41,696    25    0  

Follohus avd Ski: Erfaringer og Synspunkter

 2     0
Det hele beegynte så bra. Follohus har kjempefine hus og er veldig behjelpelige i startfasen. Vi fant drømmehuset, men måtte tilpasse det til tomta vi hadde kjøpt. Det var ikke noe problem, og både selger og arkitekt var veldig forståelsesfulle. Vi fikk tegnet huset vi ville ha og var kjempefornøyde. Problemene startet da vi hadde signert kontrakten.

Selger søkte ikke kommunen slik vi hadde avtalt, og prosjektet ble derfor flere uker forsinket allerede fra starten. Da vi endelig kom i gang viste det seg at muren vi skulle ha foran huset ble satt opp skjevt. Dette ga vi tidlig beskjed om, og byggeleder lovet oss en god erstatning for denne feilen. Dagen etter trakk han imidlertid dette tilbake. I tiden som fulgte følte vi at vi var nødt til å følge godt med på byggeprosjektet da vi oppdaget flere feil og tidlig fikk inntrykk av at byggeleder ikke hadde full kontroll eller særlig interesse i å fullføre vårt boligprosjekt på en god måte. Vi hadde under kontraktsmøtet blitt enige om flere forskjellige punkter som byggeleder åpenbart ikke hadde fått med seg. Vi måtte derfor ofte informere byggeleder om dette slik at vi fikk med oss de endringene vi hadde blitt enige om. Hele poenget med å kjøpe et nøkkelferdig hus forsvinner noe når man er nødt til å følge prosessen så nøye som vi så oss nødt til. De gangene vi tok flere kontakt med Follohus for å informere om feil de gjorde fikk alltid samme svar; "dette har vi full kontroll på så dere trenger ikke følge opp og passe på". Hadde ikke vi gjort det hadde feilene blitt mange.

Fremdriftsplan kunne vi bare glemme å få - til tross for at vi flere ganger bad om dette. Vi tok også ut noe arbeid vi skulle gjøre selv. Det er riktignok stadfestet i kontrakten at vi kun får to ukers varsel på når disse arbeidene skal utføres, men når Follohus flytter disse arbeidene fra slutten av mai/begynnelsen av juni til fellesferien sier det seg selv at det skaper litt problemer. Det virker nesten som om de var sure for at vi valgte å gjøre noe selv for å spare litt penger.

På et tidspunkt ble det så ille at vi så oss nødt til å informere daglig leder om prosessen og den dårlige kommunikasjonen vi hadde med byggeleder. Da ble det bedre en periode, men situasjonen gikk etter hvert tilbake til slik den var.

Vi har hatt en ok dialog med selger, men byggeleder har vi knapt hørt fra. Det verste er imidlertid at han stadig vekk har lovet oss ting han nekter for senere eller ikke vil bekrefte overfor resten av Follohus. Med andre ord mange tomme ord og ingen handling.

Etter at vi overtok huset har situasjonen i grunn bare blitt verre. Det har tatt tid å få de til å rette opp feilene på overtagelsesprotokollen, og de har heller ikke holdt tidsfristene vi ble enige om. Til tross for at Follohus ikke har gjort som lovet, får vi ingen kompensasjon for det. De nekter istedet for at det ble avtalt konkrete frister. Vi kan til viss grad forstå at selger ikke er klar over disse fristene ettersom hun ikke har vært tilstede når de har blitt avtalt. Byggeleder kunne imidlertid enkelt bekreftet dette, men han har i stedet valgt å ikke si noe, og besvarer ikke e-postene vi har sendt. Vi har faktisk ikke hørt fra han siden vi fikk nøklene til huset.

Vi er godt fornøyde med huset og hadde flinke håndverkere. Likevel ville vi aldri valgt Follohus igjen, og vi anbefaler heller ikke andre å gjøre det.

[hr]
Moderator: Endret tittel fra "IKKE velg Follohus" til noe som i større grad inviterer til andres meninger og faglig god diskusjon

   #1
 1,043     Akershus     0
På vei virker det som om dere har vært dårlige på å dokumentere det som er tatt muntlig. Det er en sikker vei til katastrofe.

Send ALLTID mail der du bekrefter hva som avtales på telefon eller møte. Da er det vanskelig å komme ut av det for en motpart som har "dårlig hukommelse".

Lykke til!

Frode
  (trådstarter)
   #2
 2     0
Hei Frode,

Der tar du feil. Vi har bekreftet alt som er sagt på e-post og fått endringene vi ville ha på signerte kontraktsdokument og tegninger. Likevel holder de ikke avtalene og bryr seg ikke om hva som er avtalt. Vi var i kontakt med advokat og vant frem da vi satte frem krav til Follohus, men det er litt begrenset hvor mye energi og tid vi kunne bruke på bagateller. De fleste problemene som oppsto var ikke store enkeltvis, men sammen ble de store. For ikke å ødelegge opplevelsen med huset og hele byggeprosessen lot vi noe ligge, mens andre saker ble tatt opp.

Gjort er gjort for vår del. Hensikten med innlegget var å informere andre om hvordan vi ble behandlet slik at de som vurderer Follohus er klar over hva som kan vente.
   #3
 5,410     Langhus     0
Høres ikke bra ut, er det Ski eller Lier dere har hatt kontakt med?
Signatur
   #4
 5,188     Østlandet     0
Signatur
   #5
 5     0
Det er på en måte fint å lese at vi er flere i samme Follohusbåt selv om situasjonen er mindre hyggelig. Vi har bygget med Follohus Vest As og har hatt en grusom opplevelse med mange av prosessene rundt byggingen. Jeg skulle gjerne hatt direkte kontakt med mange av dere andre som har problemer med de for å sammenlikne feil og mangler og ikke minst for å sette dere på sporet av en del feil jeg tror de gjentar på byggene sine.

Prosessen du beskriver Husbygger, den kunne jeg tatt copy paste på for egen del, det er blåkopi.

Vi Sliter i tillegg med YIT Askim som er en av de minst profesjonelle forretningene jeg noen gang har handlet med.

Huset er ferdig nå men vi har foreløpig midlertidig brukstillatelse da follohus hadde gjort feil i prosessen som gjorde det umulig å få ferdigattest foreløpig,  og håndverkere flyende ut og inn for å slurve seg ferdig.

Det er trist at man kan selge en vare, kreve kjøpesum og ha null ydmykhet når de krever å få fullt oppgjør eller å levere som avtalt, håpløs forretning, hold dere unna folkens......

Lei eneboligbygger....


   #6
 445     Drøbak     0
Vi har hittil hatt et forholdsvis godt inntrykk av Follohus, men er fortsatt i plansleggingafasen. Jeg må innrømme ay jeg blir litt nervøs når jeg ser at de stadig prøver å få tak i tømrerlag. Jeg tolker det som et tegn på at de har flere 'bestillinger' enn de klarer, og det betyr at de sannsynligvis tar inn nye ansatte som de ikke er så sikte på.

Kan dere med dårlige erfaringer sende meg en melding med navn på dem dere har hatt med å gjøre slik at vi prøver å unngå dem hvis vi velger Follohus?
   #7
 5,188     Østlandet     0

Kan dere med dårlige erfaringer sende meg en melding med navn på dem dere har hatt med å gjøre slik at vi prøver å unngå dem hvis vi velger Follohus?
Du har vel ikke tenkt å gjøre samme tabbe som de lenger oppe i tråden, nå når du kjenner fasiten.
Les tråden en gang til. Jeg tror ikke du har fått med deg essensen.
Signatur

   #8
 5     0
Helt riktig, essensen er ikke menneskene men hvordan selskapet velger å drive service og byggoppfølging. De satser på å drive med billige metoder og underleverandører fra arkitekt til fliseslegger og krangle til kunden gir opp fremfor å yte det de selger og gi litt ekstra for å få det til. Styr unna!!! Når de sliter med å få byggelag, det gjorde de med oss også, så kan det vitne om at de skal betale mindre enn hva markedet vil ha for å ta på seg bygget, samtidig som de har brent forholdet til tidligere snekkerlag som ikke vil jobbe når de ikke får skikkelig byggeledelse og ikke får levere med yrkesstolthet.
   #9
 445     Drøbak     0
At de sliter å få tømrerlag kan man tolke på en annen måte - at de har et så godt produkt at det er skikkelig etterspurt. På sikt vil en slik situasjon føre til at de ikke klarer å holde samme kvalitet. Med andre ord - en god bedrift kan bli offer for sin egen suksess...

Vi har foreløpig ikke kommet lengre enn planlegging med dem. Vi opplevde en uerfaren salgskonsulent i starten, men han var proff nok til å innrømme sine feil og vi ble overført til en annen med mer erfaring. Jo, vi opplever at ting noen ganger tar litt lengre tid enn vi trodde, men har vært svært fornøyde med ting når de kommer. Jeg tror at mye sånt blir litt personavhengig, som med mye annet.

Dette er en bransje som opplever stor etterspørsel etter sine produkter for tiden. Boligprisene er høye og mange vil bygge. De kan derfor velge og vrake i kunder, for å si det sånn. Det er ikke spesielt hyggelig å være kjøper i en slik situasjon, men det er heller ikke kjøpers marked ellers i boligmarkedet. Dessverre...
   #10
 445     Drøbak     0

Du har vel ikke tenkt å gjøre samme tabbe som de lenger oppe i tråden, nå når du kjenner fasiten.
Les tråden en gang til. Jeg tror ikke du har fått med deg essensen.


Hva var essensen?

Hvem skulle jeg velge da? Kjenner du et firma i Follo-området DU kan anbefale? Akkurat slik ville jeg gjerne hørt om...
Jeg helt sikker at det ikke finnes et eneste byggefirma her som ikke har noen kunder som er misfornøyde. Jeg er glad for å høre disse historiene, og jeg synes at det er helt riktig av meg å spørre om å vite mer. Det er den eneste måten jeg kan gjøre opp en egen mening.