal du sjekke at det ikke er noen feil med den. Eks. sjekke lufttrykk og alle lys. Poenget mitt er at det finnes en masse lover og forskrifter i dette landet som ikke følges til punkt og prikke. Hadde jeg hatt monopol på å gjøre kjøretøy sjekk ville jeg selvfølgelig også ha hevdet at dette må man gjøre hver gang man skal bruke bilen inkl. en kort tur for på butikken = montere et stikk selv.

Elektrikere leser regelverket slik som fanden leser bibelen. Det kan brukes sunn fornuft, men vel og merke bare når dette er til bransjens egen fordel. Jamfør hjelpearbeidere som går alene på byggeplasser kanskje i dagesvis....

Signatur
   #123
 413     kløfta     0
så hvis man erdritgod til å kjøre bil, følger alt av regler, men ikke har lappen. så er det greit siden personen følger reglene og er flink.?
   #124
 741     Det glade Sørland!     0

så hvis man erdritgod til å kjøre bil, følger alt av regler, men ikke har lappen. så er det greit siden personen følger reglene og er flink.?


Nei, var ikke det jeg mente. Men hvis man bruker logikken til noen av elektrikerne her på forumet er det greit å ikke sjekke lys og lufttrykk, men bare for noen....

Hvis du er elektriker med fagbrev og kommer til et bygg du skal sette spenning i el anlegget og det er to hjelpearbeidere som har lagt opp hele installasjonen. Sjekker du da alt de har gjort? Sjekker du hver eneste kabel og koblingsboks og bryter? Mest sannsynlig gjør du det ikke, men setter strøm på anlegget og gjør ferdig papirarbeidet.

Tipper på at du ikke hadde gjort det samme hvis det var meg som hadde montert et stikk eller lagt en VK. Her er det en forskjellsbehandling som el. bransjen utøver fordi de tjener på det! Det er min påstand.

P.S: Jeg hadde aldri i verden tatt sjansen på å legge nye kurser og gjøre andre mer omfattende elektroarbeider. Men jeg tør påstå at jeg kunne klare å velge riktig stikk, riktig kabel og montere et stikk og koble dette på en eksisterende kurs like godt som en hvilken som helst annen hjelpearbeider. Dette er i Norge i dag ikke mulig fordi ingen installatører vil godkjenne det dersom det ikke er deres egne ansatte som har gjort det.

Jeg har to biler, den ene av de en gammel "arbeidsbil". Etter siste EU kontroll måtte jeg skifte en spiralfjær og en støtdemper. Jeg kjørte hjem, gjorde jobben selv og gikk tilbake til verkstedet og betalte NOK 175,- for at de bevitnet og godkjente bilen. Slik kunne og burde det også være innen elektro. Smile
Signatur
RAM
   #125
 930     Romerike     0
Her er det ikke mye å tilføre, død tråd....
Signatur
   #126
 413     kløfta     0


så hvis man erdritgod til å kjøre bil, følger alt av regler, men ikke har lappen. så er det greit siden personen følger reglene og er flink.?

.

P.S: Jeg hadde aldri i verden tatt sjansen på å legge nye kurser og gjøre andre mer omfattende elektroarbeider. Men jeg tør påstå at jeg kunne klare å velge riktig stikk, riktig kabel og montere et stikk og koble dette på en eksisterende kurs like godt som en hvilken som helst annen hjelpearbeider. Dette er i Norge i dag ikke mulig fordi ingen installatører vil godkjenne det dersom det ikke er deres egne ansatte som har gjort det.



Du kan da også gå god for at sikringen løsner ut etter kravene?
   #127
 741     Det glade Sørland!     0
Like sikkert som hjelpearbeideren Wink
Signatur

   #128
 22,342     Akershus     0
Hvis du er elektriker med fagbrev og kommer til et bygg du skal sette spenning i el anlegget og det er to hjelpearbeidere som har lagt opp hele installasjonen.
Det spiller ikke noen rolle for elektrikeren. Det er installatøren som har ansvaret for trikker og hjelper. Det er isåfall han som skal sjekke alt. Han klarer ikke å sjekke alt og må derfor ha personer han kan stole på.

Tipper på at du ikke hadde gjort det samme hvis det var meg som hadde montert et stikk eller lagt en VK.
Hvis jeg hadde vært inst. hadde jeg vært meget forsiktig med hvems arbeid jeg hadde gått god for. Gjør man en tabbe vil det få følger.
Men jeg tør påstå at jeg kunne klare å velge riktig stikk, riktig kabel og montere et stikk og koble dette på en eksisterende kurs like godt som en hvilken som helst annen hjelpearbeider.
Jeg vet ikke hvilken kompetanse du har, men det kan hende du hadde gått i baret.
Etter siste EU kontroll ....Slik kunne og burde det også være innen elektro. Smile
Og slik er det faktisk. Bilprodusenten må gå god for bilen = samsvarserklæring. EU-kontroll = elsjekk.
   #129
 3,216     0
Det virker jo ganske tydlig at elektrikerbedriftene er helt enig i at det fint er lovlig å la folk som ikke er installatører gjøre det faktiske arbeided, og deretter får en installatør til å se over og koble til? SÅnn jeg forstår det på de isste postene, så blir jo dette gjort ganske ofte?
   #130
 741     Det glade Sørland!     0
ATWindsor, husk at dette er bare lov for noen  Wink
Signatur