327
6
0
Strøm til garasjen
1
0
Driv å planlegg meir strøm ut i garasjen til elbil lading. Tok fagbrev som elektriker for snart 25 år sidan, men begynte i nordsjøen som elektriker rett etter og treng litt hjelp opp mot dagens standard.
I sikringskapet er det 400V TN, med 4x50 overspenningsvern. Ønsker og 400v i garasjen. Har 50 mm trekkerør lagt i tak mellom betongelement og takplater, og tenker å legge 5x10 kvadrat ut til fordelingskap i garasje. Er ca 9 meter mellom hovedskap og fordelingskap i garasje. Sette inn 40 amp sikring i fordelerskap, med fordeling ut til 1x10 til lys, 1x16 til stikk, og 1x32 til elbil.
Korleis er dette opp mot dagens standard og regelverk??
I sikringskapet er det 400V TN, med 4x50 overspenningsvern. Ønsker og 400v i garasjen. Har 50 mm trekkerør lagt i tak mellom betongelement og takplater, og tenker å legge 5x10 kvadrat ut til fordelingskap i garasje. Er ca 9 meter mellom hovedskap og fordelingskap i garasje. Sette inn 40 amp sikring i fordelerskap, med fordeling ut til 1x10 til lys, 1x16 til stikk, og 1x32 til elbil.
Korleis er dette opp mot dagens standard og regelverk??
Nå vet jeg ingenting om korsluttingsstrømmer så tar utgangspunkt i at det er ok på så kort strekk. Da kan du greit sette vern i fordelerskap
Ligger røret i isolasjon? Isåfall er 40A sikr for mye på pvc kabel. Alternativt kan det brukes mr flex tfxp (anbefales uansett)
Ville lagt opp 3 fas til elbilen.
Tolket det dithen at han kun hadde jobbet offshore etter endt læretid.
red.
Ellers så er det vel ingen som legger opp nye 10A-kurser lengre, og lys trenger ikke en dedikert kurs.
Nei det kan han ikke med kun gr L og uten relevant erfaring.
Gjerne 32A også da mange biler kun lader enfas. Kabel og vern er ikke store forskjellen Ladestasjon kan eventuelt settes justeres ned om det ikke er ladestasjon med laststyringt. Mulig det må søkes netteier for 32A.