9,314
17
0
Reklamasjon, og forventet levetid på lysbryter.
53
Nordland
0
Hei godtfolk.
For ganske nøyaktig 2,5 år siden kjøpe jeg endel z-wave baserte produkter fra norsk leverandør. Bla. endel lysbrytere som kan dimme tilkoblet last, samt fjernstyres. Jeg fikk ganske tidlig problemer med noen av bryterene i form av at de kjørte tilkoblet last på full lysstyrke, og ikke la seg slå av. De ble også ganske varme. Eneste løsning var å slå av sikringa for gjeldende kurs, og de fungerte da igjen. Dette har bare blitt værre og værre, og nå må jeg nesten daglig inn i sikringsskapet å vippe over brytere for å få slått av lyset. Produktene ble selvfølgelig installert av firma, og tilkoblet last er langt innenfor veiledende.
Nå har jeg endelig fått ut finger'n, og sendt firmaet en mail ang problemet. Responsen er som følger:
ZDM230 har gått ut av produksjon for lenge siden. Ellers hadde de gar./rek. tiden på 2 år.
Forklaringen på problemet kan bli elektrolitiske kondensatorer som tørker ut på grunn av konstant varmeutviklingen i en dimmer (har ikke noe med styreteknologi å gjøre).
Derfor er det vanlig med garantitiden i bare 1 år for slike produkter fra de fleste produsenter.
Med vennlig hilsen, ***
Jeg stiller meg noe spørrende til denne forklaringen, hvorpå følgende svar fra selger:
ZDM230 moduler ble kjøpt i APRIL 2010 (se vedlagt faktura).
Som jeg har sagt, jeg beklager for det, men garanti/reklam. tid på de fleste ”små elektriske” produkter er bare 1 år.
Til og med de mye dyrere MERTEN produkter har bare 1 år garanti. ACT har vært egentlig ”snille” og forlenget garantien til 2 år.
Om du tror ikke på det som jeg sier så kan du bare ringe til f. eks. et eller annet el. installatør firma eller direkte Forbrukerrådet.
Dette er jo ikke akkurat en brødrister til 199 kroner, da kunne jeg skjønt det, men produkter ment for fast installasjon med en stykkpris på 700-1000 kroner.
Har han rett i dette?
For ganske nøyaktig 2,5 år siden kjøpe jeg endel z-wave baserte produkter fra norsk leverandør. Bla. endel lysbrytere som kan dimme tilkoblet last, samt fjernstyres. Jeg fikk ganske tidlig problemer med noen av bryterene i form av at de kjørte tilkoblet last på full lysstyrke, og ikke la seg slå av. De ble også ganske varme. Eneste løsning var å slå av sikringa for gjeldende kurs, og de fungerte da igjen. Dette har bare blitt værre og værre, og nå må jeg nesten daglig inn i sikringsskapet å vippe over brytere for å få slått av lyset. Produktene ble selvfølgelig installert av firma, og tilkoblet last er langt innenfor veiledende.
Nå har jeg endelig fått ut finger'n, og sendt firmaet en mail ang problemet. Responsen er som følger:
ZDM230 har gått ut av produksjon for lenge siden. Ellers hadde de gar./rek. tiden på 2 år.
Forklaringen på problemet kan bli elektrolitiske kondensatorer som tørker ut på grunn av konstant varmeutviklingen i en dimmer (har ikke noe med styreteknologi å gjøre).
Derfor er det vanlig med garantitiden i bare 1 år for slike produkter fra de fleste produsenter.
Med vennlig hilsen, ***
Jeg stiller meg noe spørrende til denne forklaringen, hvorpå følgende svar fra selger:
ZDM230 moduler ble kjøpt i APRIL 2010 (se vedlagt faktura).
Som jeg har sagt, jeg beklager for det, men garanti/reklam. tid på de fleste ”små elektriske” produkter er bare 1 år.
Til og med de mye dyrere MERTEN produkter har bare 1 år garanti. ACT har vært egentlig ”snille” og forlenget garantien til 2 år.
Om du tror ikke på det som jeg sier så kan du bare ringe til f. eks. et eller annet el. installatør firma eller direkte Forbrukerrådet.
Dette er jo ikke akkurat en brødrister til 199 kroner, da kunne jeg skjønt det, men produkter ment for fast installasjon med en stykkpris på 700-1000 kroner.
Har han rett i dette?
Fra Forbrukerkjøpsloven:
"Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. "
Ta evt en telefon til Forbrukerrådet slik selger antyder...
Vil tro TS her må koste elektrikker selv; slik jeg forstår det har han kjøpt bryterene av et firma og leid et annet firma til å installere de.
Jeg trodde forbrukerkjøpsloven var slik at det er selgeren av lysbryteren som må bære kostnadene med bytting og reparasjon, uavhengig av hvem som installerte de. Så lenge installatøren av bryteren har fulgt alle monteringanvisninger, så står han utenfor denne saken.