Kvaliteten på garasjen, og materialene virker bra også?
Ja, det virker solid nok til å være en garasje. Jeg spurte naboen min som driver eget snekkerfirma om hva han synes som fagmann, og han sa at kvaliteten ser bra ut og at det holder som garasje.
Har hatt ferie de siste ukene, så har ikke fått gjort mye med garasjen. Det elektriske er ferdig: 7 stk doble stikkinne og 1 dobbel stikk ute, 4 stk 58w armaturer, 4 stk. LED-spottere over porten med fotocelle og dimmer. På bildet (tatt med iPhone) virker "lys-kjeglen" altfor lys, men den er mye svakere i virkeligheten. Kjøpte denne pakken med 6 stk LED og driver hos Elby. De er ganske så små, noe jeg likte med tanke på at det var trangt med plass over porten. Thule Boxliften er også montert, og nå henger skiboksen trygt oppunder takstolene. Nå kan jeg heise ned skiboksen på bilen helt alene uten hjelp. Jeg hadde en Sortimo bilinnredning/verktøyskap til overs etter at jeg solgte Yarisen min. På den ble det montert 4 stk. svingbare hjul, så nå har jeg en mobil verktøyvogn i garasjen. Har også fått på 1. strøk med rødmaling. Det hvite er malt 2 ganger. Det siste strøket med rødmaling blir nok ferdig i løpet av uka om kona gidder å male. Skal også innen torsdag hente epoxymaling og kvartssand, og få smurt det på garasjegulvet i løpet av helgen. Skal legge ut bilder når epoxyen er ferdig lagt. Bestilte også et Liftmaster 770e fotocelle kit til porten fra Tyskland for et par dager siden. Pakken er på vei i posten. Denne skal fungere slik at porten ikke kan gå ned hvis det er en hindring i portsonen. Jeg skal modifisere dette kitet litt, slik at jeg kobler til et 6v rele som skal drive en rød 40w pære sånn at lampen lyser når det det er en hindring i veien. Eller så kobler jeg bare en 6v "buzzer" til fotocellene i stedet. Har ikke helt bestemt meg enda for hvilken av alternativene jeg skal gå for. Dette gjør jeg for å kunne parkere bilene så nærme porten som mulig, slik at jeg får mest mulig plass bak i garasjen.
Siste redigering: Monday, July 11, 2011 5:54:46 PM av RemiWM
Har de siste dagene fått lagt 2 strøk epoxy med sand. Fikk montert en trådløs utvendig pinkodelås til porten, om jeg ikke har fjernkontrollen i lomma, eller om noen andre vil inn i garasjen mens jeg er borte. Har også fått montert fotocellesystemet på porten, slik at porten ikke går ned om bilene står for langt ut eller det kommer en annen hindring i portsonen. Det er en blinkende diode på begge sensorene, slik at det er lett å se når bilen akkurat er innenfor, slik at jeg får utnyttet plassen bak mest mulig. Må si at jeg er veldig fornøyd med resultatet. ;D Lommeboka er absolutt ikke fornøyd.
GRatulerer med fin garasje! Fortell litt mer om epoxy-malejobben du gjorde da. Har muligens planer om det samme selv og trenger å vite noe om kostnader og arbeidsmengde.
GRatulerer med fin garasje! Fortell litt mer om epoxy-malejobben du gjorde da. Har muligens planer om det samme selv og trenger å vite noe om kostnader og arbeidsmengde. :-)
Takker! Pussa først gulvet med en rondellsliper fra Maxbo for å få bort betonghinna. Tok 30 min og kostet ca 6-700,- for leie av maskin inkl pads og "betongpapir". Støvsugde så gulvet. La første strøk med epoxy (Nordsjö Epolan V Epoxi) iblandet 10-15% vann og kastet deretter ut 0-4mm sand over det hele. Lot dette tørke i 20-24 timer før jeg børstet av den sanden som ikke hadde festet seg. Blandet en ny 4 liter med epoxy uten vann og strøk den ut med rulle over det hele. Lot dette herde i 48 timer før jeg kjørte inn bilene. Epoxy, ruller og sand kom på ca 2000,- inkl mva. Så totalt litt under 3000,- inkl sliping. Ikke ille det med tanke på at folk kjøper epoxy med fancy navn for 5000,- og oppover.
Fattern har drevet eget malerfirma i 25-30 år, og har god erfaring med epoxy og hva det tåler. Han mener at med det produktet og metoden jeg har brukt, så vil denne epoxyen holde i mange mange år.
Ja, det virker solid nok til å være en garasje. Jeg spurte naboen min som driver eget snekkerfirma om hva han synes som fagmann, og han sa at kvaliteten ser bra ut og at det holder som garasje.
Det elektriske er ferdig: 7 stk doble stikkinne og 1 dobbel stikk ute, 4 stk 58w armaturer, 4 stk. LED-spottere over porten med fotocelle og dimmer. På bildet (tatt med iPhone) virker "lys-kjeglen" altfor lys, men den er mye svakere i virkeligheten. Kjøpte denne pakken med 6 stk LED og driver hos Elby. De er ganske så små, noe jeg likte med tanke på at det var trangt med plass over porten.
Thule Boxliften er også montert, og nå henger skiboksen trygt oppunder takstolene. Nå kan jeg heise ned skiboksen på bilen helt alene uten hjelp.
Jeg hadde en Sortimo bilinnredning/verktøyskap til overs etter at jeg solgte Yarisen min. På den ble det montert 4 stk. svingbare hjul, så nå har jeg en mobil verktøyvogn i garasjen.
Har også fått på 1. strøk med rødmaling. Det hvite er malt 2 ganger. Det siste strøket med rødmaling blir nok ferdig i løpet av uka om kona gidder å male.
Skal også innen torsdag hente epoxymaling og kvartssand, og få smurt det på garasjegulvet i løpet av helgen. Skal legge ut bilder når epoxyen er ferdig lagt.
Bestilte også et Liftmaster 770e fotocelle kit til porten fra Tyskland for et par dager siden. Pakken er på vei i posten. Denne skal fungere slik at porten ikke kan gå ned hvis det er en hindring i portsonen. Jeg skal modifisere dette kitet litt, slik at jeg kobler til et 6v rele som skal drive en rød 40w pære sånn at lampen lyser når det det er en hindring i veien. Eller så kobler jeg bare en 6v "buzzer" til fotocellene i stedet. Har ikke helt bestemt meg enda for hvilken av alternativene jeg skal gå for. Dette gjør jeg for å kunne parkere bilene så nærme porten som mulig, slik at jeg får mest mulig plass bak i garasjen.
Har de siste dagene fått lagt 2 strøk epoxy med sand. Fikk montert en trådløs utvendig pinkodelås til porten, om jeg ikke har fjernkontrollen i lomma, eller om noen andre vil inn i garasjen mens jeg er borte. Har også fått montert fotocellesystemet på porten, slik at porten ikke går ned om bilene står for langt ut eller det kommer en annen hindring i portsonen. Det er en blinkende diode på begge sensorene, slik at det er lett å se når bilen akkurat er innenfor, slik at jeg får utnyttet plassen bak mest mulig.
Må si at jeg er veldig fornøyd med resultatet. ;D Lommeboka er absolutt ikke fornøyd.
Takker!
Pussa først gulvet med en rondellsliper fra Maxbo for å få bort betonghinna. Tok 30 min og kostet ca 6-700,- for leie av maskin inkl pads og "betongpapir". Støvsugde så gulvet.
La første strøk med epoxy (Nordsjö Epolan V Epoxi) iblandet 10-15% vann og kastet deretter ut 0-4mm sand over det hele. Lot dette tørke i 20-24 timer før jeg børstet av den sanden som ikke hadde festet seg. Blandet en ny 4 liter med epoxy uten vann og strøk den ut med rulle over det hele. Lot dette herde i 48 timer før jeg kjørte inn bilene. Epoxy, ruller og sand kom på ca 2000,- inkl mva. Så totalt litt under 3000,- inkl sliping. Ikke ille det med tanke på at folk kjøper epoxy med fancy navn for 5000,- og oppover.
Hva mener du med det?
Fattern har drevet eget malerfirma i 25-30 år, og har god erfaring med epoxy og hva det tåler. Han mener at med det produktet og metoden jeg har brukt, så vil denne epoxyen holde i mange mange år.
tips: heng opp slokkeapp. ved døra.
Egne prosjektfilmer på YouTube
Takker.
Slokkeapparatet henger ved døra nå.