6,465    8    0  

Problemer med bad, hvor henvende seg?

 93     Norway     0
Hei!
Kjøpte en enebolig i 2008, og badet var nyoppusset her da. Det har dukket opp et problem etterhvert som tiden har gått, og det er at det er veldig fuktig i flisene på gulvet, hvis vi sitter på gulvet merker vi at det er fukt i baken Smile I tillegg kan man nå merke det under bena når man går der. Det jeg har lagt merke til er at det ikke er stor nok inspeksjonsluke under badekaret (som er innmurt) så man kommer ikke til der. Det har stadig vært et problem for oss at vannet renner over sluket når vi tømmer badekaret, og hele gulvet blir fylt med vann.

Firmaet som solgte huset (Notar) er som kjent konk, og det samme er rørleggeren som satt opp badet (en lokal rørlegger)

Hvor henvender jeg meg? Har lyst til at dette blir reparert på forsikringen til selger, og det så fort som mulig, for vi skal selge til våren.


   #1
 765     Østfold     0
Det kan være så "enkelt" som at sluket er delvis tett og må renses. Ganske sannsynlig hvis det ikke har blitt renset siden 2008. Her hjemme må sluk renses to ganger i året, minst, for å unngå at vann flyter over... Knotete uten luke selvsagt, så en slik bør bli etablert. Neppe en forsikringssak, både pga lav sum og fordi du reklamerer på forholdet altfor sent ift normalt vedlikehold/rengjøring av sluk.

Muligens reklamasjon på arbeidet fordi inspeksjonsluke er påkrevd. Har rørleggeren hatt hele leveransen inkl flisleggingen? Eller finnes det en flislegger her som man kan sende et krav til?
Det taler i mot din sak at du bruker 4 år på å reagere på forholdet. Ville ikke regnet med for mye velvilje eller en enkel saksgang...
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 93     Norway     0
Ja skjønner hva du mener..
Har uansett sendt inn en henvendelse til selger og forsikringsselskap, så får vi se.
Oppdaget jo dette for lenge siden, men har brukt midlertidige løsninger.. klut i proppen i karet gjør at det renner saktere ned. Har også brukt plumbo i sluk et par ganger.

   #4
 120     0

Har uansett sendt inn en henvendelse til selger og forsikringsselskap, så får vi se.
Oppdaget jo dette for lenge siden, men har brukt midlertidige løsninger..

I og med at du oppdaget dette for lenge siden og ikke tok det opp for selger så er jo reklamasjonsfristen normalt sett ute og vel så det.
Når det er sagt så er det jo ikke sikkert selger behøver å få vite at du ble kjent med forholdet for lenge siden.
   #5
 5,188     Østlandet     0
Det har stadig vært et problem for oss at vannet renner over sluket når vi tømmer badekaret, og hele gulvet blir fylt med vann.
Er det konstruksjonen som er problemet, eller er det fordi ingen gidder rense sluket?
Signatur
HSt
   #6
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Røret kan ha grodd igjen, hos meg var det et etter forrige eier et tykt gele-belegg inne i røret (tror det er en sopp e.l som lager dette).  Jeg skrudde ut stakepluggen i sluket, koblet en hageslange på varmtvannsuttaket og staket med enden av hageslangen (uten noen kobling). Fylte litt Ajax såpe i sluken ved siden av mens jeg dro/dyttet slange opp og ned og når jeg inspiserte en luke lenger ned i kjelleren var det rent og pent etterpå. (Enda lettere er det sikkert med en spyleslange f.eks. fra Clas Ohlson på høytrykkspyler).
   #7
 5,188     Østlandet     0
Ja, det å være huseier medfører endel vedlikehold. Kan ikke ringe forsikringa hver gang sluken er tett.
Signatur

hro
   #8
 1,574     Trondheim     0

Hvor henvender jeg meg? Har lyst til at dette blir reparert på forsikringen til selger, og det så fort som mulig, for vi skal selge til våren.

Finner frem kalenderen. Kjøpt i 2008 og "nytt" bad da? Nyoppussa er så mangt og la oss si at det var nytt i 2006/7, har du en teoretisk reklamasjonsrett til utførende bedrifts forsikringsselskap. Også her gjelder prinsippet om innen rimelig tid, slik at trådstarters merknad om at han har visst om dette noen tid diskvalifiserer.

Sluttsatsen, i og med at en ønsker å selge til våren: Vær forberdt på en TG3 på badet. Alternativt - sett på varmekablene og la det tørke opp. Et bad som ikke er i bruk vil som hovedregel passere takstmannens fuktsensing.

Så spørs det om man ønsker å være en ærlig boligselger eller ikke... Mitt klare råd, du vinner alt på å være ærlig.
Signatur