2,140
3
0
Hva kan kreves ekstra betalt for av rørleggerarbeider?
3,387
0
I forbindelse med bygging var det beskrevet en leveranse i boligen som var beskrevet som rir, antall innfelte toaletter, kraner, servanter etc etc.
Utenom det bestilte vi oppgradering av utstyr fra rørlegger slik at det vi da ikke skulle benytte fra huspakken skulle trekkes fra på det nye dyrere utstyret.
Så kom det en regning med masse tull og ekstra som ikke var levert og masse som ikke var trukket fra. De tingene virker at det skal gå greit å få rettet opp. Jeg ble imidlertid litt grinete på rørleggeren siden jeg sendte mail til han dagen etter jeg fikk den feilaktige fakturaen, mens han har brukt nærmere to måneder på å svare og så mener hen jeg burde betalt omtrent halve beløpet. For "så mye skulle jeg i alle fall betale". Jeg gadd ikke ta noen stor diskusjon, men kan de ikke sende riktige fakturaer gidder ikke jeg betale. Så jeg svarte bare med at forsinkelsen var ikke min feil (ikke mitt problem heller for den saks skyld)
Der vi ikke ser ut til å bli enige er i forhold til tilbakeslagsventil og trykktank. Det er montert tilbakeslagsventil og trykktank, kommunen har ikke krav om dette i eneboliger. Varmtvannstanken står på flisegulv med sluk rett ved tanken.
Det ble ikke diskutert med meg å sette inn dette utstyret. Burde ikke dette være en del av grunninstallasjonen siden de har vurdert dette som nødvendig? Er det rimelig å sende denne regningen til meg?
Jeg synes det blir å levere en vare uten avtale og så sende regning. Men siden de vurderer det som "nødvendig" så må det vel falle inn under grunninstallasjonen slik at byggmester som har solgt meg en bolig med komplett vvs installasjon over plate skal ta denne regningen. (han kommer vel til å tilte totalt)
Hva mener en samlet jury
Utenom det bestilte vi oppgradering av utstyr fra rørlegger slik at det vi da ikke skulle benytte fra huspakken skulle trekkes fra på det nye dyrere utstyret.
Så kom det en regning med masse tull og ekstra som ikke var levert og masse som ikke var trukket fra. De tingene virker at det skal gå greit å få rettet opp. Jeg ble imidlertid litt grinete på rørleggeren siden jeg sendte mail til han dagen etter jeg fikk den feilaktige fakturaen, mens han har brukt nærmere to måneder på å svare og så mener hen jeg burde betalt omtrent halve beløpet. For "så mye skulle jeg i alle fall betale". Jeg gadd ikke ta noen stor diskusjon, men kan de ikke sende riktige fakturaer gidder ikke jeg betale. Så jeg svarte bare med at forsinkelsen var ikke min feil (ikke mitt problem heller for den saks skyld)
Der vi ikke ser ut til å bli enige er i forhold til tilbakeslagsventil og trykktank. Det er montert tilbakeslagsventil og trykktank, kommunen har ikke krav om dette i eneboliger. Varmtvannstanken står på flisegulv med sluk rett ved tanken.
Det ble ikke diskutert med meg å sette inn dette utstyret. Burde ikke dette være en del av grunninstallasjonen siden de har vurdert dette som nødvendig? Er det rimelig å sende denne regningen til meg?
Jeg synes det blir å levere en vare uten avtale og så sende regning. Men siden de vurderer det som "nødvendig" så må det vel falle inn under grunninstallasjonen slik at byggmester som har solgt meg en bolig med komplett vvs installasjon over plate skal ta denne regningen. (han kommer vel til å tilte totalt)
Hva mener en samlet jury
Så hvis ikke du har bestilt dette, og han ikke varslet om at dette blir nødvendig (som en "tilleggsintallasjon" i forhold til leveransen) har han ikke noe som helst gyldig grunn til å kreve deg for installasjonen.
Vår eksterne byggeblogg
Begunnelse: Trykkreduskjonsventil er en ekstra sikkerhet hos deg om det skulle opptre høytrykk på nettet og det er greit med en vvb som ikke tisser.
Ellers generelt enig i at dette er unfair måte å skaffe seg jobber på.
Det jeg lurte på er om jeg skal tilby å betale halvparten, eller innkjøpspris på utstyret og halv prispå montering.
Jeg synes det er drøyt å bare montere det som en selvfølge. Men de har kanskje tenkt at når jeg brukte så mye penger på det tekniske så ville jeg ha det skikkelig. Men igjen så synes jeg de burde diskutert med meg først.
Jeg irriterer meg på alle disse ekstraene som dukker opp som ikke er helt avtalt og ting som tok litt ekstra tid sånt som på forhåndbeskrives som "en formiddag" og så er det halvannen dag. Eller "feilsøking" som tok en del tid. Med persiennene brukte de 30 tusen til feilsøking, men den regningen ble sendt videre, og akseptert.