8,188
20
0
Håndtverker /Våtrom som tar seg for mye betalt.
8
0
Hei, her er saken;
Vi har ett bad på nøyaktig 4,3 Kvadrat som vi er i ferd med å skifte gulv på grunnet enn lekkasje i sluk ut i ettasjeskille. Vi har derfor valgt ett firma som tar seg av lokale utbedringer. Før jobben ble igangsatt var de her på befaring og ga etter denne befaringen ett konkret tilbud på hva de antatt måtte gjøre. Nå som arbeidet har gått igang, er det flere ting som da ikke behøver å gjøres ettersom konstruksjonen har blitt åpnet litt etter litt, å ting har vært i bedre stand enn ventet. Like fullt, når jeg påpeker dette så kommer de med latterlig lave avslag i det opprinnelige tilbudet. De har ikke spesifisert hver enkelt post i tilbudet, men kommet med en totalpris på hele oppdraget. Jeg har betalt 50% og de resterende 50% skal faktureres ved ferdigstillelse. De nekter meg innsyn i hvordan de har beregnet prisene.
Ett eksempel jeg reagerer på er at de mener at følgende arbeide skal koste 5.000,-
Skifte ut undergulv, legge nye sponplater med fall, legge ny membran med fallplater samt skifte ut isolasjon i etasjeskille. Kontrollmåle treverk i etasjeskille.
I mine øyne er dette en jobb som koster langt mer enn 5.000,- Når det innebærer at de slapp å rive ut gulvet, slapp å legge nye plater og slapp å skifte isolasjon.
I tillegg så er effektiv arbeidstid ca 4 timer når de først er her... utrolig frustrerende å være vitne til at det benyttes 40% tid i telefonen av de timene.
Til sammenlikning skulle de ha 8000,- for å demontere vask m/skap, toalett og dusjkabinett, noe som jeg gjorde alene på 2,5 time. Jeg er ingen handyman.
Er jeg helt på jordet her eller kan jeg gjøre noe i denne saken?
Er ikke sikkert jeg har fått med alt av vesentlige detaljer men håper på noen innspill :)
Vi har ett bad på nøyaktig 4,3 Kvadrat som vi er i ferd med å skifte gulv på grunnet enn lekkasje i sluk ut i ettasjeskille. Vi har derfor valgt ett firma som tar seg av lokale utbedringer. Før jobben ble igangsatt var de her på befaring og ga etter denne befaringen ett konkret tilbud på hva de antatt måtte gjøre. Nå som arbeidet har gått igang, er det flere ting som da ikke behøver å gjøres ettersom konstruksjonen har blitt åpnet litt etter litt, å ting har vært i bedre stand enn ventet. Like fullt, når jeg påpeker dette så kommer de med latterlig lave avslag i det opprinnelige tilbudet. De har ikke spesifisert hver enkelt post i tilbudet, men kommet med en totalpris på hele oppdraget. Jeg har betalt 50% og de resterende 50% skal faktureres ved ferdigstillelse. De nekter meg innsyn i hvordan de har beregnet prisene.
Ett eksempel jeg reagerer på er at de mener at følgende arbeide skal koste 5.000,-
Skifte ut undergulv, legge nye sponplater med fall, legge ny membran med fallplater samt skifte ut isolasjon i etasjeskille. Kontrollmåle treverk i etasjeskille.
I mine øyne er dette en jobb som koster langt mer enn 5.000,- Når det innebærer at de slapp å rive ut gulvet, slapp å legge nye plater og slapp å skifte isolasjon.
I tillegg så er effektiv arbeidstid ca 4 timer når de først er her... utrolig frustrerende å være vitne til at det benyttes 40% tid i telefonen av de timene.
Til sammenlikning skulle de ha 8000,- for å demontere vask m/skap, toalett og dusjkabinett, noe som jeg gjorde alene på 2,5 time. Jeg er ingen handyman.
Er jeg helt på jordet her eller kan jeg gjøre noe i denne saken?
Er ikke sikkert jeg har fått med alt av vesentlige detaljer men håper på noen innspill :)
Om du leide de inn på timebasis ville ikke dette blitt et problem..
Det ble avtalt en fastpris på hele oppdraget ja det stemmer.
Dersom det hadde dukket opp tilleggsarbeider så hadde jeg nok brukt skjønn (som jeg også gjør i dette tilfelle) å tatt det deretter. Det viktigste er naturligvis at arbeidet blir utført tilfredsstillende. Det er jo også skrevet i tilbudet at det må taes høyde for at det kan tilkomme arbeider ettersom prosjektet skrider frem og at dette skal meldes fra om så snart entreprenør oppdager det. I dette tilfellet er det da altså motsatt... Det blir mindre jobb og materialer.
Det jeg stiller meg kritisk til er muligheten for å nærmest fakturere for arbeider som ikke har måttet bli utført. Fast pris eller ei, så kan man ikke ta betalt for en oppgave som ikke er utført!? Dersom det er slik i håndverksbransjen er jeg VIRKELIG i feil bransje.
Om du har de på timer eller på fastpris så skal du ikke betale for arbeid som ikke er utført!
De bør kunne gi deg innsikt i hva du betaler for.
Jeg er ingen jurist men jeg ville prøvd ca dette hvis de er vanskelige:
Jeg ville skrevet en e-post og bedt om svar på hvorfor avtalte poster ikke er utført.
Hvis avtalt arbeid skal utelates så må de kunne sette opp et regnestykke på hvordan de har beregnet prisen og du må kunne få godkjenne dette, eventuelt sjekke at dette er "gjengs pris" slik at du ikke blir rundlurt.
Jeg ville også ha gitt de beskjed om at hvis de ikke går med på dette så takserer du jobben via tredje person og betaler prisen som takstfirmaet mener er riktig.
Hvis du har valgt fastpris så må du betale det dere har avtalt i kontrakten. Du kan ikke forandre kontrakten underveis, men du kan kreve at feks gulvet byttes ihht kontrakt.
Hvis dere har avtalt fastpris er det vel ett fett om de står i telefonen eller ei? Du betaler ikke jo ikke timepris???
Jeg er hverken jurist eller byggmester.
Angående priser så snakket jeg med NN og det sender vi ikke ut spesifisert.
Når det gjelder prisene så er de spesifikke prisene noe vi har internt, så avtalene våre går på en total pris. Den prisen innebærer også fem års garanti.
Jeg har allerede hatt flere andre håndtverkere innom, som snekkere, elektrikere osv. å de forstår seg lite på fremgangsmetoden deres. Jeg har nå sendt de en mail med henvisning til Håndtverktjenesteloven så får vi se hva de svarer til dette. Jeg synes det er merkelig om de skal kunne slippe unna med noe så åpenbar overfakturering bare fordi de "kan".
Måtte også le når de brukte sin 5-års garanti som ett argument for prisen, det er da ikke noe kunden i så måte skal betale ekstra for som en egen post.
Så siden jeg ikke visste at det var billigere skal jeg straffes for det å attpåtil være rar?
Fullstendig klar over at vi lever i en trist og kynisk verden, men det får være måte på hvordan folk skal livnære seg...
Ok, så jeg kan ikke endre kontrakten underveis, men det kan altså entreprenør, er det slik å forstå?
Angående telefonen er det en prinsippsak. Er det sånn verden har blitt at det skal være greit å gjøre andre formål i størstedelen av arbeidstiden så begriper jeg ingenting. Det er selvsagt forståelig med en og annen telefon iløpet av en arbeidsdag, men å sitte i bilen i både 30, 40 og 50 minutter er ett hån mot en betalende kunde, fastpris eller ei.
Ja alt er spsifisert ned til minste detalj, så det er derfor det har vært lett å se hva som har blitt utelatt.
Som tidligere nevnt, dersom arbeider som de ikke kunne forutse på befaring hadde dukket opp, er ikke jeg en av de som krangler på dette så lenge de forklarer og gjør rede for hva som måtte gjøres. Det er tross alt en egen post i tilbudet at dersom det påløper ekstra kostnader så skal dette videreformidles meg som oppdragsgiver FØR arbeidet fortsetter... Jeg skulle visst ha lagt inn en egen post om at dersom det ble mindre å gjøre enn avtalt så må kontrakten reforhandles...
Det er din egen feil att du har inngått en dårlig kontrakt, så du får ta det som en lærepenge.
Move on, jekk en øl til og nyt sommeren! Livet er herlig! Ihverfall mye bedre enn i Hellas.