Jeg stikker med en tapetkniv i vindusramma for å kjenne om treverket er friskt. Man får litt følelse for dette, så det er litt vanskelig å sette en definitiv grense, men hvis kniven forsvinner en halv cm eller så inn i treverket så bytter jeg den delen eller spunser i nytt treverk. (Edit: Jeg bruker bare den kraften som pekefingeren greier å presse på kniven med. Og hvis det er råttent så skjønner du det, hvis du er i tvil er det ikke råttent)
Jernvitriol brukes på treverk som får puste og tørke, og gir der liten beskyttelse. I en vindusdel som ikke får tørke gir det neppe noen gevinst.
Dersom trevirket er bra tror jeg du er best tjent med å tørke vindusrammene, grunne med linolje og male dem med linoljemaling. Det kan bety at du må pelle dem ut og slå plater for og ta dem inn og tørke dem skikkelig. Men hvordan har karmen det?
EDIT: Så nå avsnittet der du sier at vinduene ble satt fast og (glipa mellom vindu og karm?) malt over. Hvis glipa rundt vindusrammene er fylt med noe er det neppe helt heldig mtp innestengt fukt. Gamle vinduer har èn svakhet - falsen (som vindusramma sitter i) i bunnen av karmen er som oftest helt plan, mot dagens som er skrådd slik at vann renner ut. God klaring og dermed lufting samt riktig virkeskvalitet gjør at gamle vinduer klarer seg med denne svakheten i hundrevis av år, mens dagens typiske virkeskvalitet knapt ville greid seg i ti år under slike forutsetninger.
Hvis bunnkarmen er råtten og må byttes syns jeg personlig (neppe mange konservatorer som er enig med meg) det ville vært akseptabelt vernemessig å lage skrådd fals. Man må da også skrå bunnen av vindusramma så den går inn i karmen. Jeg syns det er vernemessig forsvarlig av to grunner: 1. Det blir ikke synlig når vinduet er stengt, og svært lite iøynefallende når det er åpent. 2. Det vil forlenge livet til både vindu og karm vesentlig.
Linoljemaling har jeg prøvd selv på et gammelt hus, da det var brukt på huset før. Det er ikke så lett å vite, men en test du kan ta, ikke på vinduene, men utvendig på kledningen, er å bruke varmluftsblåser. Koker malingen raskst opp og er lett å skrape av helt inn til treverket, så har du sannsynligvis linoljemaling og uansett en oljemaling fra første strøk av.
Men: Legg ut en del kroner på de gamle vinduene dersom huset har stil og ser pent ut.
Jernvitriol brukes på treverk som får puste og tørke, og gir der liten beskyttelse. I en vindusdel som ikke får tørke gir det neppe noen gevinst.
Jeg mente ikke jernvitrol som utvendig beskyttelse. Treverket (etter opptørking) mettes og "stivner" (sikkert dårlig ord for det). Det må selvfølgelig behandles med maling utenpå. Hvis jeg får anledning skal jeg få tak i noe jernvitrol av han som sa dette, og prøve selv.
Nå som vi er i den varme årstiden ville jeg selv ha skrapet vekk malinga på innsiden også, for bedre tørk.
Jeg mente ikke jernvitrol som utvendig beskyttelse. Treverket (etter opptørking) mettes og "stivner" (sikkert dårlig ord for det). Det må selvfølgelig behandles med maling utenpå
Må ikke bytte til nye vinduer her altså Mer sjarmerende og tidsriktig på et slikt hus finnes jo ikke, og særlig bølgeffekten av å se ut gammel og ruglete glass.
En gevinst ved å plukke ut og kitte om, i tilegg til nødv. restaurering, er at du får bedre finnish på vinduene og blir kvitt alt malingssøl på glasset osv. Det hele blir seende enda bedre ut da over hundre år med maling til slutt blir litt i overkant, selv om jeg mener at ujevn finnish er akseptabelt på så gamle vinduer.
Men tross alt så var de ikke preget av titalls maling/skraping når de var nye... så bedre finnish må være tillat.
Signatur
Ikke fagmann på noe som helst og sender aldri faktura til noen.
Hvis du vil ha et navn på det, så er det Taffelglass. Taffelglass overtok helt etter Kronglass i den tiden huset ditt er bygd, etter å ha blitt introdusert ved norske glassverk rundt 1830årene.
Enig. Slike hus med opprinnelige vinduer begynner å bli sjeldne. På sidene til Else "Sprossa" Rønnevig finner du nok noen som kan hjelpe deg i ditt område: http://www.sprossa.no/7-3_lenker.php
(Edit: Jeg bruker bare den kraften som pekefingeren greier å presse på kniven med. Og hvis det er råttent så skjønner du det, hvis du er i tvil er det ikke råttent)
Jernvitriol brukes på treverk som får puste og tørke, og gir der liten beskyttelse. I en vindusdel som ikke får tørke gir det neppe noen gevinst.
Dersom trevirket er bra tror jeg du er best tjent med å tørke vindusrammene, grunne med linolje og male dem med linoljemaling. Det kan bety at du må pelle dem ut og slå plater for og ta dem inn og tørke dem skikkelig.
Men hvordan har karmen det?
EDIT: Så nå avsnittet der du sier at vinduene ble satt fast og (glipa mellom vindu og karm?) malt over.
Hvis glipa rundt vindusrammene er fylt med noe er det neppe helt heldig mtp innestengt fukt.
Gamle vinduer har èn svakhet - falsen (som vindusramma sitter i) i bunnen av karmen er som oftest helt plan, mot dagens som er skrådd slik at vann renner ut. God klaring og dermed lufting samt riktig virkeskvalitet gjør at gamle vinduer klarer seg med denne svakheten i hundrevis av år, mens dagens typiske virkeskvalitet knapt ville greid seg i ti år under slike forutsetninger.
Hvis bunnkarmen er råtten og må byttes syns jeg personlig (neppe mange konservatorer som er enig med meg) det ville vært akseptabelt vernemessig å lage skrådd fals. Man må da også skrå bunnen av vindusramma så den går inn i karmen.
Jeg syns det er vernemessig forsvarlig av to grunner:
1. Det blir ikke synlig når vinduet er stengt, og svært lite iøynefallende når det er åpent.
2. Det vil forlenge livet til både vindu og karm vesentlig.
Men: Legg ut en del kroner på de gamle vinduene dersom huset har stil og ser pent ut.
Jeg mente ikke jernvitrol som utvendig beskyttelse. Treverket (etter opptørking) mettes og "stivner" (sikkert dårlig ord for det). Det må selvfølgelig behandles med maling utenpå. Hvis jeg får anledning skal jeg få tak i noe jernvitrol av han som sa dette, og prøve selv.
Nå som vi er i den varme årstiden ville jeg selv ha skrapet vekk malinga på innsiden også, for bedre tørk.
Det var slik jeg forstod det.
Bilder kommer.
Det er vinduene på langsiden det er snakk om. De på kortsiden er skiftet til nye.
En gevinst ved å plukke ut og kitte om, i tilegg til nødv. restaurering, er at du får bedre finnish på vinduene og blir kvitt alt malingssøl på glasset osv. Det hele blir seende enda bedre ut da over hundre år med maling til slutt blir litt i overkant, selv om jeg mener at ujevn finnish er akseptabelt på så gamle vinduer.
Men tross alt så var de ikke preget av titalls maling/skraping når de var nye... så bedre finnish må være tillat.
Hvis du vil ha et navn på det, så er det Taffelglass.
Taffelglass overtok helt etter Kronglass i den tiden huset ditt er bygd, etter å ha blitt introdusert ved norske glassverk rundt 1830årene.
Dette huset må det aldeles ikke klusses med. Vinduene må restaureres til opprinnelig stand.
Et slikt hus bør vernes uansett hvilken stand det er i dag. Det kan nok bli dyrt, men er vel verd det.
På sidene til Else "Sprossa" Rønnevig finner du nok noen som kan hjelpe deg i ditt område:
http://www.sprossa.no/7-3_lenker.php