16,212    33    0  

Klage og reklamasjon på forbrukerelektronikk

 21,481     Enebolig     0

Administrator:
Denne tråden er splittet ut fra tråden som handlet om bytte av bank.
Det er med andre ord ikke hans9001 eller sOPp som har startet denen tråden  ;)




Jeg valgte å klage på en trådløs router på Lefdal på en lørdag. Jeg vant ikke frem, (måtte gå fordi kona var ferdig med det hun skulle, og jeg hadde vel bedre ting å gjøre) men klarte å oppholde personalet i vareutleveringen lenge nok til at køen var ut døren og lærte minst 20 stykker at Lefdal ikke følger loven...



Fikk du ikke byttet eller reparert en router?

  (trådstarter)
   #2
 21,481     Enebolig     0
Det er jo helt utrolig. Hvis den er under 5 år da. Elkjøp informerer faktisk om forbrukerens rettigheter ved returbenken, rart det er samme eier.
   #4
 1,617     Rogaland     0
El og telebransjen prøver alltid å vri seg unna ved å henvise til utløpt garanti om produktet er over 2 år.
Mange forbrukere er blitt villedet av dette. Som regel kan man reklamere i 5 år på slike produkter.

Her er link til kjøpsloven.. Bare å printe ut

http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html
   #5
 584     Midt-Norge     0
Den erfaringen jeg har er at butikken tar alt for å være en garantisak, som gjerne er bare 2 år. Inntrykket jeg sitter igjen med er at reklamasjonsretten er verdiløs, eller at butikken gjør den verdiløs.
   #6
 22,342     Akershus     0

Den erfaringen jeg har er at butikken tar alt for å være en garantisak, som gjerne er bare 2 år. Inntrykket jeg sitter igjen med er at reklamasjonsretten er verdiløs, eller at butikken gjør den verdiløs.

De mente dette var et billig produkt og derfor ikke fortjener fem års reklamasjon.
   #7
 1,617     Rogaland     0
Pris på produkt er ikke relevant sett i forhold til reklamasjonsrett. Butikken kan muligens omgå 5 års reklamasjon ved å opplyse på forhånd om spesielt begrenset levetid. Da vil kunden samtykke ved å allikevel kjøpe produktet.
Noe slik informasjon har jeg imidlertid  kun sett på tekstilprodukter med vintagelook f.eks.

  (trådstarter)
   #8
 21,481     Enebolig     0
Jeez....vet ikke om jeg hadde ledd eller blitt forbanna. Er bare å skrive ut loven og gå tilbake. Og be om å få snakke med daglig leder selvfølgelig. Forskjellen på garanti og reklamasjon skal være obligatorisk i opplæringen.
   #9
 22,342     Akershus     0
Historien begynte med at jeg kjøpte en annen trådløs router som raskt skeit seg. Jeg fikk en Belkin istedenfor. Denne skulle være bra. Da jeg klagde etterpå kom det frem at dette var en møkkaboks. Jeg ba spesielt om en bra greie da jeg bruker evigheter med å sette opp slike saker.

Jeg hadde forventet lengre levetid enn fem år på noe slikt. Særlig da jeg ser at Dlink har hat 11års garanti på sine produkter i denne perioden. Isåfall skulle selgeren ha solgt meg en Dlink istedenfor Belkin-søppel. Dette var ikke snakk om mye penger, men jeg gidder ikke kjøpe mere hos Dixons (Lefdal og Elkjøp) lenger.
  (trådstarter)
   #10
 21,481     Enebolig     0
Men du gir deg ikke før du får en erstatning? Elkjøp her i omegn er faktisk ikke så vanskelige å ha med å gjøre, de skjønner vel at kundene flykter dersom de får historier som at garantien er bare to år ol.