1,008    12    2  

AMS måler gir akustisk alarm - hva kan være galt?

 124     Bergen     0
Jeg har en utleieleilighet med separat sikringsskap og egen strømmåler (AMS). I kveld har denne (AMS'en) begynte å gi pipdsignaler (akustisk). Det er strøm i leiligheten. Ingen sikringsbrudd på noen av kursene (automatsikringer med jordfeilbryter på alle kursene). Det blinker rødt i den lille LED-dioden jeg har markert under, men ved googling så ser det ut til at den bare indikerer at det er et pågående strømtrekk. Det har ikke vært installert noe i leiligheten.

Hva kan være galt?
Jeg kan feilsøke litt mer i morgen, men ettersom det er leieboer så ønsker jeg å være effektiv og gjøre feilsøkingen systematisk slik at jeg ikke må gå inn og ut av leiligheten hans.
Og ja da: Hvis jeg ikke finner ut av det så ringer jeg elektriker på mandag.

AMS måler gir akustisk alarm - hva kan være galt? - Måler.jpg - Dykkern

AMS måler gir akustisk alarm - hva kan være galt? - Blinkende lampe.jpg - Dykkern

KE
   #1
 3,667     Hordaland     0
Du vil ikke heller ringe de som eier strømmåleren da?
HSt
   #2
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Kan den ha jordfeil indikasjon ?

Fabrikatet på måler er helt ukjent fra min verden så kan dessverre ikke hjelpe

De skulle legge igjen en bruksanvisning eller klistrelapp på døren når de installerte
  (trådstarter)
   #3
 124     Bergen     0
Godt forslag om å ringe BKK (lokal nettleverandør) i stedet for elektriker.
I dag har jeg brukt bryteren på AMS'en til å skru av og på strømmen, men det gjorde ingen forskjell. Lyden ble gående også i den perioden hvor jeg hadde skrudd av strømmen. Har laget en kort videosnutt for de spesielt interesserte.



   #4
 5,632     OSLO     0
fy, den lyden der hadde jeg blitt totalt gæern av, noe sikkert leieboer også blir Sad

viste ikke at slike målere kunne gi en sånn type alarm lyd, fryktelig høy og irriterende lyd
ring de som eier måleren og hør hva det kan være. hvis de feks sier at det er pga noe feil på ditt anlegg, så får du ringe en elektriker som kan komme og sjekke anlegget

selvom du har jordfeil automater på alle kurser, så kan det jo fortsatt være noe små feil på et par kurser, som kan kanskje gjør at måleren varsler om det....? uansett rart at den da skal varsle det med en sånn forferdelig lyd

EDIT; står ikke noe om at den kan avgi noe pipesignal i bruksanvisningen heller. merkelig
https://braa.icdn.no/media/dokumenter/ams/kaifa-ams-malerinfo.pdf
   #5
 3,210     Vestlandet     1
Ring vakttelefonen til nettselskapet - den der bør de kunne fjern-deaktivere. Eller så får de ta seg en tur.
KE
   #6
 3,667     Hordaland     0
Den lyden er jo laget for at man ikke skal ignorere den. Jeg tipper at den enten varsler at selve måleren har feil på seg eller at den måler en spenning utenfor forventet verdier. Det kan jo tenkes at det er feil utenfor din måler som gjør dette og det vil nok BKK kunne svare på ettersom de kan sjekke målere rundt deg også.
En elektriker vil nok bare bli ett unødvendig mellomledd her.

Har du forsøkt å ble deg gjennom menyene for å se om du har alle spenningene og strømmene avlest?
Jeg har tilsvarene måler fra BKK, og den måler to spenninger og 3 strømmer. De har spart noen kroner på å ikke måle den ene spenningen, den er ikke nødvendig for beregning av effekt. Mener også å ha lest om målere som måler 3 spenninger og 2 strømmer, men da tror jeg det er snakk om en annen produsent.

Det blir spennende å lese hva BKK sier Laughing
  (trådstarter)
   #7
 124     Bergen     0
Her er det en ting å si:
Driiiiiiitflaut.
Jeg ringte kundeservice hos BKK i dag. Kundebehandler spurte om jeg hadde forsikret meg om at lyden faktisk kom fra AMS'en og det bekreftet jeg.
Men det er nå rart med det. Var jeg heeeeelt sikker? Sikringsskapet står i et lite kott/lagerrom hvor det var så trangt at jeg bare fikk åpnet sikringsskapdøren halvveis. Tok med meg stetoskopet og lyttet på AMS'en. Hørte ikke piping (selv om det åpenbart kom piping fra skapet). Flyttet det rundt til automatsikringer og ringetrafo. Ingen lyd der heller. Så kjente jeg på siden av sikringsskapet. Klemt mellom skapet og veggen så lå det i beknip en vanlig røykdetektor som reagerte på "noe" (dårlig batteri?). Koblet fra den og det ble blikk stille.....
Rakk å ringe tilbake til kundeservice, kansellere serviceoppdraget og be om unnskyldning.

Utrolig flaut.

   #9
 24,032     Akershus     1
Hehe, hvor mange ganger har ikke servicedesk spurt tilbake:
- Og du har virkelig sjekket at støpselet står i?
- Jada! Selvfølgelig, Jada! Jaa….?

Godt du fant ut av det.
Signatur