3,963
7
0
Hvordan får jeg svar fra kommunen?
150
Nord-Trøndelag
0
Kanskje en liten tullesak men...
Jeg sendte en epost til kommunen og spurte et enkelt spørsmål om hvor saken ang. husnummer står (lokalavisa hadde en sak om dette for 2 år siden at alle skulle få husnr). Fikk automatisk svar at saken var registrert og skulle bli videresendt.
Etter 3 uker postet jeg samme uskyldige spørsmål på kommunens facebookside. Der svarer de at de skal sjekke med arealavdelingen.
Nå står jeg her 5 uker etter første epost og lurer på hvorfor jeg ikke får svar. Noen som har tips til hvordan jeg spør/purrer neste gang uten at de blir sure og utsetter saken på trass?
Jeg sendte en epost til kommunen og spurte et enkelt spørsmål om hvor saken ang. husnummer står (lokalavisa hadde en sak om dette for 2 år siden at alle skulle få husnr). Fikk automatisk svar at saken var registrert og skulle bli videresendt.
Etter 3 uker postet jeg samme uskyldige spørsmål på kommunens facebookside. Der svarer de at de skal sjekke med arealavdelingen.
Nå står jeg her 5 uker etter første epost og lurer på hvorfor jeg ikke får svar. Noen som har tips til hvordan jeg spør/purrer neste gang uten at de blir sure og utsetter saken på trass?
Signatur
En jeg kjenner fikk brev fra kommunen at han ikke skulle mase på dem. Et enkelt svar kunne de ikke gi, men et langt "hold deg unna brev" kunne de sende. (Når jeg kommer til å tenke på det så har de sikkert trykket opp noen tusen av dem...)
Litt som yngstesønnen som kan grue seg i 2 timer til å gjøre leksa og når han begynner med den tar det 10 minutter.
Mitt prosjekt:
Halvmoderne enebolig i Kongsberg
(saksbehandlingstid, foreløpig svar).
Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.
Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.
I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.
http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10
Vanlig kotyme er 3uker i offentlig behandling. Prøv med en formell tilnærming på din henvendelse. Send det til standard postmottak til kommunen, så får dem ta ansvaret med å sende det til rett avdeling.
Da er ofte ikke et enkelt spørsmål så enkelt lengre og tidsfrister ønsker vel ingen i Kommunen å binde seg til...... ::)
Men da fikk jeg hvertfall et svar og det hadde tatt kortere tid om jeg hadde fått en epost i utgangspunktet. Det hadde vært enda bedre om de hadde brukt 2 setninger om dette på hjemmesida. Men å gi enkel informasjon til innbyggerne er kanskje ikke prioritert ;)
Dette får meg til å tenke på arbeidsmiljøet til denne personen når enkle henvendelser ikke blir besvart og følgen blir at hun må prate med tidvis utålmodige kunder. Tviler på at det er særlig sunt i lengden.