Megler har ingen rolle her. Salgsoppdraget er ferdig, pg det er selger som visste at de hadde utestående fakturaer å betale.
Så i bunn og grunn er det selgers ansvar. Grunnen til jeg nevner eierskifteforsikring her, er fordi hvis selger har tegnet dette, er det de som dekker mangelsansvaret til selger. I tilfeller som dette, har de derimot i ettertid mulighet til å søke regress (tilbakesøkningskrav) mot egen forsikringstaker (selger)
Nå har vel ganske mange oppdaga at mangelen skal være vesentlig (eks 5% av kjøpesummen) før det er definert som en mangel og før man kommer noe vei med forsikringsselskapet/eierskifteforsikring.
For slike summer som her, så er det liten vits i å forsøke å lure trådstarter eller andre til å tro at å kjøre prinsippsak og juridisk vei er det lureste.
Har selger vært i god tro (aka trodde at alt var betalt via entrepenør etc) så blir det vanskelig å skulle sannsynliggjøre at informasjon er mangelfull eller bevist tilbakeholdt.
Skulle megler ha sjekka bedre, har eks kommunen ikke registrert ubetalt avgift ved salgstidspunktet men fanga det opp etterpå, etc etc? Mange variabler.
Jeg anser det selvsagt verdt forsøket fra trådstarter å prate med megler/selger om de er villige til å bli med på en avtale.
Nå har vel ganske mange oppdaga at mangelen skal være vesentlig (eks 5% av kjøpesummen) før det er definert som en mangel og før man kommer noe vei med forsikringsselskapet/eierskifteforsikring.
For slike summer som her, så er det liten vits i å forsøke å lure trådstarter eller andre til å tro at å kjøre prinsippsak og juridisk vei er det lureste.
Har selger vært i god tro (aka trodde at alt var betalt via entrepenør etc) så blir det vanskelig å skulle sannsynliggjøre at informasjon er mangelfull eller bevist tilbakeholdt.
Skulle megler ha sjekka bedre, har eks kommunen ikke registrert ubetalt avgift ved salgstidspunktet men fanga det opp etterpå, etc etc? Mange variabler.
Jeg anser det selvsagt verdt forsøket fra trådstarter å prate med megler/selger om de er villige til å bli med på en avtale.
er det normalt at entreprenør koster offentlige avgifter? ifso så er vel dette fort en sak mellom tidligere eier/kjøper av tjenesten og entreprenøren. og ikke ny eier.
nå er jo denne saken oppgjort. men det betyr jo ikke at andre kommer i samme situasjon..
blir litt som at tidligere eier bestiller utbedring av sikringskap like før salg. men huset blir solgt mellom at jobben er utørt og ny eier har kjøpt/tatt over objekt... og da får ny eier faktura for jobben... høres noe bakvent ut i min verden
Sikringskap jobben er grei for den følger personen problemet er offentlige utgifter der huset hefter for utgiftene. Jeg mener derfor at dette fortsatt hadde vært en megler/ forrige eier sak. Men kanskje ser kommunen at de har bekreftet at alle utgifter er betalt til megler og at de derfor ettergir kravet siden de har bekreftet noe som er feil.
Så i bunn og grunn er det selgers ansvar. Grunnen til jeg nevner eierskifteforsikring her, er fordi hvis selger har tegnet dette, er det de som dekker mangelsansvaret til selger. I tilfeller som dette, har de derimot i ettertid mulighet til å søke regress (tilbakesøkningskrav) mot egen forsikringstaker (selger)
For slike summer som her, så er det liten vits i å forsøke å lure trådstarter eller andre til å tro at å kjøre prinsippsak og juridisk vei er det lureste.
Har selger vært i god tro (aka trodde at alt var betalt via entrepenør etc) så blir det vanskelig å skulle sannsynliggjøre at informasjon er mangelfull eller bevist tilbakeholdt.
Skulle megler ha sjekka bedre, har eks kommunen ikke registrert ubetalt avgift ved salgstidspunktet men fanga det opp etterpå, etc etc? Mange variabler.
Jeg anser det selvsagt verdt forsøket fra trådstarter å prate med megler/selger om de er villige til å bli med på en avtale.
er det normalt at entreprenør koster offentlige avgifter? ifso så er vel dette fort en sak mellom tidligere eier/kjøper av tjenesten og entreprenøren. og ikke ny eier.
nå er jo denne saken oppgjort. men det betyr jo ikke at andre kommer i samme situasjon..
blir litt som at tidligere eier bestiller utbedring av sikringskap like før salg. men huset blir solgt mellom at jobben er utørt og ny eier har kjøpt/tatt over objekt... og da får ny eier faktura for jobben... høres noe bakvent ut i min verden
Hva var grunnen til at kommunen trakk regningen?