22,550    38    4  

Varmekabler i vei : Innkjøpskostnader og driftsutgifter

 663     0
Hei, har ca. 30 meter med vei som jeg vurderer å montere kabler i. Hva anbefaler Dere, og hva kan forventes av innkjøpskostnader og driftsutgifter. Bør jeg ta hele veien eller kun sporene etc?

   #1
 21,481     Enebolig     2
Anbefaler Nexans snowmat. Legges i et eller begge spor alt etter hvor bratt det er. 30 meter er så langt at kostanden tilsier et spor  ;)

Hent inn fastpris fra minst tre firmaer.
   #3
 769     Tromsø     0
du trenger 4 stk 1034206 til den nette totalsum 15000,- og dette er bare varmekabel.
Effekten blir 7200Watt

Med arbeid, kontaktorer, uteføler, nye kurser så ender du vel opp på 30000,- så kommer driftskostnader oppå.
Signatur
   #4
 1,382     Oppland     0
anbefaler en skikkelig snøfreser....

det er ikke bare å smelte snøen med varmekabler, du må også lede bort vannet på ett vis......
   #6
 22,342     Akershus     0

du trenger 4 stk 1034206 til den nette totalsum 15000,- og dette er bare varmekabel.
Effekten blir 7200Watt

Med arbeid, kontaktorer, uteføler, nye kurser så ender du vel opp på 30000,- så kommer driftskostnader oppå.
Kan man ikke bruke TKXP? De er vel rimeligere.
   #7
 5,188     Østlandet     0

Hva med vannbåren, er ikke det ett alternativ. Glykolbasert selvsagt.
Regner du med varmepumpe og borrehull blir det dyrt for 20-30 dager i året.
Varmekablene settes på når det snør og slås av straks det er bart.
Signatur

   #8
 769     Tromsø     0
Joda man kan bruke TKXP.
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 663     0
Snakket med en bekjent og han hadde brukt vanlige kabler i sporene. Var helt topp for å smelte isen når mildværet og regnet kom.

Vet ikke om jeg trenger 2 eller 3 bredder på hver spor eller bare 1

3 bredder gir da 180 meter. Har en 3kw blir dette vel 16 watt per. meter. Det blir da 48 watt pr. meter spor
Er jeg i nærheten eller må jeg mye mer opp? Tenkte bare å ha det til å ta isen
   #10
 21,481     Enebolig     0

Med mindre du har bil med differensialsperre er det vel relativt tullete å kun legge i ett spor... ;)


Har du ikke kjørt bil før du da?  ;D Alt er raltivt sies det...

Med et helt isfritt spor skal man jammen kalle det BAKKE om man ikke kommer opp. Dette er faktisk en mer og mer valgt løsning de siste årene. Før var det velstående folk som hadde varmekabler i innkjørselen. Nå skal vanlige folk komme opp med bilen uten å betale for mye.

Vi har dessverre ikke varmekabler i bakken vi må opp. Den er blant kommunenes bratteste, vi må opp 20 meter og ved å salte et spor så går det helt greit. Vi rygger selvfølgelig. Hvis man vil kjøre til himmels som en kjærring, evt heisann Montebello, så må man selvfølgelig tørrlegge begge spor. Alt kommer an på behov.

Men av prinsipp, så MÅ vel du være uenig med meg  Wink For all del, jeg er bare en elektriker. Men jeg har da bil jeg også.
Siste redigering: Tuesday, January 18, 2011 6:06:23 AM av sOPp