537
8
1
Garasjeprosjekt
32
Harstad
0
Da starter undertegnede en lang garasjetråd om prosjektet mitt. Den er ikke bygd enda og jeg er i gang med å starte byggsøknadsprosessen. Målet er å få bygd en garasje på mellom 50 og 70 kvm på 1,2 måls skrånende tomt
Har hatt veiledningsmøte med en ingeniør i kommunen og et firma som ev. hjelper undertegnede med byggsøknaden
Det må søkes dispensasjon for en ting:
Langs tomta mi går det et veistykke som var ment som gang og sykkelvei i henhold til reguleringsplanene fra 70-tallet. I kommunekartet er det ikke tegnet inn noe byggegrense langs den veien, dermed er det veiloven som gjelder. Veiloven tilsier at det ikke er lov å bygge nærmere veien enn 15 meter. Men iflg ingeniøren går som regel dette bra når man søker dispensasjon, men hun ba undertegnede kontakte vei- og trafikk koordinator i kommunen. Iflg han kom jeg nok til å få bygge nærmere enn 15 meter, og det holdt at jeg tok med søknad om dispensasjon i byggsøknaden
Mitt hus bygd i 1962 og andre hus langs veien er betydelig nærmere veien enn 15 meter
Veien fungerer ikke i dag som gang- og sykkelvei, det er en smal vei som er godt trafikkert
På bildet som er vedlagt illustrerer den røde firkanten garasjen, blå rektangel veien langs tomta og det gråe området en fremtidig innkjørsel fra den private veien som går der. Iflg ingeniøren behøvde ikke kommunen å godkjenne ny innkjøring fra den private veien, men selvfølgelig må de som eier veien ev. godkjenne det
Har hatt veiledningsmøte med en ingeniør i kommunen og et firma som ev. hjelper undertegnede med byggsøknaden
Det må søkes dispensasjon for en ting:
Langs tomta mi går det et veistykke som var ment som gang og sykkelvei i henhold til reguleringsplanene fra 70-tallet. I kommunekartet er det ikke tegnet inn noe byggegrense langs den veien, dermed er det veiloven som gjelder. Veiloven tilsier at det ikke er lov å bygge nærmere veien enn 15 meter. Men iflg ingeniøren går som regel dette bra når man søker dispensasjon, men hun ba undertegnede kontakte vei- og trafikk koordinator i kommunen. Iflg han kom jeg nok til å få bygge nærmere enn 15 meter, og det holdt at jeg tok med søknad om dispensasjon i byggsøknaden
Mitt hus bygd i 1962 og andre hus langs veien er betydelig nærmere veien enn 15 meter
Veien fungerer ikke i dag som gang- og sykkelvei, det er en smal vei som er godt trafikkert
På bildet som er vedlagt illustrerer den røde firkanten garasjen, blå rektangel veien langs tomta og det gråe området en fremtidig innkjørsel fra den private veien som går der. Iflg ingeniøren behøvde ikke kommunen å godkjenne ny innkjøring fra den private veien, men selvfølgelig må de som eier veien ev. godkjenne det
"Pakken" inneholder:
7,4 x 9 m dobbelgarasje
2x 500x213 porter, den ene er for sokkeletasjen (Se vedlagt bilde)
2x portåpnere
Utvendig kledning: Ubehandlet liggende
Underkledning vegger: papp/vindsperre m/klemlekter
4 vinduer
Takrenner av stål
Greencoat taksteinsprofilerte stålplater
Grunnmuren må undertegnede bygge selv
Tilbudet er på 225000,- inkl mva og frakt
Inne på https://www.monter.no/byggeplanlegger/garasjekalkulator/ endret prisen seg på en 7,2 x 7,2 m garasje seg med over 50000,- hvis man valgte takstein av betong framfor stålplater. Er det vanligvis så stor prisforskjell?
Innspill om dette er et godt tilbud eller om det heller vil lønne seg å bygge selv ville vært fint
Ja, det er nok så stor forskjell på dette. Er ikke så veldig mange år siden du kunne kjøpe Zanda rustik for 79kr m2 og decra plater for 200 kr m2
Prisen høres forøvrig ikke gal ut..
.Thag
2.Etg skal etterhvert isoleres ja
Googlet og fant dette:https://www.isola.com/produkter/tak/undertak/filmtex-undertak/
Da kan ikke filmtex brukes, men brettex fra icopal eller tyvek pro extra er alternativer:
http://www.icopal.no/Produkter/Undertak/Brettex.aspx
https://www.isola.no/produkter/tak/undertak/tyvek-pro-xtra-1-50-x-25-m
Erfaringer?
Mye kan gjøres selv, men det tar selvfølgelig tid. Spm er jo hvor mye man vil spare på det, ingen har eksakt fasit på det, men kanskje det kommer på 175000,-ish å gjøre det selv. Materialer er vel dyrt i dag
Under hvilken plate?
Taktekkingen blir luftet og er mest positiv til å bruke tyvek pro xtra undertak
Om kledningen bør være luftet kan diskuteres. Undertegnede er ingen ekspert, men har googlet og fått med meg at faktorer som spiller inn er f.eks
Kledningens tetthet
Værbelastning der garasjen er plassert
Takutstikk
Etasjeskillet blir hullbetongelementer. Og en plass i gulvet blir det et "hull" så man kan bruke en løftebukk i kjelleretasjen.
Begge etasjene skal kunne oppvarmes, blir nok å montere varmepumpe og hullet for løftebukken sørger for at varmen kommer opp til 1.Etg også
Egentlig er det kun veggene som er ferdig bygd. Hele taket unntatt gavltakstolene må ordnes på egen hånd, og selvfølgelig må betongflåta og grunnmuren bygges selv. Garasjeportene må også settes opp av byggherre
Veggene blir liksom bare en liten del av garasjen, men koster vel mye levert som elementer
I tillegg er ikke garasjen optimal for etterisolasjon, prisen blir nok å øke dersom undertegnede ber om å få erstattet papp og filmtex med tyvek soft(vegg) og tyvek pro (tak). Og enda høyere pris om jeg også ønsker asfaltplater nærmest isolasjonen. Spørs om ikke elementene da blir for tunge for frakt og løft
Et alternativ hadde vært og be firmaet kle reisverket med asfaltplater istedet for papp og kledning, så skaffer jeg tyvek soft og kledning selv. Prisen på elementene burde bli noe billigere da
Kan også hende overgangen mellom yttertak og vegg må endres for at det skal egne seg for kombinert undertak og vindsperre. Bygger man selv velger man akkurat det man vil når det gjelder f.eks takstoler
Siden firmaet samarbeider med et ingeniørfirma som også kan hjelpe til med byggesøknaden og man får en byggeplan levert vil det kanskje være bedre mulighet til å få en byggesøknaden godkjent fra kommunen. Får man avslag i det tilfellet så blir det ingen kostnader på meg som kunde og firmaene taper på det. Så firmaene vil nok gjøre en del for at prosjektet skal bli godkjent