3,963    7    0  

Hvordan får jeg svar fra kommunen?

 150     Nord-Trøndelag     0
Kanskje en liten tullesak men...

Jeg sendte en epost til kommunen og spurte et enkelt spørsmål om hvor saken ang. husnummer står (lokalavisa hadde en sak om dette for 2 år siden at alle skulle få husnr). Fikk automatisk svar at saken var registrert og skulle bli videresendt.

Etter 3 uker postet jeg samme uskyldige spørsmål på kommunens facebookside. Der svarer de at de skal sjekke med arealavdelingen.

Nå står jeg her 5 uker etter første epost og lurer på hvorfor jeg ikke får svar. Noen som har tips til hvordan jeg spør/purrer neste gang uten at de blir sure og utsetter saken på trass?
Signatur

   #1
 22,342     Akershus     0
Lenker deg fast i sykkelstativet utenfor rådhuset?

En jeg kjenner fikk brev fra kommunen at han ikke skulle mase på dem. Et enkelt svar kunne de ikke gi, men et langt "hold deg unna brev" kunne de sende. (Når jeg kommer til å tenke på det så har de sikkert trykket opp noen tusen av dem...)
  (trådstarter)
   #2
 150     Nord-Trøndelag     0
Ja, det er det jeg stusser på. Det hadde holdt lenge med "Ja, denne holder vi på med. Det er mange adresser men vi tror vi er i mål iløpet av et halvår". Hvor lang tid bruker de på å skrive en slik epost?

Litt som yngstesønnen som kan grue seg i 2 timer til å gjøre leksa og når han begynner med den tar det 10 minutter. Smile
Signatur
   #3
 827     Kongsberg     0
Jeg hadde prøvd å stikke innom servicekontoret i kommunen (om det finnes et slikt i din kommune) og stilt spørsmålet direkte til dem. Ellers kan du kanskje ringe innbyggerkontakten i kommunen (om det finnes i din kommune) og høre med dem. Min erfaring er at det er lettere å få svar om man stikker innom eller ringer. Når du først når frem på telefonen blir du sikkert satt over til en hyggelig person som kan svare på ditt meget enkle spørsmål Wink
Signatur
   #4
 1,806     Trondheim     0
Med et lite forbehold tror jeg dette kommer under forvaltningsloven §11a.
(saksbehandlingstid, foreløpig svar).
Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.
Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.
I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10

Vanlig kotyme er 3uker i offentlig behandling. Prøv med en formell tilnærming på din henvendelse. Send det til standard postmottak til kommunen, så får dem ta ansvaret med å sende det til rett avdeling.

   #5
 5,188     Østlandet     0
Kommunen har da viktigere ting å drive med enn å svare på brysomme spørsmål fra skattebetalere, feks kaffe, surfing og røykepauser.
Signatur
   #6
 3,277     I huset mitt     0
Hmmm, har inntrykk av at denne saken er litt "politisk følsom" siden den ifølge TS har pågått i flere år og med avisoppslag, etc.  8)

Da er ofte ikke et enkelt spørsmål så enkelt lengre og tidsfrister ønsker vel ingen i Kommunen å binde seg til...... ::)
  (trådstarter)
   #7
 150     Nord-Trøndelag     0
Tok en telefon til servicetorget og ble satt over til den som visste noe om dette. I min mest sprudlende og blide tone snakket jeg som om det var første gang jeg spurte om dette. Fikk en sliten stemme som svarte at dette jobbes det med av navnekonsulenter, politikere og saksbehandlere, og de vet ikke når det blir ferdig. Det hørtes ut som hun hadde svart på dette hundre ganger før denne uka.

Men da fikk jeg hvertfall et svar og det hadde tatt kortere tid om jeg hadde fått en epost i utgangspunktet. Det hadde vært enda bedre om de hadde brukt 2 setninger om dette på hjemmesida. Men å gi enkel informasjon til innbyggerne er kanskje ikke prioritert  ;)

Dette får meg til å tenke på arbeidsmiljøet til denne personen når enkle henvendelser ikke blir besvart og følgen blir at hun må prate med tidvis utålmodige kunder. Tviler på at det er særlig sunt i lengden.
Signatur