459
12
1
Mykstarter for kompressor?
7
0
Første post, men jeg har vært mye inne her tidligere og fått mye ut av å lese gamle diskusjoner(: Har inntrykk av at det er mange som sitter med mye el-kunnskap her, så jeg prøver meg med et spørsmål:
Jeg har et gammelt drog av en kompressor stående (Ingersoll-rand T30, 400L tank) som jeg tenkte å ta i bruk når jeg etter hvert får i stand «furtebua» i garasjen. Motoren på kompressoren var brent da jeg kjøpte den, så jeg har skiftet den ut med en nyere, med samme spesifikasjoner.
Kompressoren står på en egen 230V trefaskurs på 16A (C-sikring). Jeg har hatt problemer med at den leverer litt for lite luft. Kunne derfor tenkt meg å øke turtallet en del på den, da den går på vesentlig lavere turtall enn disse tåler. Har derfor bestilt et reimhjul til motoren som er en del større enn det som står på i dag (fra 105 til 140mm). Det er imidlertid slik at lyset dimmer litt når kompressoren starter, selv med reimhjulet som står på nå. Og det problemet blir vel neppe bedre med 40% større reimhjul. Har søkt litt rundt ang. dette, og funnet ut at jeg må ha en sak som demper startstrømmen.
Ble først anbefalt Y/D-vender, men har inntrykk av at det er såkalte mykstartere som gjelder nå om dagen. Er jeg inne på rett spor da, evt. kan noen peke meg i riktig retning? Har søkt litt rundt, og prisene virker voldsomt høye på sånt utstyr, skulle gjerne hatt noe som koster mindre enn det jeg ga for kompressoren..
Hva med denne? Ut fra min svært begrensede kunnskap synes jeg spesifikasjonene burde stemme overens, men andre løsninger mottas med takk!
Legger ved bildet av skiltet på motoren.
Jeg har et gammelt drog av en kompressor stående (Ingersoll-rand T30, 400L tank) som jeg tenkte å ta i bruk når jeg etter hvert får i stand «furtebua» i garasjen. Motoren på kompressoren var brent da jeg kjøpte den, så jeg har skiftet den ut med en nyere, med samme spesifikasjoner.
Kompressoren står på en egen 230V trefaskurs på 16A (C-sikring). Jeg har hatt problemer med at den leverer litt for lite luft. Kunne derfor tenkt meg å øke turtallet en del på den, da den går på vesentlig lavere turtall enn disse tåler. Har derfor bestilt et reimhjul til motoren som er en del større enn det som står på i dag (fra 105 til 140mm). Det er imidlertid slik at lyset dimmer litt når kompressoren starter, selv med reimhjulet som står på nå. Og det problemet blir vel neppe bedre med 40% større reimhjul. Har søkt litt rundt ang. dette, og funnet ut at jeg må ha en sak som demper startstrømmen.
Ble først anbefalt Y/D-vender, men har inntrykk av at det er såkalte mykstartere som gjelder nå om dagen. Er jeg inne på rett spor da, evt. kan noen peke meg i riktig retning? Har søkt litt rundt, og prisene virker voldsomt høye på sånt utstyr, skulle gjerne hatt noe som koster mindre enn det jeg ga for kompressoren..
Hva med denne? Ut fra min svært begrensede kunnskap synes jeg spesifikasjonene burde stemme overens, men andre løsninger mottas med takk!
Legger ved bildet av skiltet på motoren.
Ellers kan du jo vurdere frekvenseomformer der man kan justere både mykstart og mykstopp.
1) utstyret skal ikke røske i vei.
2) startstrømmen skal reduseres for at ikke sikringene skal gå.
Vil tro at å koble ut en vikling så røsker det mindre, men strømmen i de to andre vil henge i som svært stor lenger fordi motoren bruker rengre tid på å komme opp i turtall og dermed produsere motelektromotorisk kraft.
https://www.alliedelec.com/product/schneider-electric/ats01n232lu/70007407/
tvilsomt at noen vil koble opp noe du har kjøpt på nettet, feks ebay
ser prisen er ganske stiv også, hvertfall på den butikken du la ut link til.
sjekka hos en av våre grossister, prisen er ikke langt unna den over, nesten samme (dog ink moms men uten påslag)
og ca 1-2 uker leveringstid. (ebay kan ta alt fra 4-8 uker....)
tror jeg heller ville hørt med trikkeren du skal bruke, hva han skal ha for den delen du ønsker, da får du garanti osv.
Startstrømmen genereres i stor grad av at motstanden i motoren er veldig lav før magnetfeltet får bygget seg opp. Denne effekten er såvidt jeg vet relativt uavhengig av lasten på motoren, så om du har stort eller lite svinghjul er ikke sikkert gjør noen vesentlig forskjell.
Dessuten har du jo allerede en slags mykstarter, ledningene i garasjen greier ikke levere nok strøm til at lyset ikke blinker når motoren starter 😁
Det har selvsagt noe å si, men tror ikke dobbelt moment nødvendigvis medfører dobbel startstrøm.
Usikker på om jeg ble særlig mye klokere av dette. Lurer på om jeg bare kjøper den jeg linket til og ser hva elektrikeren har å si.