Kvoteregimet er i praksis irrelevant for betraktninger om marginalproduksjon av elektrisitet. Rimeligste energikilde med ledig produksjonskapasitet for på kort sikt å øke total produksjon av elektrisitet er kull. That's it. Denne sammenhengen er godt forklart i notatet side 25, kap 4 Konklusjoner, 1. og 2. ledd.
Konstaterer ingen argument mot at kull er marginalproduksjonsmåte.
Uklar siste ytring: Det er vel ikke noe strøm som blir frigitt fra fossilt drivstoff til elbilbruk. Derimot kan man omtrentlig si: elektrisitetsproduksjon på kull gir ca 50% mer CO2-utslipp enn oljeproduksjonen den skulle erstatte for å skaffe den samme forbrenningsenergien til elbilen.
Sorry, hvis du skal diskutere i et forum må du føre fram argumentene med tekst selv, og med henvisning til kildene. Men altså framføre dem selv i tekst.
Nei. Er ikke billigst å KASTE et batteri når noen betaler deg 90 000 kr for et. Det er rett at et forsikringsselskap kan komme til å bytte batteriet, men betyr ikke at det kastes. Ta deg en titt på livsløpet til aluminium så forstår du hva jeg mener. Er ekstremt lett å resirkulere.
Det Tesla gjør er å sende batteri tilbake til fabrikk, bytter celler som har behov for det, og sender de tilbake for installasjon i biler med skadet batteri. Celler som er ødelagt resirkuleres, da innholdet er verdifullt. Er som med katalysator.
In the rush to embrace this technology, auto companies are adopting the same pretence that has been embraced by the plastics industry: They are claiming that used batteries will be recycled. However, the truth is being swept under the rug. None of the lithium-ion batteries in electric vehicles are recyclable in the same sense that paper, glass, and lead car batteries are. Although efforts to improve recycling methods are underway, generally only around half the materials in these batteries is currently extracted and repurposed. And without the most valuable ingredients, there will be little economic incentive to invest in recycling technologies. The result, if nothing is done to tip the scales, could be a massive health and environmental crisis.
Despite ongoing research into recycling technology, this situation is unlikely to resolve itself. Lithium-ion battery makers have yet to develop the technology that can economically extractcomponents in a form that can be used to make new lithium-ion batteries. Rather, the batteries are typically processed to remove the cobalt and a few other expensive metals, with much of the remainder released as air emissions or used as filler in concrete or other construction products. This is one reason why less than five per cent of lithium-ion batteries are currently recycled.
www.buymeacoffee.com/thunderdivine Quality Assurance Engineer. 20 års erfaring innen Teknisk Gummi og Polymer. --------------------------------------------------- Prøver på ny, Facebook innlogging, Sperret! Google innlogging, Sperret!
Det står jo ikke noe der om at kvotesystemet er irrelevant for utslipp i kvotepliktig sektor.
La oss nå for all del ikke blande inn kvoter, noe mer fornærmende for et smart hode.
Signatur
www.buymeacoffee.com/thunderdivine Quality Assurance Engineer. 20 års erfaring innen Teknisk Gummi og Polymer. --------------------------------------------------- Prøver på ny, Facebook innlogging, Sperret! Google innlogging, Sperret!
Nei. Er ikke billigst å KASTE et batteri når noen betaler deg 90 000 kr for et. Det er rett at et forsikringsselskap kan komme til å bytte batteriet, men betyr ikke at det kastes. Ta deg en titt på livsløpet til aluminium så forstår du hva jeg mener. Er ekstremt lett å resirkulere.
Det Tesla gjør er å sende batteri tilbake til fabrikk, bytter celler som har behov for det, og sender de tilbake for installasjon i biler med skadet batteri. Celler som er ødelagt resirkuleres, da innholdet er verdifullt. Er som med katalysator.
In the rush to embrace this technology, auto companies are adopting the same pretence that has been embraced by the plastics industry: They are claiming that used batteries will be recycled. However, the truth is being swept under the rug. None of the lithium-ion batteries in electric vehicles are recyclable in the same sense that paper, glass, and lead car batteries are. Although efforts to improve recycling methods are underway, generally only around half the materials in these batteries is currently extracted and repurposed. And without the most valuable ingredients, there will be little economic incentive to invest in recycling technologies. The result, if nothing is done to tip the scales, could be a massive health and environmental crisis.
Despite ongoing research into recycling technology, this situation is unlikely to resolve itself. Lithium-ion battery makers have yet to develop the technology that can economically extractcomponents in a form that can be used to make new lithium-ion batteries. Rather, the batteries are typically processed to remove the cobalt and a few other expensive metals, with much of the remainder released as air emissions or used as filler in concrete or other construction products. This is one reason why less than five per cent of lithium-ion batteries are currently recycled.
Konstaterer ingen argument mot at kull er marginalproduksjonsmåte.
Uklar siste ytring: Det er vel ikke noe strøm som blir frigitt fra fossilt drivstoff til elbilbruk. Derimot kan man omtrentlig si: elektrisitetsproduksjon på kull gir ca 50% mer CO2-utslipp enn oljeproduksjonen den skulle erstatte for å skaffe den samme forbrenningsenergien til elbilen.
selvmurer av egen bolig i porebetong
selvmurer av egen bolig i porebetong
Inntatt referanse
selvmurer av egen bolig i porebetong
In the rush to embrace this technology, auto companies are adopting the same pretence that has been embraced by the plastics industry: They are claiming that used batteries will be recycled. However, the truth is being swept under the rug. None of the lithium-ion batteries in electric vehicles are recyclable in the same sense that paper, glass, and lead car batteries are. Although efforts to improve recycling methods are underway, generally only around half the materials in these batteries is currently extracted and repurposed. And without the most valuable ingredients, there will be little economic incentive to invest in recycling technologies. The result, if nothing is done to tip the scales, could be a massive health and environmental crisis.
Despite ongoing research into recycling technology, this situation is unlikely to resolve itself. Lithium-ion battery makers have yet to develop the technology that can economically extractcomponents in a form that can be used to make new lithium-ion batteries. Rather, the batteries are typically processed to remove the cobalt and a few other expensive metals, with much of the remainder released as air emissions or used as filler in concrete or other construction products. This is one reason why less than five per cent of lithium-ion batteries are currently recycled.
Kilde: https://www.nationalobserver.com/2021/01/21/opinion/electric-cars-have-dirty-little-recycling-problem-their-batteries
Få av deg skylappene gutt, dette kan du ikke!.
Quality Assurance Engineer.
20 års erfaring innen Teknisk Gummi og Polymer.
---------------------------------------------------
Prøver på ny,
Facebook innlogging, Sperret!
Google innlogging, Sperret!
La oss nå for all del ikke blande inn kvoter, noe mer fornærmende for et smart hode.
Quality Assurance Engineer.
20 års erfaring innen Teknisk Gummi og Polymer.
---------------------------------------------------
Prøver på ny,
Facebook innlogging, Sperret!
Google innlogging, Sperret!
Igjen; det må være et minimum av krav for å diskutere, at man klarer å formulere sine egne argument. Ikke klippe og lime inn. Til og med på engelsk!