15,790
12
3
Fakturagebyr - lov eller ikke lov?
24
0
Hei!
Jeg har betalt tre fakturaer til et firma som har tatt på seg totaloppussing av leilighet.
De har tatt fakturagebyr 49kr + mva per faktura.
Leser nå i Håndverkerloven:
§ 36.Rekning og gebyrer.
(2) Tjenesteyteren kan ikke kreve bestillingsgebyr, ordregebyr, ekspedisjonsgebyr, gebyr for skriving og sending av rekning e.l. i tillegg til prisen for tjenesten.
Vil det være riktig av meg at jeg når siste regning kommer, be om at fakturagebyr trekkes fra summen? Eller er det et definisjonsspørsmål av hva en tjenesteyter er?
De skriver på sin hjemmeside at de er et byggefirma med samarbeid med elektriker, maler, rørlegger osv. Og det er selve byggefirmaet jeg har en avtale med, de leier inn andre ved behov.
Jeg har betalt tre fakturaer til et firma som har tatt på seg totaloppussing av leilighet.
De har tatt fakturagebyr 49kr + mva per faktura.
Leser nå i Håndverkerloven:
§ 36.Rekning og gebyrer.
(2) Tjenesteyteren kan ikke kreve bestillingsgebyr, ordregebyr, ekspedisjonsgebyr, gebyr for skriving og sending av rekning e.l. i tillegg til prisen for tjenesten.
Vil det være riktig av meg at jeg når siste regning kommer, be om at fakturagebyr trekkes fra summen? Eller er det et definisjonsspørsmål av hva en tjenesteyter er?
De skriver på sin hjemmeside at de er et byggefirma med samarbeid med elektriker, maler, rørlegger osv. Og det er selve byggefirmaet jeg har en avtale med, de leier inn andre ved behov.
Du kan kun kreve fakturagebyr hvis du har avtalt dette med kunden på forhånd. Kunden har anledning til å unnlate å betale fakturagebyret hvis dette ikke er avtalt på forhånd.
§37 i forbrukerkjøpsloven - Selgeren kan ikke i tillegg til kjøpesummen kreve gebyr for ststedelse av regning hvis ikke dette klart følger av avtalen.
Så her kommer det an på hva som står i avtalen du har undertegnet med leverandøren, hvorvidt fakturagebyret er lovlig eller ikke.
Takk for svar!
Det står ingenting om fakturagebyr i avtalen, jeg har lest nøye igjennom.
Nei, jeg tror ikke jeg gidder krangle om et par hundre kroner! Det var mer et irritasjonsmoment i og med at ting ikke har gått helt etter planen, ikke gir tilbakemelding når de har lovet, sier at noe er ferdig, som viser seg at ikke er det osv. Og at de har tatt med seg mine verktøy uten å levere de tilbake.
Hvorfor ikke? Prinsipper er prinsipper, og kanskje firmaet lærer noe nytt av det også?
Ting kan gjerast på sakleg vis. Å opplyse eit firma om ein enkel feil er vel ikkje "krangling"?
Noen forslag?