At noen er plaget av skylapper slik at de hverken ser, klarer lese (ikke engang engelsk), eller ser når kortbuksene er dratt ned og de står der, fullstendig faglig avkledd uten vitenskaplige argument, får man bare ta til etterretning og med sommerlig fatning.
Mitt første budskap til de som har orket være med på de ikke-faglige sidesprang så langt er at grunnet markedsforhold (kullbasert marginalproduksjon av elektrisitetsbehov til elbilene) vil elbiler i trafikken gi et høyere CO2-utslipp enn å fortsette med tradisjonelle fossilbiler. Jeg har dokumentert analyse som leder til dette harde resultat i mine innlegg ovenfor.
Mitt andre budskap er følgende: who cares about CO2-emissions? (der datt Tovas ut igjen, beklager). Men oversatt til norsk: dokumenter hvorfor det er så om å gjøre å redusere CO2-utslipp. Det er tillatt å bruke faglitteratur/hjelpemidler, endogtil på engelsk om nødvendig.
Når (ikke hvis) du eller andre ikke greier dokumentasjonsjobben, kan vi drodle videre om forskjellen mellom å gjøre ting rett og å gjøre de rette tingene.
Tror norge burde prioritere batteri resirkulering fabrikk istedet for batterifabrikk.
Signatur
www.buymeacoffee.com/thunderdivine Quality Assurance Engineer. 20 års erfaring innen Teknisk Gummi og Polymer. --------------------------------------------------- Prøver på ny, Facebook innlogging, Sperret! Google innlogging, Sperret!
Jeg har begrenset kunnskap om batteriprodukson og batteri-resirkulering. Inntrykket er så langt at resirkulering og ombruk i "bære-bære kraftig", "klimavennlig" forstand, langt fra er oppe og står. Søppel- og depoproblematikken er av samme art som hva gjør man med utrangerte vindmøllerotorer. Du ser også hvor dårlig det står til med plast-resirkuleringen, enda så mye lettere den burde være teknisk sett - men nei, havner på elva og dynga i Asia.
Selvfølgelig burde resirkulering vært løst før produksjon av batteri starter. Batteriene er jo, brukt i biler, med på å øke CO2-utslippet som vi nettopp har lært. Men det viktigste og økonomisk ødeleggende for Norge er den statlige støtten som all batteriproduksjon blir til del grunnet dumme/ufaglærte og/eller korrupte politikere. Stuntet i Mo i Rana er ikke noe unntak. Hvor ellers i samfunnet kan daglig leder i et nystiftet selskap i risiko(!)bransjen hente ut 2,5 mill årlig i lønn? Freyr Battery Norway AS - 926089862 - Firmapresentasjon (purehelp.no) Hvem tror du eier batterifabrikken 100% og hvor statsstøtten havner ved utbytte/konsernbidrag? Freyr Battery SA, hovedkontor 22-24 Boulevard Royal, L-2446 Luxembourg.
Batteriproduksjon til blier ville ingen steder funnet sted uten statlig "risikoavlastningskapital". 4 milliarder for Mo i Rana, før gnaget om mer penger starter når ikke alt går som Næringsministeren messer om til 3 frammøtte: Vil støtte Freyr med 4 milliarder kroner – E24 Det beste du kan si om Jan Christian Vestre og planen regjeringen hans har laget er at han vekselfoter seg, som en kampklar proffbokser.
Men la nå ikke batteridepot bli ytterligere en avsporing i frågan TS reiser om elbilers grønne egenskaper. Batteridepotgreiene er bare ytterligere moment i tilleg til produksjon og -driftsfase som gjør elbilen aldeles uforsvarlig.
At noen er plaget av skylapper slik at de hverken ser, klarer lese (ikke engang engelsk), eller ser når kortbuksene er dratt ned og de står der, fullstendig faglig avkledd uten vitenskaplige argument, får man bare ta til etterretning og med sommerlig fatning.
Mitt første budskap til de som har orket være med på de ikke-faglige sidesprang så langt er at grunnet markedsforhold (kullbasert marginalproduksjon av elektrisitetsbehov til elbilene) vil elbiler i trafikken gi et høyere CO2-utslipp enn å fortsette med tradisjonelle fossilbiler. Jeg har dokumentert analyse som leder til dette harde resultat i mine innlegg ovenfor.
Mitt andre budskap er følgende: who cares about CO2-emissions? (der datt Tovas ut igjen, beklager). Men oversatt til norsk: dokumenter hvorfor det er så om å gjøre å redusere CO2-utslipp. Det er tillatt å bruke faglitteratur/hjelpemidler, endogtil på engelsk om nødvendig.
Når (ikke hvis) du eller andre ikke greier dokumentasjonsjobben, kan vi drodle videre om forskjellen mellom å gjøre ting rett og å gjøre de rette tingene.
Jeg ser du må ty til personangrep som vanlig Selvmurer. Over og ut!
"One problem with this process is that when you remove the scarce, expensive metals like cobalt from the battery, the recycling industry is left with a lower value product to resell. Lithium is so cheap to mine so there’s no incentive to recycle the lithium in car batteries.Ironically, removing controversial elements like cobalt from the battery makes the process less worthwhile for companies that recycle lithium car batteries."
Signatur
www.buymeacoffee.com/thunderdivine Quality Assurance Engineer. 20 års erfaring innen Teknisk Gummi og Polymer. --------------------------------------------------- Prøver på ny, Facebook innlogging, Sperret! Google innlogging, Sperret!
Så igjen, om musk får det som han vil å fjerner cobalt fra nye batterier, så vil nyere lithium batteri bli skrotet og ikke resirkulert.
Signatur
www.buymeacoffee.com/thunderdivine Quality Assurance Engineer. 20 års erfaring innen Teknisk Gummi og Polymer. --------------------------------------------------- Prøver på ny, Facebook innlogging, Sperret! Google innlogging, Sperret!
Så igjen, om musk får det som han vil å fjerner cobalt fra nye batterier, så vil nyere lithium batteri bli skrotet og ikke resirkulert.
Halvparten av bilene Tesla selger har allerede batterier uten kobolt. Lithium er et svært vanlig forekommende grunnstoff som ikke er veldig dyrt, så det står nok ikke på toppen av lista over ting man vil resirkulere. Men det er mye annet i batteriene med verdi, som f.eks aluminium og kobber.
Og fra din egen link:" If lithium car battery recycling isn’t yet profitable, that doesn’t mean it won’t be as the industry scales up, but to get there the recycling technology and the batteries themselves must continue to develop. "
Dette løser seg nok selv helt fint. Men det vil ta lang tid, siden det er lite batterier å gjenvinne foreløpig. Batteriene i biler som skrotes brukes til andre ting, og vi vil fort være godt utpå 2030-tallet før det er elbilbatterier å gjenvinne i noen særlig skala.
Mitt første budskap til de som har orket være med på de ikke-faglige sidesprang så langt er at grunnet markedsforhold (kullbasert marginalproduksjon av elektrisitetsbehov til elbilene) vil elbiler i trafikken gi et høyere CO2-utslipp enn å fortsette med tradisjonelle fossilbiler. Jeg har dokumentert analyse som leder til dette harde resultat i mine innlegg ovenfor.
Mitt andre budskap er følgende: who cares about CO2-emissions? (der datt Tovas ut igjen, beklager). Men oversatt til norsk: dokumenter hvorfor det er så om å gjøre å redusere CO2-utslipp. Det er tillatt å bruke faglitteratur/hjelpemidler, endogtil på engelsk om nødvendig.
Når (ikke hvis) du eller andre ikke greier dokumentasjonsjobben, kan vi drodle videre om forskjellen mellom å gjøre ting rett og å gjøre de rette tingene.
selvmurer av egen bolig i porebetong
Resikrkulering byrde vært prioritert, før batteriprodusenter. Det burde vært (vrak) pant på utgåtte batterier. Vanlige også, mange går i søppeldunk.
Tror norge burde prioritere batteri resirkulering fabrikk istedet for batterifabrikk.
Quality Assurance Engineer.
20 års erfaring innen Teknisk Gummi og Polymer.
---------------------------------------------------
Prøver på ny,
Facebook innlogging, Sperret!
Google innlogging, Sperret!
Selvfølgelig burde resirkulering vært løst før produksjon av batteri starter. Batteriene er jo, brukt i biler, med på å øke CO2-utslippet som vi nettopp har lært. Men det viktigste og økonomisk ødeleggende for Norge er den statlige støtten som all batteriproduksjon blir til del grunnet dumme/ufaglærte og/eller korrupte politikere. Stuntet i Mo i Rana er ikke noe unntak. Hvor ellers i samfunnet kan daglig leder i et nystiftet selskap i risiko(!)bransjen hente ut 2,5 mill årlig i lønn? Freyr Battery Norway AS - 926089862 - Firmapresentasjon (purehelp.no)
Hvem tror du eier batterifabrikken 100% og hvor statsstøtten havner ved utbytte/konsernbidrag? Freyr Battery SA, hovedkontor 22-24 Boulevard Royal, L-2446 Luxembourg.
Batteriproduksjon til blier ville ingen steder funnet sted uten statlig "risikoavlastningskapital". 4 milliarder for Mo i Rana, før gnaget om mer penger starter når ikke alt går som Næringsministeren messer om til 3 frammøtte: Vil støtte Freyr med 4 milliarder kroner – E24 Det beste du kan si om Jan Christian Vestre og planen regjeringen hans har laget er at han vekselfoter seg, som en kampklar proffbokser.
Men la nå ikke batteridepot bli ytterligere en avsporing i frågan TS reiser om elbilers grønne egenskaper. Batteridepotgreiene er bare ytterligere moment i tilleg til produksjon og -driftsfase som gjør elbilen aldeles uforsvarlig.
selvmurer av egen bolig i porebetong
Jeg ser du må ty til personangrep som vanlig Selvmurer. Over og ut!
https://www.elbil24.no/nyttig/skal-gjenvinne-minst-90-prosent/73255996
Ja! Skylapper på igjen, vi er alt for naive.
Sitat: "mens batterimoduler og celler foreløpig sendes til gjenvinning i Tyskland."
Der hvor plasten vår og ble gjenvunnet, men dypdykk fra gode journalister fant plast i asia og andre fattige land.
Lithium blir ikke pr nå gjenvunnet, det er for dyrt og kostbart sto det i den jeg linket til.
https://www.rts.com/blog/lithium-car-battery-recycling-the-rise-of-electric-vehicles/
"One problem with this process is that when you remove the scarce, expensive metals like cobalt from the battery, the recycling industry is left with a lower value product to resell. Lithium is so cheap to mine so there’s no incentive to recycle the lithium in car batteries.Ironically, removing controversial elements like cobalt from the battery makes the process less worthwhile for companies that recycle lithium car batteries."
Quality Assurance Engineer.
20 års erfaring innen Teknisk Gummi og Polymer.
---------------------------------------------------
Prøver på ny,
Facebook innlogging, Sperret!
Google innlogging, Sperret!
Quality Assurance Engineer.
20 års erfaring innen Teknisk Gummi og Polymer.
---------------------------------------------------
Prøver på ny,
Facebook innlogging, Sperret!
Google innlogging, Sperret!
Halvparten av bilene Tesla selger har allerede batterier uten kobolt. Lithium er et svært vanlig forekommende grunnstoff som ikke er veldig dyrt, så det står nok ikke på toppen av lista over ting man vil resirkulere. Men det er mye annet i batteriene med verdi, som f.eks aluminium og kobber.
Og fra din egen link:" If lithium car battery recycling isn’t yet profitable, that doesn’t mean it won’t be as the industry scales up, but to get there the recycling technology and the batteries themselves must continue to develop. "
Dette løser seg nok selv helt fint. Men det vil ta lang tid, siden det er lite batterier å gjenvinne foreløpig. Batteriene i biler som skrotes brukes til andre ting, og vi vil fort være godt utpå 2030-tallet før det er elbilbatterier å gjenvinne i noen særlig skala.
Her er video av demontering av det lastbærende batteriet i modell y. Ser ut som det går greit å få det ut
https://youtube.com/clip/UgkxsMMolEJm-iPRKZVzy3lraSw0QGOkbmOL