Det virker jo ganske tydlig at elektrikerbedriftene er helt enig i at det fint er lovlig å la folk som ikke er installatører gjøre det faktiske arbeided, og deretter får en installatør til å se over og koble til? SÅnn jeg forstår det på de isste postene, så blir jo dette gjort ganske ofte?
Siden tråden fremdeler er levende, og noen fortsetter å trekke feil konklusjoner, så må jeg bekrefte at dette er ikke normalt, 99% av alt el-arbeid som blir gjort av ufaglærte er arbeid som "ikke synes" noen steder, fordi det blir gjort under rehabilitering osv. På nye anlegg, som skal meldes, er dette et ikkeproblem, fordi el-installatør gjør alt arbeidet, dersom noen påstår noe annet så er det tull...
Signatur
Advarsel fra Administrator: Medlem RAM er utestengt pga. brudd på brukerbetingelsene, men er fremdeles aktiv på forumet under profilen "Elby". Les mer i denne tråden.
En bekjent av meg arbeider som ufaglært elektriker (Han er utdannet og godkjent elektriker i det landet han kommer fra, men har ennå ikke fått dette godkjent i Norge. Han arbeider i et anerkjent mellomstort elektro firma med 20-25 ansatte i Kr. Sand). Han installerer i både nybygg og rehabiliteringer og forteller at han tilogmed spenningssetter anlegg. Jeg tror nok at han er vel så kvalifisert som andre elektrikere, men pr. definisjon er han ufaglært. Han forteller meg videre at dette er helt normal i byggenorge anno 2010.
Synes da det blir rart at andre kan hevde at i "99%" av tilfellen så er det ikke slik.
Signatur
-AlphaInnotec WZS 80H v/v varmepumpe koblet til gulvvarmeanlegg som varmer 200m2 villa i to plan -200 ltr gulvvarmeakkumulator og en ekstra seriekoblet 200 ltr vvb -Wavin gulvvarme -140 mtr aktivt borrehull. -Sparte NOK 16.027,- i vv og fyringsutgifter i 2010
I praksis så følges vel ikke hjelpearbeidere alltid så tett opp som regelverket tilsier. Hjelpearbeidere kan gjøre en masse bra arbeid og mange har god kunnskap til regelverk og elektro. Dette er en akseptert måte å jobbe på i elektro bransjen.
Men hvis noen har montert et utestikk på boden sin selv, ja da er helvete løs fordi arbeidet ikke er gjort av en fagmann. Å utstede samsvarserklæring er for de fleste installatører da uaktuelt. Dette er i mine øyne helt klart et resultat av firkantet tolkning av regelverk i sin egen favør. Noe som er OK når en hjelpearbeider gjør det blir plutselig strengt forbudt for andre. Det er her jeg mener mange elektrikere er fanatikere og ikke evner å bruke sunn fornuft. Elektriker bransjen er vel den bransjen som sammen med heismontørene (elektrikere det også ) er mest proteksjonistiske i Norge :o
' De gangene vi har hatt hjelpearbeidere, så har de aldri koblet. Jeg snakker heller ikke om hva som er akseptert, men om hva som er lovlig.
Grunnen til at vi er stive angående normer og foreskrifter er sikkerhet, samt at vi som eneste håndverkergruppe har et uavhengig tilsyn. Det er bra, men ofte synes jeg de er regelryttere som til og med lager sine egne regler. Ergo må jeg også være regelrytter for å ikke få reklamasjonsjobber i henhold til rapport.
Det er ikke få ting jeg er uenig med DLE om. Og mange av de tingene ville gitt kunden et like sikkert, men billigere anlegg. Likevel kan jeg ikke gjøre det.
Hva folk gjør hjemme bryr meg ikke så mye hvis de mener at det er en god løsning. Men å forvente at jeg skal ta over og gi full garanti er en usedvanlig frekk holdning.
En ting som værtfall er sikkert er at ingen garantier gjelder dersom du legger ebeco kablene selv. Om noe skulle ryke eller skje har man ingen returrett, reklamasjonsrett eller mulighet til å få det fikset. Har man fått en elerktisk installatør til å legge/koble alt, så kommer ebeco/folk som jobber for dem, og fikser alt sammen. Både det å lokalisere bruddet/skaden, fjerne flisen/flisene som er over skaden, for så å sette alt sammen igjen slik det var. Dette er noe som kan koste personer ti tusenvis av kr om man skal få alt dette gjort uten at ebeco dekker dette.
Ebeco sine varmekabler er grei å både bruke/legge, og det er ingenting å klage på. God kvalitet og kjempe greie kabler. Har solgt massevis av dem :P
En ting som værtfall er sikkert er at ingen garantier gjelder dersom du legger ebeco kablene selv. Om noe skulle ryke eller skje har man ingen returrett, reklamasjonsrett eller mulighet til å få det fikset. Har man fått en elerktisk installatør til å legge/koble alt, så kommer ebeco/folk som jobber for dem, og fikser alt sammen. Både det å lokalisere bruddet/skaden, fjerne flisen/flisene som er over skaden, for så å sette alt sammen igjen slik det var. Dette er noe som kan koste personer ti tusenvis av kr om man skal få alt dette gjort uten at ebeco dekker dette.
Ebeco sine varmekabler er grei å både bruke/legge, og det er ingenting å klage på. God kvalitet og kjempe greie kabler. Har solgt massevis av dem :P
Viss du er selger bør du snarast sette deg inn i Lov om forbrukerkjøp. For det du skriv over er berre sprøyt. Sjølvsagt gjeld reklamasjonsretten uansett kven som har montert, så lenge feilen skuldast ein produksjonsfeil og ikkje ein påført skade.
Nåja... Jeg er ikke så sikker. Denne type produkter skal installeres av fagfolk, det skal også produsenten opplyse om.
Dersom kabelen ryker og produsentens anvisninger ikke er fulgt, så tror jeg man har en vanskelig sak. Joda, kvalifisert gjetting. Og er vanskelig å tenke seg til et mer vanskelig tilfelle enn varmekabel når det gjelder feilsøking og å finne utav årsaken til ødelagt kabel.
Det går greit å finne der det er brudd ol, men hvorfor blir bare spekulasjoner. I 99,9% av tilfellene er det kombinasjonen tunge føtter og armeringsjern, evt skruer som er årsaken. Dersom det utelukkes, så står man igjen med en kabel som var defekt før den ble montert, derfor megges den både før montering og før/etter støp av fagfolk.
Nåja... Jeg er ikke så sikker. Denne type produkter skal installeres av fagfolk, det skal også produsenten opplyse om.
Det er heilt riktig at produktet skal installerast iht til produsenten sine anvisningar. Det betyr ikkje at det berre er fagfolk som klarer dette. Er produktet brukt/montert som anvist spelar det ingen rolle kven som har montert det. Reklamasjonsretten gjeld like fullt.
Noko heilt anna er at det kan vere vanskeleg å bevise kva årsaken til feilen er. Sånn sett er det tryggare å få kabelen lagt og støypt inn av fagfolk. Då kan ein også reklamere på monteringsjobben, og ikkje berre produktet. Men når ein selger presterer å seie "Om noe skulle ryke eller skje har man ingen returrett, reklamasjonsrett eller mulighet til å få det fikset." må ein ta til motmæle. Ein produksjonsfeil på produktet har ingenting med kven som har montert det å gjere. Her gjeld Lov om forbrukerkjøp. Og loven seier at feil som oppstår dei første seks månadane skal reknast som fabrikasjonsfeil. Dersom selgeren bestrider dette er det opptil selgeren å bevise det.
Jeg er ganske hard på reklamasjonsretten selv. Feks hvitevarer osv. Når det gjelder varmekabler er saken vanskelig.
Du har helt rett i at ufaglærte selv kan legge kabelen nesten etter produsentens anvisninger. Det de garantert ikke klarer er feks punkt 2 i Devi sin monteringsanvisning.
Sitat; "Installasjon og tilkopling skal utføres av en aut./reg. El. Installatør"
Dette skal opplyses om når det gjelder alt av materiell til fast el anlegg. I Devi sin monteringsanvisning er det til og med uthevet med fete typer.
I praksis kan man bare glemme reklamasjon dersom man legger en varmekabel selv og noe skjer. At selger skal gjøre rede for feilen er riktig, men i et slik tilfelle vil man bare spørre om papirene. Dersom produsentens anvisninger ikke er fulgt, så er saken død.
Dette har jeg også opplyst om dersom jeg hjelper noen på kveldstid. Forskjellen er kanskje at jeg megger kabelen kontra en ufaglært som sjelden vil gjøre det.
Siden tråden fremdeler er levende, og noen fortsetter å trekke feil konklusjoner,
så må jeg bekrefte at dette er ikke normalt, 99% av alt el-arbeid som blir gjort
av ufaglærte er arbeid som "ikke synes" noen steder, fordi det blir gjort under
rehabilitering osv.
På nye anlegg, som skal meldes, er dette et ikkeproblem, fordi el-installatør gjør
alt arbeidet, dersom noen påstår noe annet så er det tull...
Synes da det blir rart at andre kan hevde at i "99%" av tilfellen så er det ikke slik.
-200 ltr gulvvarmeakkumulator og en ekstra seriekoblet 200 ltr vvb
-Wavin gulvvarme
-140 mtr aktivt borrehull.
-Sparte NOK 16.027,- i vv og fyringsutgifter i 2010
'
De gangene vi har hatt hjelpearbeidere, så har de aldri koblet. Jeg snakker heller ikke om hva som er akseptert, men om hva som er lovlig.
Grunnen til at vi er stive angående normer og foreskrifter er sikkerhet, samt at vi som eneste håndverkergruppe har et uavhengig tilsyn. Det er bra, men ofte synes jeg de er regelryttere som til og med lager sine egne regler. Ergo må jeg også være regelrytter for å ikke få reklamasjonsjobber i henhold til rapport.
Det er ikke få ting jeg er uenig med DLE om. Og mange av de tingene ville gitt kunden et like sikkert, men billigere anlegg. Likevel kan jeg ikke gjøre det.
Hva folk gjør hjemme bryr meg ikke så mye hvis de mener at det er en god løsning. Men å forvente at jeg skal ta over og gi full garanti er en usedvanlig frekk holdning.
trygt og sikkert.
Har man fått en elerktisk installatør til å legge/koble alt, så kommer ebeco/folk som jobber for dem, og fikser alt sammen. Både det å lokalisere bruddet/skaden, fjerne flisen/flisene som er over skaden, for så å sette alt sammen igjen slik det var.
Dette er noe som kan koste personer ti tusenvis av kr om man skal få alt dette gjort uten at ebeco dekker dette.
Ebeco sine varmekabler er grei å både bruke/legge, og det er ingenting å klage på.
God kvalitet og kjempe greie kabler.
Har solgt massevis av dem :P
AtW
Viss du er selger bør du snarast sette deg inn i Lov om forbrukerkjøp. For det du skriv over er berre sprøyt. Sjølvsagt gjeld reklamasjonsretten uansett kven som har montert, så lenge feilen skuldast ein produksjonsfeil og ikkje ein påført skade.
Dersom kabelen ryker og produsentens anvisninger ikke er fulgt, så tror jeg man har en vanskelig sak. Joda, kvalifisert gjetting. Og er vanskelig å tenke seg til et mer vanskelig tilfelle enn varmekabel når det gjelder feilsøking og å finne utav årsaken til ødelagt kabel.
Det går greit å finne der det er brudd ol, men hvorfor blir bare spekulasjoner. I 99,9% av tilfellene er det kombinasjonen tunge føtter og armeringsjern, evt skruer som er årsaken. Dersom det utelukkes, så står man igjen med en kabel som var defekt før den ble montert, derfor megges den både før montering og før/etter støp av fagfolk.
Det er heilt riktig at produktet skal installerast iht til produsenten sine anvisningar. Det betyr ikkje at det berre er fagfolk som klarer dette. Er produktet brukt/montert som anvist spelar det ingen rolle kven som har montert det. Reklamasjonsretten gjeld like fullt.
Noko heilt anna er at det kan vere vanskeleg å bevise kva årsaken til feilen er. Sånn sett er det tryggare å få kabelen lagt og støypt inn av fagfolk. Då kan ein også reklamere på monteringsjobben, og ikkje berre produktet. Men når ein selger presterer å seie "Om noe skulle ryke eller skje har man ingen returrett, reklamasjonsrett eller mulighet til å få det fikset." må ein ta til motmæle. Ein produksjonsfeil på produktet har ingenting med kven som har montert det å gjere. Her gjeld Lov om forbrukerkjøp. Og loven seier at feil som oppstår dei første seks månadane skal reknast som fabrikasjonsfeil. Dersom selgeren bestrider dette er det opptil selgeren å bevise det.
Du har helt rett i at ufaglærte selv kan legge kabelen nesten etter produsentens anvisninger. Det de garantert ikke klarer er feks punkt 2 i Devi sin monteringsanvisning.
Sitat; "Installasjon og tilkopling skal utføres av en aut./reg. El. Installatør"
http://no.fheprod.danfoss.com/PCMPDF/Deviflex%E2%84%A2%20DTIE%20-%2008090165-A-F-NO.pdf
Dette skal opplyses om når det gjelder alt av materiell til fast el anlegg. I Devi sin monteringsanvisning er det til og med uthevet med fete typer.
I praksis kan man bare glemme reklamasjon dersom man legger en varmekabel selv og noe skjer. At selger skal gjøre rede for feilen er riktig, men i et slik tilfelle vil man bare spørre om papirene. Dersom produsentens anvisninger ikke er fulgt, så er saken død.
Dette har jeg også opplyst om dersom jeg hjelper noen på kveldstid. Forskjellen er kanskje at jeg megger kabelen kontra en ufaglært som sjelden vil gjøre det.