Har tenkt tanken på å bygge ned jeg også, men det største problemet da er nok tykkelsen på gulvet. Produsentene av slike løftebukker krever stort sett 15 eller 20cm tykt betonggulv. Og dersom du skal fylle på 10cm rundt løftebukken i tilegg, så sitter du igjen med et 25-30cm tykt gulv. Og da blir det et dyrt gulv!
Ellers så hadde jeg nok forsøkt å fjerne noen av skapene som du har tegnet inn. Slik at du har ledig plass langs hele siden av bilen. Det blir vel typisk mye arbeid på siden der hjula står, og da er det nok greit med litt mest mulig plass rundt seg.
Har tenkt tanken på å bygge ned jeg også, men det største problemet da er nok tykkelsen på gulvet. Produsentene av slike løftebukker krever stort sett 15 eller 20cm tykt betonggulv. Og dersom du skal fylle på 10cm rundt løftebukken i tilegg, så sitter du igjen med et 25-30cm tykt gulv. Og da blir det et dyrt gulv!
Hele gulvet i garasjen må vel ikke være så tykt?? ::)
Det holder vel med punktforsterket og ekstra armert der hvor belastningen kommer ?
I dag fikk jeg gravd fram fra snøen naboens betongblander. Først ett strøk primer og deretter betongblanding og legging av armering.
PS bonus med det hele jobben det var at jeg fikk kvalitetstid med min "skuffe med gammel musikk": BJH - Steve Miller band - Manfred Mann - Willi Nile - Tom Russel - Steve Gibbonds Band - Poco alt går så mye lettere når en har noe å mimre rundt ;D
Siste redigering: Sunday, January 16, 2011 12:40:59 PM av Bidda
I bukkens spec så står det at det minimum skal være 15cm betong og var usikker på dette, i tillegg er gulvet så ugjevnt. Har tenkt å legge asfalt i hele garasjen og da ble det naturlig å ta påstøp der hvor bukken står.
Er jo smart å være på den sikre siden, og støpe litt ekstra under løftebukken. Men forstår ikke hvorfor du skal legge asfalt inni garasjen din. ??? Det er jo ikke like behagelig å jobbe på asfalt som på et pusset betonggulv/avrettningsmasse. Vogner og stoler triller dårligere, og attpå til så blir vel asfalt mye dyrere?
14000 mer enn asfalt? Ville trodd at totalen kom på langt under 14000...
En kjapp og grov utregning: 42m2 * 6cm = 2,52m2 betong. Ca 5000 ferdig levert. Armeringsmatter = Ca 1500 Leie av betongsliper/helikopter = Ca 1500 Totalt 8000kr. I tilegg så tilkommer primer som du legger på først + sikkert noen andre småting...
Ellers så hadde jeg nok forsøkt å fjerne noen av skapene som du har tegnet inn. Slik at du har ledig plass langs hele siden av bilen. Det blir vel typisk mye arbeid på siden der hjula står, og da er det nok greit med litt mest mulig plass rundt seg.
Hele gulvet i garasjen må vel ikke være så tykt?? ::)
Det holder vel med punktforsterket og ekstra armert der hvor belastningen kommer ?
Når det gjelder skapplassering så er disse ikke fastmontert så vi se an behovet for plass etter at bilen er på bukken kommet.
Egne prosjektfilmer på YouTube
Egne prosjektfilmer på YouTube
PS bonus med det hele jobben det var at jeg fikk kvalitetstid med min "skuffe med gammel musikk": BJH - Steve Miller band - Manfred Mann - Willi Nile - Tom Russel - Steve Gibbonds Band - Poco alt går så mye lettere når en har noe å mimre rundt ;D
Egne prosjektfilmer på YouTube
Skulle du armere spesielt under bukken eller var det en annen grunn for at du støper dette for seg?
PS: Laptop med Spotify eller Wimp så har du jo de fleste klassikerne tilgjengelig også. ;D
Egne prosjektfilmer på YouTube
Egne prosjektfilmer på YouTube
En kjapp og grov utregning:
42m2 * 6cm = 2,52m2 betong. Ca 5000 ferdig levert.
Armeringsmatter = Ca 1500
Leie av betongsliper/helikopter = Ca 1500
Totalt 8000kr. I tilegg så tilkommer primer som du legger på først + sikkert noen andre småting...