(trådstarter)
   #42
 876     Rogaland     0
...
Men man har også snart et stort problem når batterier skal kasseres.

I siste moddell av tesla blir jo batteriet nesten støpt i sammen med chassi for å øke stivhet i karroseriet, tenk når dette skal skiftes....


Her er video av demontering av det lastbærende batteriet i modell y. Ser ut som det går greit å få det ut Wink

https://youtube.com/clip/UgkxsMMolEJm-iPRKZVzy3lraSw0QGOkbmOL


Ja Jippi de fikk det ut, hva nå? Laughing
Signatur
   #43
 3,210     Vestlandet     0
...
Men man har også snart et stort problem når batterier skal kasseres.

I siste moddell av tesla blir jo batteriet nesten støpt i sammen med chassi for å øke stivhet i karroseriet, tenk når dette skal skiftes....


Her er video av demontering av det lastbærende batteriet i modell y. Ser ut som det går greit å få det ut Wink

https://youtube.com/clip/UgkxsMMolEJm-iPRKZVzy3lraSw0QGOkbmOL


Ja Jippi de fikk det ut, hva nå? Laughing


40 bolter, og ikke spesielt vanskelig sa han. Da er det jo ikke noe problem, slik som du ville ha det til.
  (trådstarter)
   #44
 876     Rogaland     0
...
Men man har også snart et stort problem når batterier skal kasseres.

I siste moddell av tesla blir jo batteriet nesten støpt i sammen med chassi for å øke stivhet i karroseriet, tenk når dette skal skiftes....


Her er video av demontering av det lastbærende batteriet i modell y. Ser ut som det går greit å få det ut Wink

https://youtube.com/clip/UgkxsMMolEJm-iPRKZVzy3lraSw0QGOkbmOL


Ja Jippi de fikk det ut, hva nå? Laughing


40 bolter, og ikke spesielt vanskelig sa han. Da er det jo ikke noe problem, slik som du ville ha det til.

Men herregud så du ikke at seter, elektronikk til tusen andre ting osv osv kom ut i en del, nå skal altså dette skilles og resirkuleres.

Kinesere er inne på noe med at man bytter batteri istedet for å lade, man kjører inn på en bytte stasjon og en robot gjør alt for deg. Det høres mye mer ut som en grønn plan.
Signatur
   #45
 24,032     Akershus     0
I en ideell verden skal stoff, skumgummi og metaller i setene gjenvinnes. Ditto kobber, gull og sølv fra elektronikk og kabler. Metallet i batterikassa. Så kjemien i batteriet.

Om en går over til leiebatterier i et byttesystem, så må bilen bygges tyngre med kortere rekkevidde. En slipper heller ikke unna gjenvinning av batterier, men det blir kanskje noen færre av dem?
Signatur
   #46
 3,210     Vestlandet     0
...
Men man har også snart et stort problem når batterier skal kasseres.

I siste moddell av tesla blir jo batteriet nesten støpt i sammen med chassi for å øke stivhet i karroseriet, tenk når dette skal skiftes....


Her er video av demontering av det lastbærende batteriet i modell y. Ser ut som det går greit å få det ut Wink

https://youtube.com/clip/UgkxsMMolEJm-iPRKZVzy3lraSw0QGOkbmOL


Ja Jippi de fikk det ut, hva nå? Laughing


40 bolter, og ikke spesielt vanskelig sa han. Da er det jo ikke noe problem, slik som du ville ha det til.

Men herregud så du ikke at seter, elektronikk til tusen andre ting osv osv kom ut i en del, nå skal altså dette skilles og resirkuleres.

Kinesere er inne på noe med at man bytter batteri istedet for å lade, man kjører inn på en bytte stasjon og en robot gjør alt for deg. Det høres mye mer ut som en grønn plan.


Er det problem å skru ut fire bolter for å få av setene også nå? Det er jo seter i fossilbiler også... Der blir vel alt med i kverna, så sorteres metallet ut etterpå.