2,413    3    0  

Hvem bestemmer kvaliteten ved forsikringsoppgjør?

 2     Oslo     0
Opplevde lekkasje inn på mitt bad og kjøkken fra etasjen over. Saken ble meldt til borettslagets forsikringsselskap og alt vel så langt. Tørking ble satt i gang og arbeidet med å rette opp skadene skulle begynne nå i januar. Opplevdeat det kom en håndverker på døren, uanmeldt, som skulle male taket og legge stirer på veggene. På badet er det våtromstapet fra før og strier var aldri nevnt, derimot var det fra min side meldt at det skulle legges våtromspanel og den eventuelle differansen i prisen skulle dekkes av huseier via meg.
Kan forsikringsselskapet bare bestemme uten å spørre meg/huseier hva slags kvalitet som skal være på veggene?

hro
   #1
 1,574     Trondheim     0
Vanlig praksis er at forsikringsselskapet har en befaring sammen med eier (den du leier av) og så gjør avtale om hensiktsmessig utbedring av skade. Normen er at det erstattes en til en - altså det som opprinnelig var blir erstattet med samme produkt/tilsvarende.

Tilsvarende for våtromstapet er nok ikke strie, men det KAN være akseptert at vegg bygges opp på samme måte som tidligere og at det er notert tapetstrie i takstmannsrapporten.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 2     Oslo     0
Eieren ga meg fullmakt til å være tilstede og ønsket ikke å gjøre det selv. Men noe oversikt over skaden eller erstatningen har hverken jeg eller eier fått
   #3
 3,955     0
Da har du nok vært uheldig til den store gullmedaljen....

Normalt driter selskapene i hvordan du vil ha det etter skaden, bare de ikke har noen merutgifter utover det du har krav på
Hvem har dere tatt opp med, at dere vil ha denne oppgradering? Normalt skal dere motta et tilbud fra de utførende, som synliggjør ekstrakostnader som skal dekkes av dere.

Det er forøvrig ikke forsikringsselskapet som utfører skadeutbedring, men andre firmaer som har spesialisert seg på skadehåndtering og skadeutbedring. Det er det firmaet som utfører arbeidet med skaden du må kontakte vedr. Utbedringen Smile