8,141
11
0
Reklamasjon på rabattert sofa
175
0
Kjøpte for ett par år siden en sofa på halv pris.
Jeg betalte altså 9000, men full pris er 18000.
Har akkurat fått svar på en reklamasjon på samme sofa. (Flere feil med den)
De tilbyr meg 9000kr i retur.
Problemet er jo at jeg må ut med 9000kr ekstra for å få meg en tilsvarende sofa.
Har jeg ikke rett på å få en tilsvarende modell?
Den aktuelle modellen er utgått fra sortimentet.
Har lest forbrukerloven, men ble bare mer forvirret.
Jeg betalte altså 9000, men full pris er 18000.
Har akkurat fått svar på en reklamasjon på samme sofa. (Flere feil med den)
De tilbyr meg 9000kr i retur.
Problemet er jo at jeg må ut med 9000kr ekstra for å få meg en tilsvarende sofa.
Har jeg ikke rett på å få en tilsvarende modell?
Den aktuelle modellen er utgått fra sortimentet.
Har lest forbrukerloven, men ble bare mer forvirret.
Altså at man skal få ny tilsvarende eller bedre vare uten omkostninger.
Ikke lett å bli klok å det der.
Jeg har jo kjøpt en vare, som ikke holdt mål.
Men må betale 9000k for å få en tilsvarende..
Kan det bli rett?
Skulle ta seg ut at du handler varer på tilbud, og så skal du dra tilbake når tilbudsperioden er over og faktisk tjene på å bytte/levere tilbake. Er ikke slik det fungerer. Du får ta til takke med at du får pengene tilbake. Du hadde vel ikke planlagt å bruke 18000 den dagen du kjøpte sofaen i utgangspunktet??
Varen er jo verdt 18000, selv om jeg hadde fått den gratis.
Men ser meg egentlig mer enn fornøyd med å få hevet kjøpet.
Forskalingssnekker & Byggingeniør
Daglig leder EnergiTek AS
Selv om det her er snakk om et møbel, er prinsippene de samme. Dersom mangelen er av en slik art at avhjelp / retting ikke er mulig - se reparasjon vs ombytte. Du som forbruker har i utgangspunktet kjøpt en vare med forventet levetid. Nås ikke den pga en mangel ved varen, skal dette enten repareres eller ombyttes. Her regner en ut fra innprisen påvaren - ikke salgssummen til forbruker.
Ved ev aksept om heving av kjøpet, kan det regnes bruksfradrag for tiden varen har vært i din eie - se eksempel 1. Her regner en ut fra varens omsetningssum til forbruker.
Her har dem altså hevet kjøpet.
Reparasjon er ikke lønnsomt her for dem,
Kan jeg da bare kreve ombytte?
Jeg syns kanskje vi forbrukere har blitt litt for bortskjemte, hvis det å få tilbake 100% av salgssummen etter "et par år" ikke oppleves som bra nok. Du betaler da ingen ting for den gleden du har hatt av sofaen.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Når jeg reklamerte på disse flaskene, fikk jeg tilbake den summen de hadde kostet før prisnedsettelsen. Ikke bare sparte jeg penger på å handle på rea på polet, jeg tjente faktisk penger ;D
Tenk hvor mye billigere alt kunne vært hvis folk ikke hadde vært så forbanna sleipe?