Ja, det er samme prinsippet. Tanken bak er jo selvfølgelig å selge flere produkter på kunden sin regning. Med det mener jeg at kunden kunne fått mer dersom produsentene hadde laget et skikkelig produkt i stedet for å lage noe med begrenset levetid - enten den er begrenset av konstruksjonsfeil eller at produsentene selv gjør eldre produkter overflødig/ubrukelig.
Altså omtrent som når Apple slipper nytt OS med støtte for å bruke telefonen som trådløst router, men sørger for at det ikke fungerer på 3gs, så folk får en grunn til å kaste fullt fungerende 3gs og kjøpe en ny 4 i stedet?
Hvorfor i det heletatt kjøpe en telefon du vet du må hive når batteriene ryker fordi de ikke kan byttes.
En annen sak er hvorfor ha en smarttelefon som ikke er kompatibel med resten av verden. Det er bare et leketøy.
Likevel fortsetter mange med det samme. Vi kjøper søppel, vel vitende om at produktet ikke er laget for å vare. Og så klager vi etterpå - dette henger ikke sammen.
Bevismaterialet ligger på nærmeste søppelfylling.
Nei, jeg gjør ikke det. Og jeg kjenner endel som ikke gjør det. Kjøper jeg noe billig dritt, så er det fordi jeg ikek skal bruke det mye. Det duger til sitt bruk.
Men generelt, joda, Ola kjøper det billigste og tror det er like bra som det dyre. Men hvis han får nok erfaring med produktet, så vil også han lære. Dessverre finnes det nok av produkter som Ola ikke personlig stifter bekjentskap med
Lyspærer for eks. kunne ha holdt i 50 år, hadde det ikke vært for at de konstruerer de dårlig.
for noen år siden var det et innsalg på Norge Rundt om en 30-40 år gammel Osram-pære som fremdels lyste; ble slått av og på 2x daglig (mener huske det var i et for-rom i et fjøs). Osram ville gjerne ha pæren for å finne ut hva som var feil med den ???
Jeg mener det blir solgt for mye som direkte er søppel.
Men hvorfor kjøpe søppel?
Og så ha frekkheten til å klage på det etterpå?
så og si alt som selges i dag har en innebygd foreldelse. dette blir gjort for hele tiden ha en økonomisk vekst. før kunne enn tauet en bil med nylonstrømper,lyspærene lyste i 50000timer,printeren sa ikke stopp etter x antall utskrifter
Hvorfor i det heletatt kjøpe en telefon du vet du må hive når batteriene ryker fordi de ikke kan byttes.
En annen sak er hvorfor ha en smarttelefon som ikke er kompatibel med resten av verden. Det er bare et leketøy.
Batteri bør ikke være noe problem. Min 5 år gamle nokia som var i daglig bruk opp til for et drøyt år siden har fortsatt helt fin batterikapasitet.
Når det gjelder det andre, så ... begynner det å gå opp for meg også. I stor grad et leketøy, men den fungerer greit som leketøy. som telefon er den egentlig ganske dårlig, med dårlig dekning og dårlig høyttalende funksjon.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hvis vi er flinke nok til å klage på varer som ikke er laget for å vare, slik at produsenten får store nok utgifter i forbindelse med reklamasjoner, vil det kanskje lønne seg for dem å lage varer som varer.
Skulle ønske du hadde rett, men tror du er for optimistisk. Norge er et såpass lite marked og våre rettigheter som forbrukere er ikke representative.
Jeg tror at det eneste som nytter er en kombinasjon av dette:
1) Produsentene hever prisene.
2) Reklamasjonstiden utvides til 10 år for større produkter, som vaskemaskiner og kjøleskap - dette må skje på overnasjonalt plan. Etterhvert som ingeniørene forbedrer produktene, kan reklamasjonstiden utvides ytterligere.
3) Produsentene forpliktes til å gjøre servicemanualer og reservedeler lett tilgjengelige i et visst antall år. Kanskje kan reperasjoner i en overgangsfase subsidieres av en "miljøavgift"- det må uansett lønne seg å reparere, ikke å kaste.
Hvorfor i det heletatt kjøpe en telefon du vet du må hive når batteriene ryker fordi de ikke kan byttes.
En annen sak er hvorfor ha en smarttelefon som ikke er kompatibel med resten av verden. Det er bare et leketøy.
Nei, jeg gjør ikke det. Og jeg kjenner endel som ikke gjør det. Kjøper jeg noe billig dritt, så er det fordi jeg ikek skal bruke det mye. Det duger til sitt bruk.
Men generelt, joda, Ola kjøper det billigste og tror det er like bra som det dyre. Men hvis han får nok erfaring med produktet, så vil også han lære. Dessverre finnes det nok av produkter som Ola ikke personlig stifter bekjentskap med
for noen år siden var det et innsalg på Norge Rundt om en 30-40 år gammel Osram-pære som fremdels lyste; ble slått av og på 2x daglig (mener huske det var i et for-rom i et fjøs). Osram ville gjerne ha pæren for å finne ut hva som var feil med den ???
så og si alt som selges i dag har en innebygd foreldelse. dette blir gjort for hele tiden ha en økonomisk vekst. før kunne enn tauet en bil med nylonstrømper,lyspærene lyste i 50000timer,printeren sa ikke stopp etter x antall utskrifter
Batteri bør ikke være noe problem. Min 5 år gamle nokia som var i daglig bruk opp til for et drøyt år siden har fortsatt helt fin batterikapasitet.
Når det gjelder det andre, så ... begynner det å gå opp for meg også. I stor grad et leketøy, men den fungerer greit som leketøy. som telefon er den egentlig ganske dårlig, med dårlig dekning og dårlig høyttalende funksjon.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Skulle ønske du hadde rett, men tror du er for optimistisk. Norge er et såpass lite marked og våre rettigheter som forbrukere er ikke representative.
;D ;D ;D
1) Produsentene hever prisene.
2) Reklamasjonstiden utvides til 10 år for større produkter, som vaskemaskiner og kjøleskap - dette må skje på overnasjonalt plan. Etterhvert som ingeniørene forbedrer produktene, kan reklamasjonstiden utvides ytterligere.
3) Produsentene forpliktes til å gjøre servicemanualer og reservedeler lett tilgjengelige i et visst antall år. Kanskje kan reperasjoner i en overgangsfase subsidieres av en "miljøavgift"- det må uansett lønne seg å reparere, ikke å kaste.