Tid for en liten oppdatering. Bildene fra forskalingen ligger på mobilen og den er ikke tilgjengelig offshore.
Har fått støpt såle til forskalingsblokker fra Ølen Betong. Til forskaling brukte jeg forskalingsbord 23x148. Denne ble plassert rett på singel og justert på plass i.h.t mål. Bredden på sålen er 26cm blokkene som skal brukes er 20cm.
Fikk låne en Dewalt DW089 krysslaser med mottaker for å sette høyde på sålen. Fungerte utmerket. Så spørs om jeg ikke ender opp med en kryss laser med mottaker eller en rotasjons laser selv. Funderer litt på denne rotasjons laseren. Noen som har erfaringer med Fukuda som merke? Ser grei ut og er sikkert mer enn god nok til hobby. Fukuda FRE205 360 degrees Rotary Laser
Brukt:
Forskaling: - ca 55m 23x148 forskalingsbord. - Spiker
Støp: - Sand (ukjent mengde) - Singel (ukjent mengde) - 7 sekker standard sement
Veggen til venstre bygges i 2,5m høyde med forskalingsblokker mens de to andre veggene blir 40cm i høyde og resten i treverk.
Hadde en dobbeltport med bredde 427. Var ikke plass til større port. Det var litt smalt, men gikk greit å få inn to personbiler. Med det i tankene så vil jeg påstå at 550 er nok i massevis for to personbiler.
Er du nødt til å støpe såle når du skal fundamentere på fjell?
Edit: Hvorfor velger du sakseløft i stedet for tosøylet løftebukk? Skjønner det med at sakseløften forsvinner ned i gulvet når den ikke brukes, men dersom man skal skru på girkasse, mellomaksling eller eksos er sakseløften i veien. Hvis man skal drive med bilpleie er tosøylet løftebukk i veien. Så her må man velge ut fra hva man skal bruke den til.
Er du nødt til å støpe såle når du skal fundamentere på fjell?
Edit: Hvorfor velger du sakseløft i stedet for tosøylet løftebukk? Skjønner det med at sakseløften forsvinner ned i gulvet når den ikke brukes, men dersom man skal skru på girkasse, mellomaksling eller eksos er sakseløften i veien. Hvis man skal drive med bilpleie er tosøylet løftebukk i veien. Så her må man velge ut fra hva man skal bruke den til.
Takk for respons! Artig når det blir litt kommentarer og synspunkter
Jeg kunne nok satt blokkene direkte på singelen som er lagt men for å å ha et enklere utgangspunkt som er jevnt hele veien ble det støpt en såle. Slipper og rette av blokkene for hver blokk hvis det skulle være litt ujevnt.
Sakseløfter blir ene og alene valgt for at den ikke er i veien når den ikke er i bruk. Har også tilgang til 2-søylet løftebukk på en lokal bilklubb. Ref.: Bokn Gatebilklubb.
Siste redigering: Saturday, March 26, 2016 7:22:20 PM av oddkenneth
Har fått støpt såle til forskalingsblokker fra Ølen Betong. Til forskaling brukte jeg forskalingsbord 23x148. Denne ble plassert rett på singel og justert på plass i.h.t mål. Bredden på sålen er 26cm blokkene som skal brukes er 20cm.
Fikk låne en Dewalt DW089 krysslaser med mottaker for å sette høyde på sålen. Fungerte utmerket. Så spørs om jeg ikke ender opp med en kryss laser med mottaker eller en rotasjons laser selv.
Funderer litt på denne rotasjons laseren. Noen som har erfaringer med Fukuda som merke? Ser grei ut og er sikkert mer enn god nok til hobby. Fukuda FRE205 360 degrees Rotary Laser
Brukt:
Forskaling:
- ca 55m 23x148 forskalingsbord.
- Spiker
Støp:
- Sand (ukjent mengde)
- Singel (ukjent mengde)
- 7 sekker standard sement
Veggen til venstre bygges i 2,5m høyde med forskalingsblokker mens de to andre veggene blir 40cm i høyde og resten i treverk.
Er du nødt til å støpe såle når du skal fundamentere på fjell?
Edit: Hvorfor velger du sakseløft i stedet for tosøylet løftebukk? Skjønner det med at sakseløften forsvinner ned i gulvet når den ikke brukes, men dersom man skal skru på girkasse, mellomaksling eller eksos er sakseløften i veien. Hvis man skal drive med bilpleie er tosøylet løftebukk i veien. Så her må man velge ut fra hva man skal bruke den til.
- Rådgivende ingeniør areal og samferdsel som yrke.
- Personlig opptatt av byggtekniske løsninger. Har også et lite gravefirma sammen med min far.
Skriver her som privatperson om ikke annet er beskrevet.
Takk for respons! Artig når det blir litt kommentarer og synspunkter
Jeg kunne nok satt blokkene direkte på singelen som er lagt men for å å ha et enklere utgangspunkt som er jevnt hele veien ble det støpt en såle. Slipper og rette av blokkene for hver blokk hvis det skulle være litt ujevnt.
Sakseløfter blir ene og alene valgt for at den ikke er i veien når den ikke er i bruk. Har også tilgang til 2-søylet løftebukk på en lokal bilklubb. Ref.: Bokn Gatebilklubb.
Tøft prosjekt forresten!
Prosjekt Mancave http://www.byggebolig.no/garasje-anneks-og-smahus/codename-mancave/
Kan litt om det meste, men ikke alt om noen ting!
Mulig det blir en annen stabling enn tegnet her, men ment som en illustrasjon. Her er også sålen og plate tegnet inn.
Blokkene fra Ølen Betong er forresten 60x20x20 og ikke 50x20x20 som multiblokk, så her ble det en liten miss i kalkulering av antall blokker.
Som dere ser rundt vinduet i midten er det kraftig forsterket bæring med tanke på bæring til taket, mulig dette er overkill?
Takk for respons!
Slik det er visualisert her er det ca 1m mellom bilene og 60-70 cm fra bilen til venstre mot murvegg.
Vi har idag en BMW F10 og en Nissan Leaf og med "prøveparkering" på tomta har vi mer plass enn det som er visualisert her. Tipper 1,20 mellom bilene.
Det kan også bli aktuelt å oppgradere porten til 600 i plassen for 550. Skal sjekke litt priser her før jeg tar en avgjørelse.
Med tanke på plassering av porten er i forhold til huset og plassen bak huset.