Vi har droppet døren inn til slusen, nettopp for å kunne bruke denne til bod. Vi har fått svar fra utbyggers advokat som sier at ingen regler er brutt, kun normer for god byggeskikk jfr. SINTEF Byggforsks anbefalinger. Vi hevder likevel at det er et brudd da man ikke kan kjøre inn en familiebil av normal størrelse, og likevel klare å forlate bilen om man ikke selv er størrelse XXS. Det bryter dermed med kommunens forskrift om at den skal være egnet for formålet. Satser på en kompensasjon, og slår fra oss alle drømmer om fin ny bil.
Bra at utbygger får seg en smekk. Men siden dette er hus i rekke, er det vel vanskelig å utvide garasjene ? En god venn av meg som er utbygger er svært opptatt av parkeringsplass ved sine prosjekter. I sitt siste prosjekt har han tatt utgangspunkt i sin private SUV når han tegnet parkeringskjelleren : I Hektner Park får hver boenhet sin egen oppmerkede parkeringsplass, med en generøs bredde på 2,8 m, i søylefritt parkeringshus. Alle plassene får uttak til strøm for lading av elbil. Ved behov kan ekstra parkeringsplass kjøpes. Plassene kan også justeres dersom du har ønske om ekstra bredde. Øvrig parkering etter områdets gjeldende bestemmelser.
er det mulig? leste at "utbygger innrømmet at de ble mindre enn tenkt fra begynnelsen" er det ingen som har fulgt opp hva som har blitt søkt om, og underveis hva som faktisk har blitt bygget??
Og hva får beboere i nytt boligprosjekt nær Helsfyr? 52% garasjedekning. Resten må klare seg med sportsbod. Egentlig er vel målsetningen i Oslo å komme under 30% garasje/parkeringsdekning? 2 av 3 skal ikke ha bil. Utenfor Oslo går pendlerparkeingsavgiftene til himmels. Uten mnd-kort er det knapt mulig å parkere. Siden det heller ikke går buss, må en ty til drosje!
Disse på Korsvoll har jo i alle fall fått en generøst sportsbod regnet i antall m2.
Vi er godt fornøyd med dommen. Vi vant gjennom med at garasjene er mindre enn forespeilet, men også at de ikke tilfredsstiller byggteknisk forskrift. Hva kommunen velger å gjøre med ferdigattest da er litt i det blå, og vi får vente til dommen er rettskraftig. Kommunen har avslått rammesøknad på prosjekt med våre argumenter (ikke funksjonelle i henhold til TEK10 og mindre enn anbefalt fra Byggforsk) på Kjelsås. Garasjene er kanskje ikke mindre enn i boliger fra 50-tallet, men likefullt umulig å bruke til vanlige familiebiler anno 2018. Det er ikke utvidelsesmulighet hos oss pga makset bebygd areal og annen (litt trang) parkeringsplass imellom husene.
Vi har fått svar fra utbyggers advokat som sier at ingen regler er brutt, kun normer for god byggeskikk jfr. SINTEF Byggforsks anbefalinger. Vi hevder likevel at det er et brudd da man ikke kan kjøre inn en familiebil av normal størrelse, og likevel klare å forlate bilen om man ikke selv er størrelse XXS. Det bryter dermed med kommunens forskrift om at den skal være egnet for formålet. Satser på en kompensasjon, og slår fra oss alle drømmer om fin ny bil.
https://www.dn.no/nyheter/2018/01/30/2055/Jus/fikk-ubrukelige-garasjer-na-far-de-millionsum
Bra at utbygger får seg en smekk. Men siden dette er hus i rekke, er det vel vanskelig å utvide garasjene ?
En god venn av meg som er utbygger er svært opptatt av parkeringsplass ved sine prosjekter. I sitt siste prosjekt har han tatt utgangspunkt i sin private SUV når han tegnet parkeringskjelleren :
I Hektner Park får hver boenhet sin egen oppmerkede parkeringsplass, med en generøs bredde på 2,8 m, i søylefritt parkeringshus. Alle plassene får uttak til strøm for lading av elbil. Ved behov kan ekstra parkeringsplass kjøpes. Plassene kan også justeres dersom du har ønske om ekstra bredde. Øvrig parkering etter områdets gjeldende bestemmelser.
er det ingen som har fulgt opp hva som har blitt søkt om, og underveis hva som faktisk har blitt bygget??
Disse på Korsvoll har jo i alle fall fått en generøst sportsbod regnet i antall m2.