Kanskje du meiner at det er greitt, men eg synnes ikkje det er greitt når eg må betale 1 time for 10 minutter. Byggebransjen er det mykje rart. Den eine 1/2 timen var snekker å hentet tillhengeren før han reise på jobb. Alt var ordnet da det var bare å hekte på hengeren å kjøre.
Dette tror jeg ikke bare gjelder byggebransjen. Tror alle du leier inn for en jobb uansett bransje opererer med påbegynte halvtimer.
Signatur
Kjøpte hus fra 1942 i 2004. Har siden da renovert, revet, pusset opp, tegnet om og bygget på.
Jobber som teknisk tegner i et RIB-firma på Ringerike som tilbyr Tjenestene: Energimerking/prosjektering-byggeledelse/byggteknikk/forvaltning-tegning/taksering/ansvarlig søker.
Har oppussing av eget hus som hobby Er her på forumet kun som privatperson.
Kanskje du meiner at det er greitt, men eg synnes ikkje det er greitt når eg må betale 1 time for 10 minutter. Byggebransjen er det mykje rart. Den eine 1/2 timen var snekker å hentet tillhengeren før han reise på jobb. Alt var ordnet da det var bare å hekte på hengeren å kjøre.
Dette tror jeg ikke bare gjelder byggebransjen. Tror alle du leier inn for en jobb uansett bransje opererer med påbegynte halvtimer.
Det kan være slikt i håndverkeryrker men det jeg har obsertvert i andre yrker (advokat, revisjon etc etc) så er det mer vanlig med pr 15min eller pr 5min.
Det som slår meg litt når jeg leser i den tråden her og ut fra noen av kommentarene som fremkommer er det aldri er aktuelt med kontinuerlig kundeforhold i bransjen. Det nevnes at flere klager på at det bees om spesifisert regning, men det tar jo knapt lenger tid å lage en spesifisert, som en uspesifisert så lenge man har klare rutiner på å spesifisere når man skriver timeliste. Det tar knapt ett minutt som regel å spesifisere kort hva som er gjort. Dessuten gjør det mye enklere å fakturere ut eventuelle tillegg når man har dette skrevet ned.
Nå koster vel en jurist eller revisor 4 -5 ganger mer pr time, og de har heller ingen transportvei mellom oppdragene sine, slik at sammenlikningen blir noe søkt.
Spesifisering av faktura bør skje, og det er vel heller ingen tidkrevende sak såsant man ikke skal detaljbeskrive oppdraget. Det bør også gjøres for egen del, ift reklamsjoner mv. Dokumentasjon, med bilder bør arkiveres med timelster og rapport.
Vi har mange kontinuerlige kundeforhold, og det verdsettes veldig høyt. Tror det er gjengs i bransjen og at det er utstrakt (man vil gjerne være trygg på hvem man slipper i hus...)
Noen kunder klarer man ikke tilredsstille på noen måte. Slik er livet og det er ingenting å slakte en hel bransje for... Etter 12 år i markedet greier heldigvis jeg (stort sett) å sortere dem vekk allerede ved befaring. Og ja, det er flere enn man skulle tro.
De som hjelper til med stillas og bæring av vinduer, må må komme seg tilbake til jobben så selv om de bare hjelper til i 5min så må man skrive mer tid. Synes du virker som en vanskelig kunde når du reagerer på 10,5t på ut og innmontering av 2 stk vinduer . stillas skal vell også tilbake på lager .
Kan ikkje sei eg er nokon vanskelig kunde når snekkeren ikkje har tid til å ta ned igjen stillasen. Eg tilbyr meg for å vere grei, men når regningen kommer så må eg betale for jobben eg hadde gjort. Det er ikkje mange kunder som hadde gjort dette. Dessutan så var eg med som hjelpemann heile dagen så eg hadde full oversikt.
Dette handel ikkje om penger. Tenkte det kom klart fram fra før. Målet med dette innlegget er kva som er vanlig å fakturere for og konklusjonen er at det blir fakturert litt med gaffel og kunden har ingenting han skulle ha sakt. Det er greitt å få dette fram for eg føler at dei fleste norske folk tørr ikkje å klage. Best å ikkje sei noko i det heile.
Det er byggmester og snekkere her inne som bruker dust og idiot i innleggene sine og det seier litt om kor Harry og useriøst ein del er i bransjen.
Vet du om det var den samme snekkeren som tok seg av ryddingen av stillas mm. tilbake på kontoret, peterka? Kan jo være noen andre tok over fordi snekkeren som var hos deg måtte videre. Arbeidstiden løper jo likevel. Eller noen tok seg av dette neste dag, hvem vet.
Jeg skjønner dette med prinsipp, men jeg tror ikke du har blitt lurt. At hver påbegynte halvtime regnes som arbeidstid er svært vanlig og de som påstår noe annet kan umulig ha erfaring med innleid arbeidskraft fra et firma, eller de skjønner ikke hva som skjer med timesprisen i det reisetid og slikt hvis reisetid ikke tas med.
Helt enig i at ingenting blir tilført diskusjonen med skitslenging.
Jeg er ikke i byggebransjen, ei heller kjenner jeg folk som er det. Men som en kunde må jeg innrømme at jeg ikke hadde reagert på at f.eks. 5-10 min. ble fakturert som en halvtime, jeg jobber i IT-bransjen, og det er vanlig praksis der, og antagelig i flere bransjer. Synes dog heller ikke at du virker som en spesielt vanskelig kunde når du ber om spesifisering av faktura. Avhengig av hva som står på den spesifiseringen kan man så begynne å diskutere om det er rett eller ikke.
Forstår det slik at firmaet er vanskelige med å fremskaffe spesifisering, og det tyder jo på at du ikke har vært helt heldig med valget der, selv om jeg personlig nok ikke hadde brukt tid på å irritere meg over det, jeg hadde nok betalt og gått videre. Men du er i din rett ved å stille spm, så det synes jeg er helt ok.
At enkelte kaller deg dust og idiot er totalt unødvendig av dem, og etter min mening usaklig, og jeg kan forstå at du føler deg litt trengt opp i et hjørne, da enkelte uttrykker veldig sterke meninger. Men jeg synes basert på det jeg har lest her at det er litt hardt å påstå at bransjen er useriøs, og at det faktureres med gaffel, så synes det er litt drøyt å få den konklusjonen ut av dette.
Håper du får en minnelig løsning på plass til slutt, men har vel mine tvil til at du kommer til å bli helt fornøyd, virker som dette stikker litt for dypt til det.
Ja eg kommer nok til å betale, men dette irriterer meg. Ja, ja det er vel slik i bransjen. Dette er ikkje regulert i nokon lover heller da eg ikkje har fast pris. Så dei kan jo gjøre kva dei vil. Påstand mot påstand. Skal ikkje vere så grei neste gong. Betaler som dei hadde gjort da sjølv. Når snekkere blir utdanna har dei ikkje kundebehandling som fag?
Greitt å få da lufta så fekk eg ivertfall fram litt av kva byggebransjen meiner om det. Andre som bruker snekkere kan jo bruke dette innlegget slik at dei kan passe på.
Byggebransjen er også irritert på svart arbei og utenlands arbeidskraft. Dei prater bare dritt om dei fra Polen og Litauen. Synnes ikkje dei er noko verre enn dei norske. Det er ivertfall mykje rart i den bransjen. Det har eg sett på tv2 hjelper deg.
Du har uansett krav på spessivisert rekning, dette er berre noko deiskal hoste opp før du betalar. Du har din fulle rett til å holde tilbake betalinga intill denne er kommet på bordet.
Du har uansett krav på spessivisert rekning, dette er berre noko deiskal hoste opp før du betalar. Du har din fulle rett til å holde tilbake betalinga intill denne er kommet på bordet.
Veit ikkje eg skal tirre han meir. Som sagt er dette ein person som blir fort muggen. Kan vere greitt å ha ein krangel til gode viss det blir reklamasjon
Dette tror jeg ikke bare gjelder byggebransjen. Tror alle du leier inn for en jobb uansett bransje opererer med påbegynte halvtimer.
Kjøpte hus fra 1942 i 2004. Har siden da renovert, revet, pusset opp, tegnet om og bygget på.
Jobber som teknisk tegner i et RIB-firma på Ringerike som tilbyr Tjenestene: Energimerking/prosjektering-byggeledelse/byggteknikk/forvaltning-tegning/taksering/ansvarlig søker.
Har oppussing av eget hus som hobby
Er her på forumet kun som privatperson.
https://byggebolig.no/garasje-anneks-og-smahus/garasje-ombyging-av-hus-fra-1942/msg851318?last=True#msg851318
https://byggebolig.no/tilbygg-pabygg/ombygging-av-hus-fra-1942/msg796479?last=True#msg796479
https://byggebolig.no/garasje-anneks-og-smahus/soppelskur-for-3x140l-og-1x240l-dunke/msg923765?last=True#msg923765
Det kan være slikt i håndverkeryrker men det jeg har obsertvert i andre yrker (advokat, revisjon etc etc) så er det mer vanlig med pr 15min eller pr 5min.
Det som slår meg litt når jeg leser i den tråden her og ut fra noen av kommentarene som fremkommer er det aldri er aktuelt med kontinuerlig kundeforhold i bransjen. Det nevnes at flere klager på at det bees om spesifisert regning, men det tar jo knapt lenger tid å lage en spesifisert, som en uspesifisert så lenge man har klare rutiner på å spesifisere når man skriver timeliste. Det tar knapt ett minutt som regel å spesifisere kort hva som er gjort. Dessuten gjør det mye enklere å fakturere ut eventuelle tillegg når man har dette skrevet ned.
Spesifisering av faktura bør skje, og det er vel heller ingen tidkrevende sak såsant man ikke skal detaljbeskrive oppdraget. Det bør også gjøres for egen del, ift reklamsjoner mv. Dokumentasjon, med bilder bør arkiveres med timelster og rapport.
Vi har mange kontinuerlige kundeforhold, og det verdsettes veldig høyt. Tror det er gjengs i bransjen og at det er utstrakt (man vil gjerne være trygg på hvem man slipper i hus...)
Noen kunder klarer man ikke tilredsstille på noen måte. Slik er livet og det er ingenting å slakte en hel bransje for... Etter 12 år i markedet greier heldigvis jeg (stort sett) å sortere dem vekk allerede ved befaring.
Og ja, det er flere enn man skulle tro.
Dette handel ikkje om penger. Tenkte det kom klart fram fra før. Målet med dette innlegget er kva som er vanlig å fakturere for og konklusjonen er at det blir fakturert litt med gaffel og kunden har ingenting han skulle ha sakt. Det er greitt å få dette fram for eg føler at dei fleste norske folk tørr ikkje å klage. Best å ikkje sei noko i det heile.
Det er byggmester og snekkere her inne som bruker dust og idiot i innleggene sine og det seier litt om kor Harry og useriøst ein del er i bransjen.
Jeg skjønner dette med prinsipp, men jeg tror ikke du har blitt lurt. At hver påbegynte halvtime regnes som arbeidstid er svært vanlig og de som påstår noe annet kan umulig ha erfaring med innleid arbeidskraft fra et firma, eller de skjønner ikke hva som skjer med timesprisen i det reisetid og slikt hvis reisetid ikke tas med.
Helt enig i at ingenting blir tilført diskusjonen med skitslenging.
Forstår det slik at firmaet er vanskelige med å fremskaffe spesifisering, og det tyder jo på at du ikke har vært helt heldig med valget der, selv om jeg personlig nok ikke hadde brukt tid på å irritere meg over det, jeg hadde nok betalt og gått videre. Men du er i din rett ved å stille spm, så det synes jeg er helt ok.
At enkelte kaller deg dust og idiot er totalt unødvendig av dem, og etter min mening usaklig, og jeg kan forstå at du føler deg litt trengt opp i et hjørne, da enkelte uttrykker veldig sterke meninger. Men jeg synes basert på det jeg har lest her at det er litt hardt å påstå at bransjen er useriøs, og at det faktureres med gaffel, så synes det er litt drøyt å få den konklusjonen ut av dette.
Håper du får en minnelig løsning på plass til slutt, men har vel mine tvil til at du kommer til å bli helt fornøyd, virker som dette stikker litt for dypt til det.
Greitt å få da lufta så fekk eg ivertfall fram litt av kva byggebransjen meiner om det. Andre som bruker snekkere kan jo bruke dette innlegget slik at dei kan passe på.
Byggebransjen er også irritert på svart arbei og utenlands arbeidskraft. Dei prater bare dritt om dei fra Polen og Litauen. Synnes ikkje dei er noko verre enn dei norske. Det er ivertfall mykje rart i den bransjen. Det har eg sett på tv2 hjelper deg.
Du har din fulle rett til å holde tilbake betalinga intill denne er kommet på bordet.
Veit ikkje eg skal tirre han meir. Som sagt er dette ein person som blir fort muggen. Kan vere greitt å ha ein krangel til gode viss det blir reklamasjon
Kva hadde dere gjort