2,519    11    0  

Kan leverandør tilsidesette forbrukerkjøpsloven ved å la deg handle 'på nåde'

 1,098     Østfold     0
Jeg har kjøpt en byggvare som beklageligvis har en vesentlig mangel. Jeg prøver
å få til en minnelig ordning/kompensasjon, men leverandøren legger alt ansvaret på meg og vil ikke akseptere at betingelsene i forbrukerkjøpsloven gjelder, 'siden de ikke egentlig handler med privatpersoner'.

Dette kjøpet var siste rest av et større tilbud som ble opprettet for ei stund siden,
og i mellomtiden har de skiftet selskapsnavn og betingelser og handler ikke lenger
med privatpersoner ifølge dagens hjemmeside.

Men forbrukerkjøpsloven er jo ganske konsekvent på dette, eller?



   #1
 7,685     Bærum     0
Når de selger til deg som privatperson kan de ikke ombestemme seg i etterkant. Mangler må de jo rydde opp i selv om de selger til profesjonelle. Det er mange leverandører som ikke kjenner lovverket og tror de kan gjøre som de vil. Du gir litt lite opplysninger til å kunne konkludere, men jeg synes ikke du skal akseptere dette hvis du fremstiller saken riktig.
   #2
 1,011     Hosle     0
Tror ikke de kan sette rettighetene dine til side når de har handlet med deg som privatperson. Du har krav på at mangel blir utbedret, med mindre du har kjøpt noe som tydelig er opplyst som b-vare eller feilvare.

Du kan jo prøve å få hjelp hos Forbrukerrådet.
   #3
 154     0
Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig, mens kjøpsloven (bedrift til bedrift, og privat til privat) er fravikelig og kan avtales bort.
   #4
 1,519     Akershus     0
Jeg pleier å si at det er hyggelig at de tilbyr x års garanti, men at jeg forholder meg til at det er en absolutt reklamasjonsfrist på fem år og at de kan velge forbrukertvistutvalget eller forliksrådet om de ikke fikser opp. Det pleier å være nok å informere. Jeg har tenkt om det er riktig å drive opplæring uten å få betalt, men kommet til at det er en del av det å være kunde og samtidig kjenne brukbart til rettighetene man har. Noen har sagt at man kan oppnå mer med honning enn eddik og det er kun i diskusjon med bilopprettere det er nødvendig å heve stemmen.
HSt
   #5
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Som student lærte jeg IBMs juridiske avdeling forbrukerkjøpsloven, det var ingen protester når de først skjønte fakta. (Trengte nytt hovedkort til PC som var 2 år og 2mnd gammel, den gang kostet det en formue). Men noen leverandører er som å arbeide mot en vindmølle, Bosch er eksemplet på dette, jeg endte til slutt opp med å ta håndtakene av et gammelt Miele skap og skrudde de på Bosch kjøleskapet. Orginalhåndtakene hadde underdimensjonert tynn plast og håndtakene knakk etter ca 2år. Og en kunne se at de hadde gått tilbake til andre typer håndtak på nyere skap. Dette skulle det koste over 800kr å ordne opp i for reklamasjon hadde de tydeligvis aldri hørt om.
   #6
 1,806     Trondheim     0
Brukte varer og auksjonssalg er vell delvis untatt forbrukerkjøpsloven. Hvis selskapet du reklamerer mot har skiftet org nummer så blir ikke saken enklere.
   #7
 7,685     Bærum     0
Så lenge selskapet ikke gikk konkurs har de ansvar. Hvis det nye selskapet overtok det gamle overtok de også forpliktelsene. Dette blir litt mye gjetting med så lite opplysninger.

  (trådstarter)
   #8
 1,098     Østfold     0

Oppdatering: Siden jeg ikke hadde betalt faktura og det ikke skjedde noe mer, så gav jeg etter hvert selger varsel om at vinduene ville bli satt utendørs for opphenting med 14 dagers varsel, og at jeg ville gjøre dette etter beste evne, men at ansvaret for vinduenes velbefinnende ville bli fullt og helt selgers, og at jeg syntes det var synd vi ikke kunne finnne en minnelig løsning på det hele.

Dette ble tilfeldigvis midt i fellesferien. Så fikk jeg svar tilbake på hva jeg ville regne som minnelig løsning og svarte med å tilby dem 2000 kr pr vindu (av ca 12000 pr stykk) noe
som jeg regner med tilsvarer omtrent deres fortjeneste. De aksepterte dette og fakturaen er nå betalt Smile

Fakturaen kommer i tillegg til fradrag på neste års selvangivelse, ettersom hele huset var utleid når vinduene ble levert.
   #9
 429     0
Oppdatering: Siden jeg ikke hadde betalt faktura og det ikke skjedde noe mer, så gav jeg etter hvert selger varsel om at vinduene ville bli satt utendørs for opphenting med 14 dagers varsel, og at jeg ville gjøre dette etter beste evne, men at ansvaret for vinduenes velbefinnende ville bli fullt og helt selgers, og at jeg syntes det var synd vi ikke kunne finnne en minnelig løsning på det hele.

Dette ble tilfeldigvis midt i fellesferien. Så fikk jeg svar tilbake på hva jeg ville regne som minnelig løsning og svarte med å tilby dem 2000 kr pr vindu (av ca 12000 pr stykk) noe
som jeg regner med tilsvarer omtrent deres fortjeneste. De aksepterte dette og fakturaen er nå betalt Smile

Fakturaen kommer i tillegg til fradrag på neste års selvangivelse, ettersom hele huset var utleid når vinduene ble levert.


Er bytte av vinduer ikke regnet som en oppgradering?
HSt
   #10
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Er vindu dårlig ute så er det vedlikehold, men han skal vel betale oppgraderingsandelen for bedre glasstype enn det som sto der hvis en følger regelverket helt nøye.