215
1
0
Tips om veien videre med reklamasjon med utbygger
3
0
Hei dere. Jeg trenger bistand og tips til hvordan jeg bør forholde meg i forhold til utbygger og entreprenør ifm. en pågående reklamasjon.
Vi overtok et nybygget rekkehus sommeren 2018 og kom i løpet av den første tiden over en del mangler som ble orientert om til utbygger. Mange av dem ble tatt hånd om før ettårskontrollen og enkelte saker ble oppsummert til ettårskontrollen.
Den ene tingen som vi tidlig dokumenterte med video og klagde på, var knirk i parketten på flere plasser i rekkehuset. I tillegg til dette har vi «listeknepp» (som entreprenør kaller det) i flere lister rundt i huset. Det vil si at listene knirker/knepper når man går på gulvet i samme rom.
Utbygger har hatt en inspektør fra parkettprodusenten på inspeksjon hos oss på sensommerens fuktigste dag og funnet ut at gulvet ikke knirket og han fant heller ikke byggtekniske utfordringer som kunne forklare knirkingen i parketten. Han hadde heller ingen god forklaring på «listekneppingen» i flere av rommene våre.
Jeg har nå vært den eneste pådriveren til fremgang i saken og jeg hører ikke et pip verken fra utbygger eller entreprenør om hva som skjer videre i saken. Jeg må også purre 2-3 ganger før det skjer noe som helst og har nå brukt 2 år uten å komme videre med utbygger.
Jeg frykter at utbygger og entreprenør kommer til å støtte seg til uttalelsene fra den 100% partiske inspektøren og nekte å utbedre feilene, til tross for at vi har videobevis på at knirken fremdeles er minst like ille som ved første innmelding.
Vil det gagne meg å ta advokat for å få fremdrift i saken og få hjelp av en uavhengig fagspesialist som kan uttale seg om jeg har retten på min side til å klage eller om dette er innenfor «normalen» når det kommer til faglig utførelse?
Har forsøkt å få knirken vi har flere plasser i huset på film her og skal forsøke å få denne «listekneppen» på film også.
https://www.dropbox.com/s/9vqcgse2z1oav7l/Video%2007.10.2020%2C%2022%2036%2037.mov?dl=0
Setter stor pris på veiledning og tips og ønsker dere alle en god helg.
Vi overtok et nybygget rekkehus sommeren 2018 og kom i løpet av den første tiden over en del mangler som ble orientert om til utbygger. Mange av dem ble tatt hånd om før ettårskontrollen og enkelte saker ble oppsummert til ettårskontrollen.
Den ene tingen som vi tidlig dokumenterte med video og klagde på, var knirk i parketten på flere plasser i rekkehuset. I tillegg til dette har vi «listeknepp» (som entreprenør kaller det) i flere lister rundt i huset. Det vil si at listene knirker/knepper når man går på gulvet i samme rom.
Utbygger har hatt en inspektør fra parkettprodusenten på inspeksjon hos oss på sensommerens fuktigste dag og funnet ut at gulvet ikke knirket og han fant heller ikke byggtekniske utfordringer som kunne forklare knirkingen i parketten. Han hadde heller ingen god forklaring på «listekneppingen» i flere av rommene våre.
Jeg har nå vært den eneste pådriveren til fremgang i saken og jeg hører ikke et pip verken fra utbygger eller entreprenør om hva som skjer videre i saken. Jeg må også purre 2-3 ganger før det skjer noe som helst og har nå brukt 2 år uten å komme videre med utbygger.
Jeg frykter at utbygger og entreprenør kommer til å støtte seg til uttalelsene fra den 100% partiske inspektøren og nekte å utbedre feilene, til tross for at vi har videobevis på at knirken fremdeles er minst like ille som ved første innmelding.
Vil det gagne meg å ta advokat for å få fremdrift i saken og få hjelp av en uavhengig fagspesialist som kan uttale seg om jeg har retten på min side til å klage eller om dette er innenfor «normalen» når det kommer til faglig utførelse?
Har forsøkt å få knirken vi har flere plasser i huset på film her og skal forsøke å få denne «listekneppen» på film også.
https://www.dropbox.com/s/9vqcgse2z1oav7l/Video%2007.10.2020%2C%2022%2036%2037.mov?dl=0
Setter stor pris på veiledning og tips og ønsker dere alle en god helg.
- sjekk at du har rettshjelpsdekning via innboforsikring
- engasjer advokat
- engasjer egen sakkyndig, OPAK o.l til å gjennomgå problemet
Worst case så koster dette deg 30-40.000 men det kan absolutt være verdt det. Har hatt lignende erfaringer selv og du gjør lurt i å ha egen, nøytral og balansert sakkyndig