Regner du med varmepumpe og borrehull blir det dyrt for 20-30 dager i året. Varmekablene settes på når det snør og slås av straks det er bart. [/quote]
Ja det tar nok sin tid før du får nedbetalt det om man gjør det bare for varme i bakken. Nå er det jo ganske vanlig etterhvert med vannbåren varme, så det var tenkt i den forbindelse. Skulle ikke være noe i veien for å ha en egen sløyfe med glykol i?? Det er slik vi har tenkt å løse det, så jeg håper det fungerer.
det er ikke bare å smelte snøen med varmekabler, du må også lede bort vannet på ett vis......
Det er forskjellig måter å se ting på. Dersom varmekablene står på når det begynner å snø, så vil de stort sett holde unna. Hvis de settes på når veien er islagt, så vil de sakte men sikkert smelte endel, og er til svært god hjelp når det gjelder å løsne islaget.
Det renner ikke en foss nedover bakken. Snø kommer som kjent også i form av vann noen ganger. Men jeg er enig i at det alltid er kjekt å lede vannet et sted, og huske på at vannet ofte fryser så fort det kommer bort fra oppvarmet område.
Neida, jeg MÅ ikke være uenig med deg, bare når du tar feil... ;)
Skal ikke skryte på meg veldig stor kompetanse på bil og differensial, men har jo fått smake effekten av å ha reservehjul med sommerdekk på ett drivhjul vinterstid. Nå vet ikke jeg hvilken bil du kjører, men om den kommer seg opp en bratt bakke med ett spor bart og griseglatt i det andre er det jo fristende å spørre hvordan egenskapene er på tørr og svingete vei, for det høres ikke ut som om den differensialen jobber helt som den skal...
Nei jeg skal vel heller ikke skryte på meg for mye kompetanse på bil, men har ikke du misforstått differensialsperre?
Pr dags dato har jeg kjørt Sunny, 323, C max, Jetta og en bunnlastet Transit Connect opp denne bakken. Men den er så stygg at jeg lett kan innrømme at to spor hadde vært ønskelig. Likevel er det utrolig hvor godt det hjelper med et enkelt.
Griseglatt er et begrep jeg vil bruke om to dager i året. Ellers kan det være både glatt og latterlig glatt før det blir et problem. Når det er sagt, så er ikke alle like gode sjåfører, og jeg er garantert ikke den beste jeg heller.
Ja, se på siste setning, det er forsåvidt det jeg sikter til. Antispin systemer motvirker at bilen blir stående stille eller spinner meningsløst. De skal hjelpe føreren, ikke motarbeide.
Uansett spilller det liten rolle ettersom de fleste biler kan skru av systemet og spinne i vei som bare juling.
Det er ikke nok om det vettu, du sier at jeg tar feil ;D
Jeg står på mitt om at et spor med kabler holder i normale bakker, og det er dessuten mer miljøvennlig, man skal jo være det i disse tider. Og som regel er folk opptatt av kostnader og hva som fungerer. Den beste løsningen sier seg selv.
Ja, se på siste setning, det er forsåvidt det jeg sikter til. Antispin systemer motvirker at bilen blir stående stille eller spinner meningsløst. De skal hjelpe føreren, ikke motarbeide.
Siste setning er jo det jeg siktet til i mitt første innlegg her. Differensialsperre er ikke noe man har på vanlige biler, er stort sett forbeholdt 4x4. Antispinn vil hindre det ene hjulet å spinne ja, men vil neppe overføre noe mer kraft til hjulet med godt feste(?)
Åpen differensial = hjul som har minst grep vil spinne hvis det er så glatt at det er fare for hjulspinn. Åpen diff er mest vanlig på personbiler.
En Hiace opp en liten isbakke med kun ett spor er glemmesak. Har trøbbel komme fram selv på flat veg..
Det som er sikkert, er at det uansett er større sjangse for å komme opp en bakke med kun ett spor, hvis man har litt fart, enn ingenting. Men hadde selv aldri satset på kun ett spor hvis jeg skulle lagt varme i bakken.
Siste setning er jo det jeg siktet til i mitt første innlegg her. Differensialsperre er ikke noe man har på vanlige biler, er stort sett forbeholdt 4x4. Antispinn vil hindre det ene hjulet å spinne ja, men vil neppe overføre noe mer kraft til hjulet med godt feste(?)
Selv en 02 Sharan har elektronisk diffbrems. Antispinn overfører kraft ved å bremse hjulet som spinner (og da pga difrensialen må kraften overføres til det andre hjulet (ellers så hadde jo motoren stoppet ))
Takk for oppklaring, selv om det sikkert kommer flere meninger Det finnes mange forskjellige systemer.
En Transit Connect lastet til felgen er det nærmeste jeg kommer Hiace med tohjuls drift i bakken der jeg bor. Hvis man rygger, så går det også med et enkelt spor. Men som nevnt, denne bakken kunne trengt to spor.
Men Hondaen treffer poenget mitt. Et spor er bedre enn ingenting. Og man vurderer hvert tilfelle. Bakken skal være stygg før en gjennomsnittlig mann trenger mer enn et spor for å komme opp.
Varmekablene settes på når det snør og slås av straks det er bart.
[/quote]
Ja det tar nok sin tid før du får nedbetalt det om man gjør det bare for varme i bakken. Nå er det jo ganske vanlig etterhvert med vannbåren varme, så det var tenkt i den forbindelse. Skulle ikke være noe i veien for å ha en egen sløyfe med glykol i?? Det er slik vi har tenkt å løse det, så jeg håper det fungerer.
Det er forskjellig måter å se ting på. Dersom varmekablene står på når det begynner å snø, så vil de stort sett holde unna. Hvis de settes på når veien er islagt, så vil de sakte men sikkert smelte endel, og er til svært god hjelp når det gjelder å løsne islaget.
Det renner ikke en foss nedover bakken. Snø kommer som kjent også i form av vann noen ganger. Men jeg er enig i at det alltid er kjekt å lede vannet et sted, og huske på at vannet ofte fryser så fort det kommer bort fra oppvarmet område.
Neida, jeg MÅ ikke være uenig med deg, bare når du tar feil... ;)
Skal ikke skryte på meg veldig stor kompetanse på bil og differensial, men har jo fått smake effekten av å ha reservehjul med sommerdekk på ett drivhjul vinterstid. Nå vet ikke jeg hvilken bil du kjører, men om den kommer seg opp en bratt bakke med ett spor bart og griseglatt i det andre er det jo fristende å spørre hvordan egenskapene er på tørr og svingete vei, for det høres ikke ut som om den differensialen jobber helt som den skal...
Pr dags dato har jeg kjørt Sunny, 323, C max, Jetta og en bunnlastet Transit Connect opp denne bakken. Men den er så stygg at jeg lett kan innrømme at to spor hadde vært ønskelig. Likevel er det utrolig hvor godt det hjelper med et enkelt.
Griseglatt er et begrep jeg vil bruke om to dager i året. Ellers kan det være både glatt og latterlig glatt før det blir et problem. Når det er sagt, så er ikke alle like gode sjåfører, og jeg er garantert ikke den beste jeg heller.
http://lexprod.bokklubbene.no/differensial
Men nok om det. Fungerer det for deg er jo alt bra!
Uansett spilller det liten rolle ettersom de fleste biler kan skru av systemet og spinne i vei som bare juling.
Det er ikke nok om det vettu, du sier at jeg tar feil ;D
Jeg står på mitt om at et spor med kabler holder i normale bakker, og det er dessuten mer miljøvennlig, man skal jo være det i disse tider. Og som regel er folk opptatt av kostnader og hva som fungerer.
Den beste løsningen sier seg selv.
Siste setning er jo det jeg siktet til i mitt første innlegg her. Differensialsperre er ikke noe man har på vanlige biler, er stort sett forbeholdt 4x4. Antispinn vil hindre det ene hjulet å spinne ja, men vil neppe overføre noe mer kraft til hjulet med godt feste(?)
En Hiace opp en liten isbakke med kun ett spor er glemmesak. Har trøbbel komme fram selv på flat veg..
Det som er sikkert, er at det uansett er større sjangse for å komme opp en bakke med kun ett spor, hvis man har litt fart, enn ingenting. Men hadde selv aldri satset på kun ett spor hvis jeg skulle lagt varme i bakken.
Selv en 02 Sharan har elektronisk diffbrems. Antispinn overfører kraft ved å bremse hjulet som spinner (og da pga difrensialen må kraften overføres til det andre hjulet (ellers så hadde jo motoren stoppet ))
En Transit Connect lastet til felgen er det nærmeste jeg kommer Hiace med tohjuls drift i bakken der jeg bor. Hvis man rygger, så går det også med et enkelt spor. Men som nevnt, denne bakken kunne trengt to spor.
Men Hondaen treffer poenget mitt. Et spor er bedre enn ingenting. Og man vurderer hvert tilfelle. Bakken skal være stygg før en gjennomsnittlig mann trenger mer enn et spor for å komme opp.