De sakene jeg har hatt har jeg fått gjennomslag for. Jeg har skrevet mail eller brev til daglig leder for butikken eller kjeden hvis det er en kjedebutikk. Der har jeg redegjort for mangelens karakter og hvorfor jeg mener den faller innenfor lovens krav til reklamasjonsrett. De aller fleste som sitter i ledelsen av en bedrift ser poenget med å etterkomme et rimelig og lovberettiget krav. Dessverre tror jeg det er en bevisst politikk å gjøre veien lang. Det faller nok mange fra underveis.
Var innom sjappa idag. Selgern jeg møtte uttalte seg skråsikkert om ting han ikke hadde anelse om. Han var helt på jordet sammenliknet med fyren jeg snakket med før. Han sa at jeg måtte sende en mail til noen "jurister" på hovedkontoret. Adressen fant jeg på nettsiden. Det var ingen i butikken som kunne noe om dette sa han, han var den som visste mest.
Det er vel også en mulighet for at selger vet hva som er ritkig, men har fått beskjed om å ikke gjøre det som er riktig. Det er sikkert en sport innen kjeden om hvilke selger som har klart å avvise flest reklamasjoner også. I dag så teller ikke kundeomtale det samme som før, det er nesten kun pris som teller.
Hvis jeg hadde kommet i en situasjon hvor en butikkansatt lyver om lovverket ville jeg merket meg vedkommendes navn, gitt vedkommende min mailadresse, sagt "Her har du min mailadresse. Ta kontakt når du har dokumentasjon for løgnen du presenterte" og gått før h?n hadde rukket å si noe mer.
På vei ut av butikken ville jeg tatt med meg en vare med samme verdi som varen med problemer. I kassa hadde jeg sagt at [navn] har kontaktinfo for å ta oppgjør for varen.
Og et godt triks når man skal klage på noe, start diktafon på mobilen før du går inn i butikken.
Da har man dokumentasjon for selgerens løgn. Man har dokumentasjon for å lagt igjen kontaktinfo og man har dokumentasjon for å at man vil gjøre opp for varen. Dermed kan man ikke tas for stjeling. Hvis butikken tar kontakt og kan dokumentere at reklamasjon faktisk bare er to år kan varen man tok med leveres tilbake (selvsagt uåpnet). Hvis de tar kontakt og sier at de vil ta tilbake den kjøkkenventilatoren på reklamasjon, returernerer man først ventilatoren, så bytter man den varen man tok med i en reparert ventilator, eller pengene for denne. Og hvis de ikke tar kontakt i det hele tatt har man fått en vare som sikkert kan brukes til noe eller selges.
Hvis jeg hadde kommet i en situasjon hvor en butikkansatt lyver om lovverket ville jeg merket meg vedkommendes navn, gitt vedkommende min mailadresse, sagt "Her har du min mailadresse. Ta kontakt når du har dokumentasjon for løgnen du presenterte" og gått før h?n hadde rukket å si noe mer.
På vei ut av butikken ville jeg tatt med meg en vare med samme verdi som varen med problemer. I kassa hadde jeg sagt at [navn] har kontaktinfo for å ta oppgjør for varen.
Og et godt triks når man skal klage på noe, start diktafon på mobilen før du går inn i butikken.
Da har man dokumentasjon for selgerens løgn. Man har dokumentasjon for å lagt igjen kontaktinfo og man har dokumentasjon for å at man vil gjøre opp for varen. Dermed kan man ikke tas for stjeling. Hvis butikken tar kontakt og kan dokumentere at reklamasjon faktisk bare er to år kan varen man tok med leveres tilbake (selvsagt uåpnet). Hvis de tar kontakt og sier at de vil ta tilbake den kjøkkenventilatoren på reklamasjon, returernerer man først ventilatoren, så bytter man den varen man tok med i en reparert ventilator, eller pengene for denne. Og hvis de ikke tar kontakt i det hele tatt har man fått en vare som sikkert kan brukes til noe eller selges.
Joa, det er nok lov å ta loven i egne hender her til lands. Det du forteller her ender kun med at du blir anmeldt for tyveri.
Joa, det er nok lov å ta loven i egne hender her til lands. Det du forteller her ender kun med at du blir anmeldt for tyveri.
Jeg lurer på hva som hadde skjedd. Er det virkelig tyveri? Dette blir vel mere eller mindre krangling om kontraktsgreier, og da trekker politiet seg tilbake. Om de hadde giddet å gjøre noe med det uansett er vel også tvilsomt.
Man kommer jo langt med å oppføre seg skikkelig og snakke skikkelig.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
På vei ut av butikken ville jeg tatt med meg en vare med samme verdi som varen med problemer. I kassa hadde jeg sagt at [navn] har kontaktinfo for å ta oppgjør for varen.
Og et godt triks når man skal klage på noe, start diktafon på mobilen før du går inn i butikken.
Da har man dokumentasjon for selgerens løgn. Man har dokumentasjon for å lagt igjen kontaktinfo og man har dokumentasjon for å at man vil gjøre opp for varen. Dermed kan man ikke tas for stjeling. Hvis butikken tar kontakt og kan dokumentere at reklamasjon faktisk bare er to år kan varen man tok med leveres tilbake (selvsagt uåpnet). Hvis de tar kontakt og sier at de vil ta tilbake den kjøkkenventilatoren på reklamasjon, returernerer man først ventilatoren, så bytter man den varen man tok med i en reparert ventilator, eller pengene for denne. Og hvis de ikke tar kontakt i det hele tatt har man fått en vare som sikkert kan brukes til noe eller selges.
Man burde blitt gjort ansvarlig om noen hadde fulgt dette rådet.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Joa, det er nok lov å ta loven i egne hender her til lands. Det du forteller her ender kun med at du blir anmeldt for tyveri.
Men uansett så det som regel disse som kommer best ut av det. Den stille og rolige mannen i gata er den tapende parten, alltid.
Jeg innbiller meg at ALLE butikktyveri og forsøk på, anmeldes, noe de forøvrig også bør.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.