En må ha diesel aggregat helst med 1500 omdreininger hvis en skal ha noe som varer hvis det skal kunne kjøre kontinuerlig. Det er bare hvis en kjører ved større last og i kortere peroder for batteri lading at en kan satse på annet. Da må en også bygge eget aggragat hus for å dempe støy selv om en får slike innebygget også så vil det ikke være nok. Men med strøm tilkoblet så er det forbud mot dette i Norge. Kostnadene blir så store at en ikke kan klare å få til et fornuftig regnestykke heller.
Går det ikke å kjøre glykol i gulvvarmen, så en kan stenge helt ned uten fare for frost?
Jeg har lagt i glykol. Men... man skal alikevel ikke kjøre anlegget ned på 0. Det er risikofylt.
Hvorfor det? Vi har off-grid hytte med vannbåren varme, fyres med ved. Systemet er fylt med 45% glykol og alt står kaldt når vi ikke er der. Null problemer hittil. Når vi kommer opp fyrer vi i peisen, og når akkumulatortanken har kommet opp i minst 25 grader på midten så starter gulvvarmepumpene. Det fungerer ypperlig.
Vi har både betong- og tregulv, så to forskjellige shuntkurser og to sirkulasjonspumper.
Vi har innlagt vann fra egen brønn, systemet tømmes med kraner og blåses rent med trykkluft fra kompressor. Null frostskader på kraner og slikt hittil. Filterholdere skrus løs og tømmes. Jets-toalett sikres med frostvæske (konsentrert spylervæske fra Biltema til 199,- for 10L).
En må ha diesel aggregat helst med 1500 omdreininger hvis en skal ha noe som varer hvis det skal kunne kjøre kontinuerlig. Det er bare hvis en kjører ved større last og i kortere peroder for batteri lading at en kan satse på annet. Da må en også bygge eget aggragat hus for å dempe støy selv om en får slike innebygget også så vil det ikke være nok. Men med strøm tilkoblet så er det forbud mot dette i Norge. Kostnadene blir så store at en ikke kan klare å få til et fornuftig regnestykke heller.
Japp, men det blir for dyrt med 1500 omd. aggregat. Planen er mer en nødplan... med å kjøre et aggregat 7-10t om dagen..
En må ha diesel aggregat helst med 1500 omdreininger hvis en skal ha noe som varer hvis det skal kunne kjøre kontinuerlig. Det er bare hvis en kjører ved større last og i kortere peroder for batteri lading at en kan satse på annet.
Hvor har du en slik påstand fra? F.eks med Honda aggregater finnes ikke slike begrensninger. De påpeker derimot at aggregatene kan brukes til det meste. Ser man på arbeidsplasser utendørs, ser man ofte et Hondaaggregat som putrer og går i timesvis, gjerne hele arbeidsdagen.
I Norge har vi 5 års reklamasjonsrett, jeg regner med at det er en smal sak å reklamere på et slikt aggregat hvis det ryker innen 5 år. Når det kommer til lønnsomhet vedrørende bensindrift kontra dieseldrift er det noe helt annet.
"Honda EU30is TFS på 3 kW er svært stillegående, har lavt bensinforbruk og dekker de aller fleste behov for strøm på hytta."
Vanlige rimelige rammeaggregater:
"Robust og driftssikre rammeaggregater for profesjonell og privat bruk, fra 2,5 kVA til 18 kVA. Perfekt for industri, landbruk og byggeplasser. Honda 4-takts industrimotor sikrer pålitelig start, lang levetid og rå kraft til de mest krevende oppgaver. Godt egnet til kraftig håndverktøy, lys og varme og elektriske apparater uten finelektronikk. "
Mer påkostede, men fremdeles ganske rimelige rammeaggregater: Driftstid ved 100% belastning, 8,2 timer. Regner med at dette gjelder begrensning grunnet tankvolum
Hentet fra bruksanvisning: •Ved kontinuerlig bruk må ikke nominell effekt overskrides. Nominell effekt er: EG3600CL: 3,2 kVA (Type: BT, FT, GT, GWT, ITT) EG4500CL: 3,68/4,0 kVA (Type: BT) 4,0 kVA (Type: FT, GT, GWT, ITT) EG5500CL: 3,68/5,0 kVA (Type: BT) 5,0 kVA (Type: FT, GT, GWT, I
Honda EG 5500 CL Aggregat med super ytelse for både proff- og fritidsbruk. Nyeste teknologi med DIGITAL AVR og svært god strømkvalitet. Hjulsett og håndtak kan leveres som tilleggsutstyr. Honda EG-serie er utstyrt med Digital Automatisk Spenningsregulering (D-AVR) som gir klart bedre og mer stabil strømkvalitet sammenlignet med tradisjonelle kondensator- og AVR regulerte aggregater. Fordelen med digital spenningsregulering, er at elektronikken hele tiden overvåker selv små variasjoner i utgangsspenning og reagerer lynraskt for å kunne holde spenningen stabil.
www.buymeacoffee.com/thunderdivine Quality Assurance Engineer. 20 års erfaring innen Teknisk Gummi og Polymer. --------------------------------------------------- Prøver på ny, Facebook innlogging, Sperret! Google innlogging, Sperret!
Hvorfor det? Vi har off-grid hytte med vannbåren varme, fyres med ved. Systemet er fylt med 45% glykol og alt står kaldt når vi ikke er der. Null problemer hittil. Når vi kommer opp fyrer vi i peisen, og når akkumulatortanken har kommet opp i minst 25 grader på midten så starter gulvvarmepumpene. Det fungerer ypperlig.
Vi har både betong- og tregulv, så to forskjellige shuntkurser og to sirkulasjonspumper.
Vi har innlagt vann fra egen brønn, systemet tømmes med kraner og blåses rent med trykkluft fra kompressor. Null frostskader på kraner og slikt hittil. Filterholdere skrus løs og tømmes. Jets-toalett sikres med frostvæske (konsentrert spylervæske fra Biltema til 199,- for 10L).
Japp, men det blir for dyrt med 1500 omd. aggregat. Planen er mer en nødplan... med å kjøre et aggregat 7-10t om dagen..
Hvor har du en slik påstand fra? F.eks med Honda aggregater finnes ikke slike begrensninger. De påpeker derimot at aggregatene kan brukes til det meste. Ser man på arbeidsplasser utendørs, ser man ofte et Hondaaggregat som putrer og går i timesvis, gjerne hele arbeidsdagen.
I Norge har vi 5 års reklamasjonsrett, jeg regner med at det er en smal sak å reklamere på et slikt aggregat hvis det ryker innen 5 år. Når det kommer til lønnsomhet vedrørende bensindrift kontra dieseldrift er det noe helt annet.
"Honda EU30is TFS på 3 kW er svært stillegående, har lavt bensinforbruk og dekker de aller fleste behov for strøm på hytta."
Vanlige rimelige rammeaggregater:
"Robust og driftssikre rammeaggregater for profesjonell og privat bruk, fra 2,5 kVA til 18 kVA. Perfekt for industri, landbruk og byggeplasser. Honda 4-takts industrimotor sikrer pålitelig start, lang levetid og rå kraft til de mest krevende oppgaver. Godt egnet til kraftig håndverktøy, lys og varme og elektriske apparater uten finelektronikk. "
Mer påkostede, men fremdeles ganske rimelige rammeaggregater:
Driftstid ved 100% belastning, 8,2 timer. Regner med at dette gjelder begrensning grunnet tankvolum
Hentet fra bruksanvisning: •Ved kontinuerlig bruk må ikke nominell effekt overskrides. Nominell effekt er: EG3600CL: 3,2 kVA (Type: BT, FT, GT, GWT, ITT) EG4500CL: 3,68/4,0 kVA (Type: BT) 4,0 kVA (Type: FT, GT, GWT, ITT) EG5500CL: 3,68/5,0 kVA (Type: BT) 5,0 kVA (Type: FT, GT, GWT, I
Honda EG 5500 CL
Aggregat med super ytelse for både proff- og fritidsbruk. Nyeste teknologi med DIGITAL AVR og svært god strømkvalitet. Hjulsett og håndtak kan leveres som tilleggsutstyr.
Honda EG-serie er utstyrt med Digital Automatisk Spenningsregulering (D-AVR) som gir klart bedre og mer stabil strømkvalitet sammenlignet med tradisjonelle kondensator- og AVR regulerte aggregater.
Fordelen med digital spenningsregulering, er at elektronikken hele tiden overvåker selv små variasjoner i utgangsspenning og reagerer lynraskt for å kunne holde spenningen stabil.
Aggregatene kan benyttes til utstyr med følsom elektronikk, på lik linje med inverter-modellene i EU-serien vår.
Flere aggregater i EG-serien:
EG 3600
EG 4500
Pris 25 900,-
Alle priser er inkl. mva.
Produktkatalog
Prisliste
Instruksjonsbok
Tekniske spesifikasjoner - Aggregat Honda EG 5500 CL
Maks effekt:
5500 W
Kontinuerlig effekt:
5000 W
Driftstid (100% belastning):
8,2 timer
https://youtu.be/CzqKoYpuQXg?t=139
Quality Assurance Engineer.
20 års erfaring innen Teknisk Gummi og Polymer.
---------------------------------------------------
Prøver på ny,
Facebook innlogging, Sperret!
Google innlogging, Sperret!