#11
 254     1
Som oftest overvurderer man behovet sitt for rask lading hjemme:

- Gjennomsnittet i Norge er å kjøre 35 km/dag. Dette lader man opp med 13A på 2,5 timer.
- Lader man 10 timer hver natt på 13A, så er det nok til 50.000 km/år.

Der man kan ha behov for rask lading er om man kjommer hjem med tomt batteri, og så skal kjøre langt kort tid etter dette. Hvor relevant denne problemstillingen er må man vurdere selv. Her er det flere ting som spiller inn, men hovedsaklig to ting; hvor lang elektrisk rekkevidden bilen man ser for seg har, og kjøremønster. På en hybrid er det ikke veldig viktig, konsekvensen av at man kanskje ikke får fullt batteri før man skal kjøre igjen betyr noe høyere drivstofforbruk. På en elbil kan det ha større betydning. Har man f.eks 200 km tur/retur jobb, og ser for seg å kjøpe Tesla, så vil man ikke ha nok rekkevidde til å komme seg til/fra jobb om man kommer hjem fra hytta med tomt batteri søndag kveld og kun lader på 13A. Men dette kan fortsatt være OK, om man er villig til å kjøre innom en hurtiglader på vei til jobb og lade 10 minutter de gangene denne situasjonen skulle oppstå. Eventuelt om man har mulighet til å lade på jobb. På elbiler med mindre rekkevidde kan det også være en utfordring om man har 100 km tur/retur jobb, og trenger innimellom å kjøre langt på kveldene. Da er det en fordel å kunne lade ganske fullt på 2-3 timer.

Denne vurderingen må også ta hensyn til om man har flere biler. Er man på hytta med en bil, så med litt planlegging, så vil den andre elbilen ha fullt batteri når man kommmer hjem. Da vil man kunne bruke den bilen med fullt batteri til langkjøringen neste dag, mens den andre brukes til bykjøring. Men så klart går ikke dette an om begge bilene må brukes til å kjøre langt.

Denne vurderingen kan være litt komplisert - men det er billigere enn å sette opp ladere man egentlig ikke trenger. Wink

Personlig har jeg satt opp ett 16A industristikk. Jeg forventer at dette vil dekke opp alle mine behov for hjemmelading for all fremtid. I dag har jeg en bil som kjører 20.000 km/år, men om 3 år kan jeg ha to biler som kjøres 30-40.000 km/år til sammen. (Muligens en Tesla Model X og en Tesla Model 3.) Dette vil jeg løse ved å lade den bilen som trenger det mest om natten. Begge vil ha rekkevidde i området av 400 km, så med ca 55 km/dag i snitt på hver bil, så vil bilene i snitt måtte lades ca 4 timer hvert døgn. Eventuelt 8 timer annet hvert døgn, eller 24 timer hvert sjette døgn.

   #12
 10,486     Akershus     0
Det er masse formler for utregning av tverrsnitt og Ampere, men sånn generelt så kommer du ikke over 16A på 2,5 mm2, ikke over 20A på 4 mm2, ikke over 25A på 6mm2, og du må ha 10mm2 for 32A. Lange strekk kan gjøre at du må ha mer enn det også.

Jeg har pr. nå delvis 6mm2 og 10mm2 ut til garasjen. Sikret med 25A. Ute i garasjen blir den til 3x 1-fas 16A. utnytter jeg én av disse fullt ut, kan ikke de andre utnyttes allverden, men det bør gå greit. Blir det problem, så er det ikke rare stubben 6mm2 som må byttes ut for å øke til 3-fas 32A ut.
Signatur