Litt interessant dette her. Hvis en forbruker kjøper kabelen er selger bundet av kjøpsloven. Denne er preseptorisk dvs. at selger ikke kan avtale seg bort fra den. Hvis kabelen er montert forskriftsmessig tror jeg ikke selger kommer bort fra erstatningskravet ved å peke på at montasjen ikke er gjort av godkjent fagmann. Det er ikke nok at den er montert av en som ikke er godkjent for å avvise kravet. Selger må sannsynliggjøre at den er montert feil. Jeg er ikke jurist, men jeg tror dette er riktig tolkning.
En ting er kjøpsloven, men du gjør noe ulovlig ved å montere selv.. :P
Jeg har hørt ved flere tilfeller der faktisk tilsynet har kommet og eier ikke kan framvise papirer på hvem som har tilkoblet/lagt kabelen så har de klipt hele faenskapet.. :o
Skulle vært morsomt å sett hvordan klage på kabel ville godt i retten...
Slik jeg ser det blander du to ting. Det er forskjell på leverandørens ansvar for kvaliteten på det han leverer og lovligheten av det brukeren gjør. Leverandøren kan ikke fraskrive seg porduktansvaret fordi kablen er installert av en ikke-autorisert.
Du tolker kjøpsloven riktig. Selger skal sannsynliggjøre at produktet (i dette tilfellet kabelen) er montert feil. Det skal ikke mer til å sannsynliggjøre enn at personen ikke har lov.
En ufaglært bryter en lov ved å installere produktet. Men ønsker sin "garantirett" via en annen lov. Kravet til alt fast el anlegg er at det skal installeres av autorisert firma.
Dessuten skal man i alle tilfeller følge produsentens anvisninger. Dette kan faktisk gå begge veier, både utover kravene og faktisk begrense også. Et eksempel er Muro vifter. Den vanlige er ikke tillatt i sone 1 (til tross for tilfredsstillende IPgrad 44) mens Muro style er tillatt i sone 1. Dette kravet er det produsenten som setter.
Litt interessant dette her. Hvis en forbruker kjøper kabelen er selger bundet av kjøpsloven. Denne er preseptorisk dvs. at selger ikke kan avtale seg bort fra den. Hvis kabelen er montert forskriftsmessig tror jeg ikke selger kommer bort fra erstatningskravet ved å peke på at montasjen ikke er gjort av godkjent fagmann. Det er ikke nok at den er montert av en som ikke er godkjent for å avvise kravet. Selger må sannsynliggjøre at den er montert feil. Jeg er ikke jurist, men jeg tror dette er riktig tolkning.
men siden det står i bruksanvisningen at den skal legges av godkjent installatør, og selv om kunden gjør det riktig og alt, så kan ikke kunden vise til at alt er gjort riktig, f.eks ved hver eneste binding, en installatør går god for å sier de er gode hvis de har gjort det selv, dette holder i slike saker, hvis en kunde har gjort det selv så må vel nesten kunden fremlegge nok (nesten Nm på hver binding, avstander, evt hakk i kabel osv) selv for at de skal kunne si at det er på garantien. Og siden det er en kunde som selv har gjort det, så må han vise hvor feilen ligger for å få på garantien, ellers vil ikke firmaet godta at det er produktfeil vil jeg tro
En ting er kjøpsloven, men du gjør noe ulovlig ved å montere selv.. :P
Jeg har hørt ved flere tilfeller der faktisk tilsynet har kommet og eier ikke kan framvise papirer på hvem som har tilkoblet/lagt kabelen så har de klipt hele faenskapet.. :o
Skulle vært morsomt å sett hvordan klage på kabel ville godt i retten... ;)
tilsynet har streng talt ikke lov til å klippe den..
Jeg har hørt ved flere tilfeller der faktisk tilsynet har kommet og eier ikke kan framvise papirer på hvem som har tilkoblet/lagt kabelen så har de klipt hele faenskapet.. :o
Tillater meg å stille meg noe tvilende til dette. Med mindre de kan tydelig se at kabelen er lagt feil, og da på en måte som kan være farlig enten pga brannfare eller berøringsfare så har de selvsagt ikke myndighet til å klippe noe som helst.
Tilsynet har lov til å slå av et helt anlegg, men det stemmer at de ikke gjør det med mindre det utgjør en fare.
Varmekabel er ikke et enkelt tilfelle når det gjelder reklamasjon. Den er langt fra tilgjengelig for inspeksjon, og selgeren kan bare forlange papirer fra installatør for å fraskrive seg ethvert ansvar.
Tilsynet har lov til åslå av et helt anlegg, men det stemmer at de ikke gjør det med mindre det utgjør en fare.
Varmekabel er ikke et enkelt tilfelle når det gjelder reklamasjon. Den er langt fra tilgjengelig for inspeksjon, og selgeren kan bare forlange papirer fra installatør for å fraskrive seg ethvert ansvar.
Jeg stiller meg tvilende til at de "kan frakrive seg etthvert ansvar" på den måten, lovmessig er det i mine øyne tvilsomt at de kommer igjennom med noe slilkt.
Her gjør butikken en glipp ved å si at man kan montere kabelen selv, bare et firma kobler den til. Det er det også mange som tror.
Hva tror dere skjer når en kunde tar med seg en pakke varmekabler på Megaflis, der både pakken og hylla er merket med at dette produktet skal installeres av autorisert installatør, og kabelen senere viser seg å være defekt? Altså, hva tror dere skjer i det virkelige liv? Tror dere Megaflis sponser pigging av gulv og ny kabel? Personen i kassa vil ta dette videre til butikkens ledelse, som selvfølgelig vet bedre enn å hive ut tusenlapper helt uten videre. Han kan knuse drømmene til en reklamasjonssugen kunde ved å si; Hvor er papirene på installasjonen?
Jeg vil si man sliter ved å kjøpe kabel selv og få et firma til å montere det også. Hvis kabelen slutter å funke, hva er da årsaken? Hvem skal ta kostnaden? Dette er grunnen til at jeg sier varmekabel er et spesielt vanskelig produkt med tanke på reklamasjon og garanti. Den er nedstøpt, utesettes for store påkjenninger understøping, og bare feilsøking kan koste mangfoldige lapper.
Her gjør butikken en glipp ved å si at man kan montere kabelen selv, bare et firma kobler den til. Det er det også mange som tror.
Hva tror dere skjer når en kunde tar med seg en pakke varmekabler på Megaflis, der både pakken og hylla er merket med at dette produktet skal installeres av autorisert installatør, og kabelen senere viser seg å være defekt? Altså, hva tror dere skjer i det virkelige liv? Tror dere Megaflis sponser pigging av gulv og ny kabel? Personen i kassa vil ta dette videre til butikkens ledelse, som selvfølgelig vet bedre enn å hive ut tusenlapper helt uten videre. Han kan knuse drømmene til en reklamasjonssugen kunde ved å si; Hvor er papirene på installasjonen?
Jeg vil si man sliter ved å kjøpe kabel selv og få et firma til å montere det også. Hvis kabelen slutter å funke, hva er da årsaken? Hvem skal ta kostnaden? Dette er grunnen til at jeg sier varmekabel er et spesielt vanskelig produkt med tanke på reklamasjon og garanti. Den er nedstøpt, utesettes for store påkjenninger understøping, og bare feilsøking kan koste mangfoldige lapper.
DSB sier ingenting i saken om at det er ulovlig, de sier det er ulovlig om ingen elektriker skriver samsvarserklæring, de har ikke funnet en som vil gjøre det (presumptivt fordi det allerede er nedstøpt)
Krangel blir det nok, men nå er det heldigvis ikke megaflis som har som jobb å tolke lovene her til lands,
Sålenge det ikke tydelig framgår at det er monteringen, så er det typisk produktet det reklameres på.
Jeg har hørt ved flere tilfeller der faktisk tilsynet har kommet og eier ikke kan framvise papirer på hvem som har tilkoblet/lagt kabelen så har de klipt hele faenskapet.. :o
Skulle vært morsomt å sett hvordan klage på kabel ville godt i retten...
En ufaglært bryter en lov ved å installere produktet. Men ønsker sin "garantirett" via en annen lov. Kravet til alt fast el anlegg er at det skal installeres av autorisert firma.
Dessuten skal man i alle tilfeller følge produsentens anvisninger. Dette kan faktisk gå begge veier, både utover kravene og faktisk begrense også. Et eksempel er Muro vifter. Den vanlige er ikke tillatt i sone 1 (til tross for tilfredsstillende IPgrad 44) mens Muro style er tillatt i sone 1. Dette kravet er det produsenten som setter.
men siden det står i bruksanvisningen at den skal legges av godkjent installatør, og selv om kunden gjør det riktig og alt, så kan ikke kunden vise til at alt er gjort riktig, f.eks ved hver eneste binding, en installatør går god for å sier de er gode hvis de har gjort det selv, dette holder i slike saker, hvis en kunde har gjort det selv så må vel nesten kunden fremlegge nok (nesten Nm på hver binding, avstander, evt hakk i kabel osv) selv for at de skal kunne si at det er på garantien.
Og siden det er en kunde som selv har gjort det, så må han vise hvor feilen ligger for å få på garantien, ellers vil ikke firmaet godta at det er produktfeil vil jeg tro
tilsynet har streng talt ikke lov til å klippe den..
Tillater meg å stille meg noe tvilende til dette. Med mindre de kan tydelig se at kabelen er lagt feil, og da på en måte som kan være farlig enten pga brannfare eller berøringsfare så har de selvsagt ikke myndighet til å klippe noe som helst.
Varmekabel er ikke et enkelt tilfelle når det gjelder reklamasjon. Den er langt fra tilgjengelig for inspeksjon, og selgeren kan bare forlange papirer fra installatør for å fraskrive seg ethvert ansvar.
Jeg stiller meg tvilende til at de "kan frakrive seg etthvert ansvar" på den måten, lovmessig er det i mine øyne tvilsomt at de kommer igjennom med noe slilkt.
AtW
Her gjør butikken en glipp ved å si at man kan montere kabelen selv, bare et firma kobler den til. Det er det også mange som tror.
Hva tror dere skjer når en kunde tar med seg en pakke varmekabler på Megaflis, der både pakken og hylla er merket med at dette produktet skal installeres av autorisert installatør, og kabelen senere viser seg å være defekt? Altså, hva tror dere skjer i det virkelige liv? Tror dere Megaflis sponser pigging av gulv og ny kabel? Personen i kassa vil ta dette videre til butikkens ledelse, som selvfølgelig vet bedre enn å hive ut tusenlapper helt uten videre. Han kan knuse drømmene til en reklamasjonssugen kunde ved å si; Hvor er papirene på installasjonen?
Jeg vil si man sliter ved å kjøpe kabel selv og få et firma til å montere det også. Hvis kabelen slutter å funke, hva er da årsaken? Hvem skal ta kostnaden? Dette er grunnen til at jeg sier varmekabel er et spesielt vanskelig produkt med tanke på reklamasjon og garanti. Den er nedstøpt, utesettes for store påkjenninger understøping, og bare feilsøking kan koste mangfoldige lapper.
DSB sier ingenting i saken om at det er ulovlig, de sier det er ulovlig om ingen elektriker skriver samsvarserklæring, de har ikke funnet en som vil gjøre det (presumptivt fordi det allerede er nedstøpt)
Krangel blir det nok, men nå er det heldigvis ikke megaflis som har som jobb å tolke lovene her til lands,
Sålenge det ikke tydelig framgår at det er monteringen, så er det typisk produktet det reklameres på.
AtW