10,716    18    0  

Løse fliser etter reparert membran

 303     Sandnes     0
Hei,

Har nedfelt dusjsone med Unidrain sluk. 3mnd etter ferdigstillelse fant jeg ut at det lakk ned til kjelleren. Dette ble utbedret under garanti og membran mot sluk ble lagt på ny. Nå ca 8 mnd senere er de flisene som ble tatt opp løse. Jeg lurer på om fliselimen aldri herdet skikkelig da den har hatt en litt annen farge (dvs ser ut til å ha skilt seg). Nå har den nylagte fliselimen også forvitret.

Jeg regner med dette fortsatt er en garantisak. Er det noe jeg bør huske på, evt kreve når dette blir fikset?
Vi ønsker jo veldig gjerne å kunne stole på badet vårt.

hro
   #1
 1,574     Trondheim     0
Come again?
De tok opp flisene og la ny membran under? Fortell meg hvilken garanti du har for at det ikke finnes overgang mellom ny og gammel membran som er uttett? Det faktum at du igjen avdekker mangler får varsellampene til å blinke mere enn en amerikansk saftblander på politibilen.

Reklamasjonen er i utgangspunktet såpass at badet burde vært tatt på nytt, alternativt at det ble lagt nytt gulv (flis på flis) med ny avrettning og diffusjonsåpen membran på toppen.

Jeg håper virkelig at dette er gjort med et firma som har ansvarsrett og forsikringen i orden.
Signatur
   #2
 22,342     Akershus     0
Få tak i en uavhengig tredjepart som kan avgjøre om det er forsvarlig å flikke videre på dette.
  (trådstarter)
   #3
 303     Sandnes     0
Firmaet har nok alle godkjenninger i orden så akkurat den biten er jeg ikke så bekymret over. Det som bekymrer er garantien på 5 år. Hva skjer med den når de reparerer, evt hva skjer etterpå om reparasjonen lekker igjen når garantitiden er over.

Det er vel heller ikke mulig å få flis-på-flis pent mot sluken. Dermed er mulighetene litt begrenset.

Nå har ikke firmaet vært på befaring enda så jeg får avvente og se hva de foreslår og være klar på mine bekymringer.

Edit: vi har forøvrig kun råkjeller under og har mulighet til å inspirere under badet ved behov.
   #4
 269     Østlandet     0


Det er vel heller ikke mulig å få flis-på-flis pent mot sluken. Dermed er mulighetene litt begrenset.



Hei.

Jeg hadde problem med at firmaet som la fliser her hadde lagt feil fall, og da aksepterte jeg løsningen med flis på flis for å rette fadesen.
Er ikke noe problem å få en pen avslutning mot sluk, legger jo på en ny slukrist i samme høyde som den gamle, så dette vil uansett ikke synes. Ergo alt vil være som før, bare bygger litt mer så kommer jo ann på hvor høy terskelen din mot tilstøtende rom er om dette er noe for deg Smile
   #5
 269     Østlandet     0



Det er vel heller ikke mulig å få flis-på-flis pent mot sluken. Dermed er mulighetene litt begrenset.



Hei.

Jeg hadde problem med at firmaet som la fliser her hadde lagt feil fall( eller rettere sagt mangel på fall), og da aksepterte jeg løsningen med flis på flis for å rette fadesen.
Er ikke noe problem å få en pen avslutning mot sluk, legger jo på en ny slukrist i samme høyde som den gamle, så dette vil uansett ikke synes. Ergo alt vil være som før, bare bygger litt mer så kommer jo ann på hvor høy terskelen din mot tilstøtende rom er om dette er noe for deg :)
  (trådstarter)
   #6
 303     Sandnes     0
Så vidt jeg vet er Unidrain et byggesett, men mulig det finnes deler som kan forhøyet sluken slik du sier. Ikke at jeg likevel vil ha det.
hro
   #7
 1,574     Trondheim     0
Det finnes forhøyningsstykker på 35 og 55 mm. Ergo vil det ikke være den store utfordringen å legge flis på flis.

I utgangspunktet er en lekkasje reklamasjonsgrunn, og når gjennomført utbedring her "cowboy" og i tillegg danner grunnlag for ny reklamasjon, bør du
1) Forlange at utbedringen blir gjort med ny membran all over. Husk at overgangen mellom vegg og gulv også er kritisk. Spesielt i våtsonene. Cowboyløsninger her er å be om problemer.
2) Kreve avslag - da du i realiteten fjerner en mulighet for å legge flis på flis ved senere oppgradering (ansiktsløfting av badet - ikke total rehab)
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 303     Sandnes     0
Jeg skjønner tegningen ang hva som er best for meg. Men hva har jeg faktisk krav på? Det står dessverre ingenting i kontrakten at våtromsnormen skal følges som minimumskrav. Siden badet ble ferdigstilt før første reklamasjon har jeg heller ikke noe penger å holde igjen. Så jeg må i så fall kjøre på med en eventuell tvist for egen maskin. Nå er jo fortsatt dette hypotetisk inntil befaring er tatt og firmaet har kommet med sin mening/forslag til løsning.

Edit: badet er totalt nytt og kun elektro ble utført av annet firma.
hro
   #9
 1,574     Trondheim     0
Firmaet har jo kommet med et forslag til løsning ved forrige korsveg. Å "reparere" membran, en løsning som ikke på noen måte er fagmessig. I og for seg har du også akseptert denne utbedringen, men når det nå viser seg at denne heller ikke holder mål, er spørsmålet om det er grunnlag for en nyleveranse (badet tas på nytt) eller om flis på flis er tilstrekkelig.

I det du tar kontakt med firmaet som har gjort jobben, gjør klart at du gjerne kunne tenke deg en uavhengig tredjepart til å være med på befaring - slik at dere finner den beste løsning for alle parter. Takstmenn i nabolaget bør det være mulig å oppdrive.

Tenk litt som fandens advokat: Om du skulle solgt boligen i dag, hvor mye ville investeringen i nytt bad på - etter det jeg leser - under et år være. Enhver takstmann med det minste av fornuft ville gitt badet en TG3, uansett hvor fancy sluket er (les verdireduksjon på bolig tilsvarende prisen på et nytt bad).
Signatur
  (trådstarter)
   #10
 303     Sandnes     0
Jeg setter veldig pris på ærlige svar. Reparasjonen av membranovergangen mot Unidrain ble sagt å komme av en tape-type de hadde hatt flere lekkasjer på. Vi fikk aldri noen foreslått løsning som vi tok stilling til. Derfor kranglet vi heller ikke på løsningen. Så vidt jeg vet tipper jeg den bestod i smøremembran og annen type tape, men jeg stod ikke over skulderen til mureren så det får være ubekreftet.

Får starte med å undersøke takstmenn i området. Feilen er allerede rapportert inn uten noe annet enn fakta fra min side. Synsing får jeg komme med når jeg vet hvordan de reagerer foruten at de skal komme så snart som mulig.