513    12    1  

Er denne garasjen stor nok?

 105     0
Vi skal bygge garasje, men er usikker på om den blir romslig nok for daglig bruk. Trenger derfor innspill fra alle dere garasjevante her på forumet!

Garasjen er i utgangspunktet en trippelgarasje, men pga. begrensninger i kommunens arealplan er det kun lov med to garasjeløp. Det siste løpet må derfor deles av med en lettvegg og brukes som bod og lagring for traktorklipper, snøfres, mv. 

Planløsning er vist på bildet under. Vil 6.06m innvendig bredde på bil-delen være tilstrekkelig?
Er denne garasjen stor nok? - planlosninggarasje.png - MariusRH

TSt
   #1
 13,730     0
Skal du ha separate porter ? Også skille mellom løpene inne i garasjen ? Usikker pga tegningen din. Synes det er lite hvis de deles i to. Kan en rygge en bil inn så kan en benytte felles plass til å åpne dør. Med to porter låser du mere hvor bilene skal stå. Jeg har litt mere plass til venstre for dobbeltport enn jeg har til høyre. Da får jeg bedre plass til å åpne fører dør på den plassen som blir benyttet mest. Ellers er det nok de med 5.x m bredde som en helt trenger skohorn for å benytte.
  (trådstarter)
   #2
 105     0
Tanken er separate porter, ja. Av to grunner: 1) Vi skal ha port foran "boden" også. Derfor blir det estetisk penest med 3 like porter. 2) Det skal være en boligdel i 2. etg. For at vi skal få tilstrekkelig bæring er vi avhengig av et søylepunkt i skillet mellom de to garasjeløpene.
TSt
   #3
 13,730     1
Men du trenger ikke skille på innsiden ? Da kan avstand på begge sider av et tenkt skille benyttes av begge.
  (trådstarter)
   #4
 105     0
Må dessverre ha et søylepunkt midt mellom de to "garasjeløpene". Hvis ikke blir mønedrageren på toppen ekstremt stor.

Her ser du hvordan det er tenkt: (Den tredje garasjeporten er ikke tegnet inn her. Men du ser skillelinjene som indikerer hvor den skal være).

Er denne garasjen stor nok? - Skjermbilde 2019-03-27 kl. 12.18.06.png - MariusRH

   #5
 758     Bærum     0
Ville nå heller gått for en større drager fremfor å måtte leve med en søyle midt i garasjerommet altså.
TSt
   #6
 13,730     0
Den inne i garasjen ville jeg også forsøkt å kvitte meg med.  Hvis det er plass til port på fremsiden kan bjelken lages høyere uten at den tar noe av takhøyden. Hvis det ikke er lengde nok inn til bjelken til portåpner kan en ved å smyge en forlenget portåpner skinne over bjelken plassere portåpner på innsiden.  Skal du ha lukket tak må du tillate en liten forhøyning (og litt tynnere isolasjon) i taket over portåpneren. Det er et vinkel stag ned til porten som den trekkes med så gjør ikke noe at høyden opp til portåpner skinnen blir litt større innerst. Bygde om en garasje fra vippeport til leddport med åpner på denne måten. 
  (trådstarter)
   #7
 105     0
Enig i det, Lars N. Vår utfordring er at den blir såpass stor at vi sliter med å få høyde nok til dører hvis den blir større. Men skal forsøke å få det beregnet. Kan muligens også øke dimensjonen på ståldrageren som går på tvers i bjelkelaget. Var bare så praktisk slik den var nå, for da blir den enkelt skjult uten masse tilpasninger.

TSt: Det er drageren helt i toppen av takstolen som blir større, men som nevnt ovenfor er det jo også en mulig på gjøre ståldrageren i bjelkelaget større.

  (trådstarter)
   #8
 105     0
Forutsatt at at vi får fjernet den søylen midt i. Tenker folk da at selve garasjerommet er stort nok? Vi har jo ikke behov for lagring i det rommet, da vi får bodene på siden. Kun avhengig av at det går fint å kjøre inn to biler og åpne dører osv osv
   #9
 758     Bærum     0
Om du har mulighet så ville jeg hatt den noe bredere om du vil ha god plass. Når det gjelder lagring blir det alltid lagret ting i garasjen selv om man har boder osv.
   #10
 2,718     0
Har du vurdert selvbærende takstoler, så du kan droppe hele mønedrageren?

Du får selvbærende takstoler med skrå himling ("saksetakstoler") også, om det er takhøyden i overetasjen som er grunnen, men den skrå himlingen blir nok likevel nødvendigvis litt lavere enn med sperrer og (synlig) drager.

http://www.mjostre.no/takstoler/saksetakstoler