Det er normalt at kabler blir følbart varme når man nærmer seg strømmen de er godkjent for. Husk at strømmen de er godkjent for er satt ut fra hvor mye strøm de kan føre før de blir farlig varme, og det er et stykke fra følbart varm til farlig varm. 1.5mm2 blir nok uansett for snaut.
I forhold til sikringsstørrelser så kan jeg nevne at jeg det siste året som en midlertidig løsning har ladet fra en 16A semiportabel ladestasjon koblet til et 16A CEE-stikk, forsynt av en 15A sikring, og har ikke hatt noen problemer med det. Dette er selvfølgelig ikke helt etter boka, men når ytterste konsekvens er at sikringa løser ut unødvendig så tar jeg det ikke så tungt. Har ikke målt hvor mye strøm bilen trekker, men det kan jo tenkes at den faktisk ikke utnytter 16A fullt ut.
1A over merkestrøm merker mange automater ikke i det hele tatt. Vi opodaget ikke første døgn at 2 rom sto på sanne kurssikring i Trondheim og en panelovn var overlast hele døgnet på automatsikringen uten at den koblet ut. Men overlast er ikke bra.
I forhold til sikringsstørrelser så kan jeg nevne at jeg det siste året som en midlertidig løsning har ladet fra en 16A semiportabel ladestasjon koblet til et 16A CEE-stikk, forsynt av en 15A sikring, og har ikke hatt noen problemer med det. Dette er selvfølgelig ikke helt etter boka, men når ytterste konsekvens er at sikringa løser ut unødvendig så tar jeg det ikke så tungt. Har ikke målt hvor mye strøm bilen trekker, men det kan jo tenkes at den faktisk ikke utnytter 16A fullt ut.